Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kahles Helia 5 1-5x24i belyst erfarenheter

Featured Replies

Publicerat

Kände och klämde och tittade på Kahles Helia 5, 1-5x24i belyst på Elmia och blev lite förtjust. Det finns två olika kors, 4-dot och p-dot. Jag gillar den senare mest.

Någon som har nämnd kikare och kan redogöra för era erfarenheter?

http://natur.astrosweden.se/kahles-helia-5-1-5x24i-belyst/20153-0

iPad Tapatalk HD

Publicerat

Har en Leupold vx3 i samma size och är väldigt nöjd, med funktionen, var inne på kort håll när det gick lös och hade inga problem att hänga med och fälla en skaplig gris, kan inte tänka mig att den där är sämre snarare tvärtom!

Publicerat

Vänt du Kalle på Heli(g)aOzzian så skall du få höra.

Publicerat

Förstår inte varför de envisas med att fylla drevjaktskikare med en massa skit utöver den röda punkten. En tunn vågrät linje genom punkten är väl inte förkastligt men resten...

Riktmedel 0 är outstanding.

Du får komma och blänga i min Varipoint när du ska till Stronglake nästa gång..

Publicerat

Har en helia 5. Kan bara lovorda den.

Sen kan jag hålla med om att riktmedel noll är bra.

Som sagt du kommer inte bli missnöjd med den,

o mörker egenskaperna är kanon för att vara en 24.

Publicerat
  • Författare

Toppen tack för feedback. Lutar åt p-dot då den inte skymmer något i princip.

Synfältet var otroligt bra i den kikaren måste jag säga.

Får jag bara licensen på en Sako Black Bear så ska den nog handlas lite ;-) om inte Bohman lyckas övertyga mig om Varipointen då...

iPad Tapatalk HD

Publicerat

Jag har P-dot på föregångaren...Helia CSX 1,1-4x24. Supernöjd med det riktmedlet :)

Skickat från mobil

Publicerat
  • Författare

Låter bra...

iPad Tapatalk HD

Publicerat

Förstår inte varför de envisas med att fylla drevjaktskikare med en massa skit utöver den röda punkten. En tunn vågrät linje genom punkten är väl inte förkastligt men resten...

Riktmedel 0 är outstanding.

Du får komma och blänga i min Varipoint när du ska till Stronglake nästa gång..

Hade en Varipoint med 0:an förut. Trevligt med ett 'rent' synfält helt klart. Dock mindre bra under vinterjakten i Härjedalen med 10-15 minus när rödlyset vacklar. Hände mig några ggr...och reservbatterier är naturligtvis alltid kvar hemma...om man nu har tid att byta. Det är ju enligt Murphys lag alltid slut på kräm när storoxen är på ingång ;) Då har du med P-dot ett bättre 'reservriktmedel' när du kör utan lyse. P-dotten är ett bra snabbriktmedel även utan lyse. Med Helia får du också som standard reservbatterihållare i ena justertornshatten :)

Skickat från mobil

Publicerat
  • Författare

Då får man hoppas att oxen står så nära att du kan zooma in bogen till 5:an så och trycka av ;-)

iPad Tapatalk HD

Publicerat

Med 5x förstoring skjuter du älg på +200m...lätt! :D

Skickat från mobil

Publicerat

Vänt du Kalle på Heli(g)aOzzian så skall du få höra.

Jo!

Helian är klart bäst i mörker, den var betydligt vassare än mina z6i.

Jag har inte kollat i den minsta zeiss ht!

Jag tycker att ldi(z6i) är lika som p-doten!

Jag älskar rm 0 men kan faktiskt inte tänka mig att p-doten är långsammare att skjuta snabba skott med!

Jag kommer att byta mina zeiss ht 3-12x56 mot helia 2,2-12x56 och mina z6i 1-6x24 mot helia 5!

Ska bara få hyffsat betalt för mina först!

Just nu anser jag helia 5 och 2,2-12 vara vassast på marknaden.

nu trivs mina ögon bättre med helia/swarre än med zeisss!

Köp och var lycklig!

JAG skulle inte ta  helia 1-6 utan 1-5!

Publicerat
  • Författare

Hmmm....undrar om Ozzian jobbar på Kahles ;-), skämt åsido, låter ju toppen.

RM 0, finns två nackdelar för mig som har ett brytningsfel, den röda punkten tenderar att flyta ut. Den svarta spetsen på p-dot är däremot skarp. Jag kan tex inte skjuta med Aimpoint. Jag ser ju viltet med det stör rejält när punkten flyter ut. Tror det har att göra med just det röda ljuset.

Synfältet är det som imponerar mest på Helia 5. Riktigt, riktigt bra.

Om bara min licens trillar ned i brevlådan någon gång snart så åker jag nog och lägger en liten order på detta suveräna drevjaktssikte.

För övrigt sitter ett z6i, 2-12x50, på min andra bössa och det är jag riktigt nöjd med också....

iPad Tapatalk HD

Publicerat

Hmmm....undrar om Ozzian jobbar på Kahles ;-), skämt åsido, låter ju toppen. RM 0, finns två nackdelar för mig som har ett brytningsfel, den röda punkten tenderar att flyta ut. Den svarta spetsen på p-dot är däremot skarp. Jag kan tex inte skjuta med Aimpoint. Jag ser ju viltet med det stör rejält när punkten flyter ut. Tror det har att göra med just det röda ljuset. Synfältet är det som imponerar mest på Helia 5. Riktigt, riktigt bra. Om bara min licens trillar ned i brevlådan någon gång snart så åker jag nog och lägger en liten order på detta suveräna drevjaktssikte. För övrigt sitter ett z6i, 2-12x50, på min andra bössa och det är jag riktigt nöjd med också.... iPad Tapatalk HJ

Jag Jobbar med säkerhet och lägger alla mina surt förvärvade slantar på hästar och bössor och kikarsikte.

Lite för mycket på hästar och kikarsikte.....

Synfältet är väl ca 1dm sämre på helian jämfört med z6i och det har väl liten betydelse, men däremot mörkeregenskaperna som är tll helians fördel!

RM kanske även det är liiite bättre med ldi än p-dot.

Detta är vad JAG tycker, ingen sanning!

Jag är jättenöjd med mina z6i men, men, helian lockar!

Publicerat

Synfältet är det som imponerar mest på Helia 5. Riktigt, riktigt bra.

Ja, de breda synfälten samt den briljanta optiken med skärpa från kant till kant, var det som gjorde att jag fastnade för Helia. Nu har jag två CSX'er. 5'orna är ju ännu vassare, så jag har svårt att tänka mig att du blir annat än supernöjd B)

Skickat från surfplatta

• 4 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Kikaren är beställd. Blev en p-dot! :-)

Publicerat

Grattis,,,du kommer att bli nöjd med den.

Kolla gärna i den när det börjar mörkna, man blir glatt överraskad över den briljanta optiken.

• 4 weeks later...
Publicerat

Har en Helia 5 P-dot som jag har jagat med förra året. Kan bara instämma i lovsången.

Gratulerar till ett bra val!

• 6 months later...
Publicerat
  • Författare

Efter ett antal månader med mitt Kahles 5 så kan jag bara säga att det är ett helt suveränt kikarsikte. De flesta vilt jag fällt har fallit med denna kikare och har skjutit på upp till 100 m. Aldrig känt mig begränsad under drevjakt med kikaren. Brukar ha den på 2 x som standard och rödpunkten av. Närmar sig drevet slår jag på punkten och i ytterst få fall har jag justerat förstoringen. Som hundförare numera har jag också uppskattat det. Letar bara efter ett några bra linsskydd.

iPad Tapatalk HD

Publicerat

Jag får väl tala om att jag nu inte har swarrarna kvar men en helia 5 1-5x24, helia 2,4-12x56 ock en helia ki 6-24.

Och jag är nöjd med mina byten!

swarrarna var dock bra men däremot gillade jag inte Zeiss ht, var dåliga i mörker jämfört med helia!

Publicerat

O jag ratade helia5 2,4-12x56, för jag tyckte den var sämre än ht:n. O swarren ska man inte ens nämna hur usel den var jämfört med helia 5 o ht:n. OBS, Som vaksikte.

Men 1-5:n däremot är jag jävligt nöjd med.