Publicerat Maj 25, 201312 yr Uppringd av LKC strax efter fyra på eftermiddagen. Enligt polisen var en fjoling påkörd, vindrutan hade gått sönder men det var ingen våldsam sammanstöttning. Åkte till plats och fann endast lite pälshår i diket och älgskit på vägen, blev väl automatisk tömmning vid kollisionen. Fanns däremot inget blod på platsen. Då jag ännu inte fått se vad min Bayrare Ture klarar vad gäller att ställa skadat vilt så ringde jag in en kollega med gråhund som backup och vi kom överens om att börja spåra med min hund för att komma längre från vägen för ett eventuellt släpp av gråhunden. Efter ca 300m fann vi en plats där älgen stått still en stund och det syntes på Ture att vi var nära men älgen drog iväg. Vi spårade i 2km och fann inga tecken på att älgen blödde, den hade tagit sig över flera stora stenmurar och hästhagsstängsel så benen verkade ok. Vi bytte hund och släppte gråhunden. Gråhunden drog iväg och kollegan hängde på lite försiktigt.Själv så stannade jag kvar vid bilen och kollade gps:en. Såg att gråhunden efter en stund drog åt vägen och jag tog bilen för att genskjuta dels för att passa på älgen men främst för att skydda hunden. Hinner tyvärr inte till pass, ser älgen från bilen när den tar sig över vägen och travar vidare över en äng. Den ser frisk ut, alla ben fungerar så vi friskförklarar den och avbryter eftersöket och kopplar gråhunden som kommer strax efteråt i löpan. Spårade 2km och gråhunden förföljde ca 2km innan jag såg älgen. Ture är lycklig ikväll, Bayern Munchen vann Champions League! Mvh Einar
Publicerat Maj 26, 201312 yr Gött jobbat med eftersöket,, trist historia detta med Bayern Munchen fel lag vann seeru