Publicerat Augusti 12, 200619 yr Var precis ute och sköt två stadsduvor i trädgården, den ena hade ringmärkning. Vad ska man göra då? Ringa till nån, skicka in den eller ge fan i det?
Publicerat Augusti 12, 200619 yr He he.. din mördare ;D Jag tror inte du skjutit en ringmärkt tamduva utan jag tror du skjutit en brevduva! Har den EN enda ring i blank metall där det står något land samt ett nummer och namnet på något museum? Sannolikt har den fler ringar varav någon är färgad och där står en massa prylar. Sök på Brevduva, du torde hitta brevduveföreningen eller vad de heter. Där kan du rapportera ditt fynd. Mvh!
Publicerat Augusti 12, 200619 yr Var precis ute och sköt två stadsduvor i trädgården, den ena hade ringmärkning. Vad ska man göra då? Ringa till nån, skicka in den eller ge fan i det? Jag skulle ha gett fan i det...men det är ju jag det :....risken finns att nån blir heligt förbannat om du pangat nån brevduva eller forskningsduva (om det finns)...SGT...eller SLÄ (Skjut, laga till, Ät)
Publicerat Augusti 12, 200619 yr Författare Jo, den hade två ringar, varav en färgad med nåt nummer på. Så det var nog en brevduva då... :-[ :-[ Det var ju en flock på sådär 8-10 stycken och jag ar sett dom flera gånger så det var ju inte så lätt att veta att det var en brevduva. Det får bli apportvilt av den.
Publicerat Augusti 13, 200619 yr Vänta lite nu.. Många gånger så är det väl snedseglare som flugit bort helt enkelt och då kan det vara så att ägarna helt enkelt vill veta vad som hämt med deras fågel. Läst en del på föreningens hemsida och såvitt jag fattat så rapporteras det en del skjutna duvor även om mänga självdör och ytterligare en massa plockas av kissekatter och rovfågel. Jag skulle nog rapportera en brevduva, tror man kan rapportera det rätt enkelt på ngt forum där. Du behöver inte skriva vem du är osv osv utan bara siffrorna på ringen/ringarna samt var, på ett ungefär, i geografin detta inträffade. Läs och se vad andra skrivit så får du kläm på hur du kan skriva om du vill. Rätt intressant faktiskt.. duvor är inga klipska fåglar, de förefaller dö i rätt hög utsträckning.. eller så är brevduvesporten bra mycket större än jag tidigare vetat om.. Hustrun här hade faktiskt brevduvor för några år sedan inna vi träffades. De hade duvorna till fågelhundsträningen och när träningen var över så hade alla duvor flugit hem i godan ro. Tycker det verkar rätt vettigt faktiskt.. Mvh!
Publicerat Augusti 13, 200619 yr Författare Jag har kollat på deras hemsida och det fanns ett formulär som man kunde fylla i om man har hittat en död brevduva. Får väl ta och erkänna mitt fruktansvärda brott antar jag...