Publicerat Maj 26, 201313 yr Hej. Äger en BSA 222 rem som går klockrent och är riktigt nöjd över den. men funderar på ljuddämpare då jag jagar räv och då inne in byar. Jag skjuter inte alltför mycket med den, ca 150 skott om året. den är kapad och gängad i 14.1 gäng nu. Har ni nå bra tips om vad ja ska köpa för dämp. Alu eller stål och vilket märke. har ni nå andra tips eller råd som kan vara bra att veta då jag aldrig ägt en ljuddämpare. blir det nogare med underhåll osv. Tacksam för svar. MVH Henrik
Publicerat Maj 26, 201313 yr Jag borde inte svara dig eftersom jag inte har så mycket att jämföra med så ta mitt inlägg med en rejäl nypa salt!! Jag köpte nyligen en Sonic 45 dämpare till min 222:a så utan jämförelser eftersom det är min första dämpare: Jag köpte den av samma anledning som dig! (Nattvak och lock nära bebyggelse) Den gör min bössa ganska otymplig mot innan men ändå så kommer jag kunna använda den till det den är avsedd för (Räv , Rådjur och bana) Dämpningen är skaplig! jag tror (vet inte) att Sonic 35 dämpar mindre än min! Det som mest låter i min är ju bogknallen vilket kan jämföras med en lite kraftigare 22 lr. Den är i aluminium!! jag skulle knappast välja något annat pga vikten,, jag tycker den är tung redan nu. Vad gäller renjöringen så bör jag inte yttra mig alls!! Min dämpare kommer troligen gå att använda som ett dåligt exempel när det kommer till Vapenvården
Publicerat Maj 26, 201313 yr Har tmd 45 på min 222 och den blir som en 22 long ungefär utan att jämnfört sida vid sida men den är prisvärd tycker jag
Publicerat Maj 27, 201313 yr Kan nämna något om stål- kontra aluminiumdämpare. Ståldämpare är tyngre men klarar högre temperaturer under längre tid utan att förstöras. En bekant till mig hade en aludämpare av välkänt märke, Stalon har jag för mig att det var. Han hade den på bössan hela tiden och sköt en del älgbana och lite annat relativt intensivt övningsskytte, men inget extremt. Hans dämpare gav upp efter ett drygt år och mindre än 1000 skott, till hans stora förvåning (men inte min). Skjuter du aldrig mer än fem skott i följd utan att låta dämparen svalna är en aludämpare att föredra på grund av vikten. Då kommer den tjäna dig länge. Skjuter du på bana etc skulle jag definitivt gått på en ståldämpare.
Publicerat Februari 21, 201412 yr Författare Blev en ståldämpare. Skjuter relativt mycket och många pluggar i följd så satsade jag på det säkrare kortet. Använder bössan endast i Vak och skjutbana så vikten spelar inte så stor roll för mig. känns nästan stabilare med mer jämnvikt nu. (använder alltid BI-pods) Enda misstaget jag gjort är att jag inte satsade på detta tidigare. helt klart värt pengarna. Tack för svaren