Publicerat Maj 26, 201313 yr Har ju en rostfri Lothar Waltherpipa stående hos Robban som på sikt ska ersätta fabrikspipan i nuvarande Rem 700:an i 243 Win. Den nya pipan är 28" lång och har 1-8" stigning i profil Remington Varmint. Tanken från början var att köra på 243 även i denna pipa, men ärligt talat tror jag inte att jag kommer behöva den extra prestanda som 243:an ger över en XC. Och det jag funderar på nu är om inte en BR t.o.m. kan vara ett alternativ Det som däremot är tvärsäkert är att pipan kommer matas med A-Max 105 för både skytte och jakt. Ändamålsdeklarationen för bössan är som i projekttråden, dvs i allt väsentligt: 1. (85%) Skytte på 100, 200 och 300 meter på banan för att träna, träna, träna upp skytteförmågan inför jakt och för att det är så ohyggligt roligt att skjuta! 2. (5%) Skytte på plåt ut till 750 meter, men mestadels ut till 500 meter. 3. (5%) "Långhållsjakt" på ffa rådjur men även räv och kråkor etc, dvs ut till runt 300 meter som längst med nuvarande färdigheter. 4. (5%) Skytte i fältskyttets kikarklass Frågan är egentligen hur mycket jag behöver XC kontra BR? BR:en torde ju vara helt underbar på skjutbanan ut till 300 men hur långt räcker den med A-Max 105or? Vad kan jag räkna med för realistiska utgångshastigheter med denna kula i BR och XC givet att pipan är 28"? Och hur mycket längre pipliv kan man räkna med i en BR kontra en XC?
Publicerat Maj 26, 201313 yr Två mycket trevliga och harmoniska kalibrar! Båda gör nog allt du önskar välj XC om matning ur magg är prioriterat. Man kan nog säga att XC ger 70-90 högre Vo med 105or men är man tuff att ladda går det att pressa upp en br i nästan XC klass då Lapuas hylsor är tåliga som få. Skyttemässigt och att ladda är br extremt trevlig rekylen är lika lätt som kalibrering och man behöver aldrig jobba med hylsorna bara att köra :-) Ska du behålla pipan 28" känns ändå XC mera rätt br passar däremot mycket bättre om man ska göra en smidig bössa för jakt Vad gäller pipliv verkar XC tåligare än jag trodde men säg 3000 för XC och 4000 för br om man laddar normalt och sköter grejorna!
Publicerat Maj 26, 201313 yr jag skulle nog vilja ge br mer skott än 4000 om man laddar normalt. helt klart är det xc som tar hem min röst för så höga procent skytte på dom avstånden. hade det varit frågan om jakt hade rösten gått till br. jag har inte mött en jaktsituation där den kalibern begränsat mig.
Publicerat Maj 27, 201313 yr Författare Jag kommer ju köra med ett underbeslag för AICS-magasin framöver - där borde kanske matningen med BR vara enklare att få till? Enligt QL med denna piplängd och 3800 bar ligger BR:en på 890 m/s med A-Max 105 medan XC gasar på till 955 ungefär. Dock är jag inte säker på om 6 XC Tubbs har samma hylsvolym som Normas hylsor? maddog: borde inte stor procent skytte snarare tala för BR iom längre pipliv? Och tala för XC om det primärt är jakt på tapeten där man kan ha nytta av lite högre hastighet?
Publicerat Maj 27, 201313 yr Jag är lite utanför min komfortzon här (Men det är där man ska befinna sig - livet är ett evigt slit i uppförsbacke ) när det gäller de här kalibrarna, däremot kan jag söka information snabbt och kan JBM rätt bra, så jag kan kanske svara på åtminstone en av dina frågor. Vi kör följande värden i JBM: - Litz's värden för A-Max 105. - Vi sätter miljön till: 20 C, 50 % luftfuktighet, 1013 mbar (Standardtryck 0 meter över havet) - Vind: 1 mps från 90 grader - Uppgiven ljudhastighet enligt JBM 344 m/s 6mm BR Det här är vad 6mmBR.com säger om piplängd för kalibern 6mm BR: "Going from 20" to 24" can increase velocities up to 160fps (40fps per added inch), depending on the rifling. After that, expect another 25-30fps extra velocity for each added inch up to about 28"." Om vi utgår från Normas data då (Maxladdning med N203B i 24" pipa): 2770 fps + 110 fps (27,5 fps per tum x4) = 2880 fps = 888 m/s Säg att vi nöjer oss med realistiska 875 mps. Resultat 6mm BR: - Kulan passerar 350 mps vid ungefär 1050 meter - Hastighet (V): V300: 699 m/s; V500: 595 m/s: V750: 475 m/s (Jag gissar att rådjuren dör fiint ut till iaf 600 meter (V: ~550 m/s; E:1000J) - Vindavhåll (W): W300: 4.1 cm; W500: 12.3 cm: W750: 30.7 6XC Här är jag mer ute på hal is, men jag gissar att du borde nå kring 940 mps med den piplängden och A-Max 105 (Om någon är av annan åsikt tas kritik tacksamt emot så kan jag uppdatera datan). Resultat 6XC: - Kulan passerar 350 mps vid ungefär 1150 meter - Hastighet (V): V300: 757 m/s; V500: 647 m/s: V750: 523 m/s (Jag gissar att rådjuren dör fiint ut till iaf 700 meter (V: ~550 m/s; E:1000J) - Vindavhåll (W): W300: 3.6 cm; W500: 11.0 cm: W750: 27.3 Kick ass! /Jonathan
Publicerat Maj 27, 201313 yr Jag kommer ju köra med ett underbeslag för AICS-magasin framöver - där borde kanske matningen med BR vara enklare att få till? Enligt QL med denna piplängd och 3800 bar ligger BR:en på 890 m/s med A-Max 105 medan XC gasar på till 955 ungefär. Dock är jag inte säker på om 6 XC Tubbs har samma hylsvolym som Normas hylsor? maddog: borde inte stor procent skytte snarare tala för BR iom längre pipliv? Och tala för XC om det primärt är jakt på tapeten där man kan ha nytta av lite högre hastighet? Du har dom där 5% posterna som fuckar upp det en del. 6mmbr till fält och 750 m plåtmål är inte optimalt precis. Sen skriver ju inte QL vilken fart man får precision i så dom där farterna ser man kanske inte heller. beror ju på hur mycket man skjuter också 6 xc är inte bra för mig eftersom jag skjuter rätt mycket men jag vet andra som skjuter tio gånger mindre och är nöjda med det. 6mmbr matar 100% i mitt AICS-mag. Det handlar nog mycket om vilka övningar du tänker köra, i år har du väl kört uteslutande liggande bänkskytte på 300m utan vindflaggor och där tar nog 6xc 6mmbr. trasslar du till det lite att med att lämna baksäcken hemma samt med barrikad och ställning osv i din lätta bössa då har nog 6mmbr knappat in en hel del på försprånget.
Publicerat Maj 27, 201313 yr Quitter! ser fram mot ett stort paket 243hylsor....särskilt som det är min födelsedag imorgon /Mike
Publicerat Maj 27, 201313 yr Författare Tackar! Det blir lite hårklyverivarning när man tar en och samma kula och skjuter den i lite olika hastighet bara. Skillnaden i vindavdrift och anslagsenergi är inte så stor - 10% till XC:ns fördel kanske enligt Beatless sammanställning. Det är ju nästan skit samma. Ska man sen vara realistisk med plåtar på 750 så har det skett EN gång på 17 månader, så det kommer ju inte vara nåt som sker dagligen precis. 600 däremot är ju fullt realistiskt på fältskyttet så det är en annan sak. Med handen på hjärtat blir det nog VÄLDIGT mycket tid på 100-300 meter på banan, och där torde ju BR:en räcka till. Jag ska hämta ut ett paket i eftermiddag med ett AICS-mag så ska jag mäta lite och ha mig. Att bägge patronerna får plats är det väl ingen tvekan om, utan frågan kanske blir hurpass onödigt långt magget är för en BR-patron. En annan aspekt är att Robban har en XC-brotsch hemma vad jag vet, men BR-brotsch har han nog inte. Men det kan han säkert låna av Christer eller nån annan vänligt sinnad själ.
Publicerat Maj 27, 201313 yr Ja med AICS-mag kommer även br att mata ok så vad än du väljer kommer du att bli svinnöjd jämfört med 243 skiten haha Mike. Jag skulle ändå köra på XC då du bestämt ska skjuta enbart 105or känns den mera rätt. A-Max har jag inte skjutit men dem 105or jag testat har funkat bättre ju fortare dem går så med XC har man mera marginal att hitta "rätt" fart
Publicerat Maj 27, 201313 yr Det blir nog bra lars,håll er till standardprylar ni så går jag lite wild and crazy /Mike
Publicerat Maj 27, 201313 yr Men spelar det egentligen någon roll om magasinet är onödigt långt för en BR-patron? Det borde väl inte få avgöra? Jag gillar 6XC som fan men jag lutar ändå åt BR här, faktiskt.
Publicerat Maj 27, 201313 yr Författare Det blir en 250 Savage AI! Dammar av min sprillans brotsch som jag har liggande och låter Robban ta upp loppet på 6mm-pipan Närå, men många spridda bud här nu
Publicerat Maj 27, 201313 yr Be Robban backa 24gay3pipan och riv till xc så kan du bekanta dig lite med kalibern. Det gör han nog rätt billigt
Publicerat Maj 27, 201313 yr Maddiz har bra råd, kortning, ny kröning, nytt läge, bra bäddning. Ger grund för en ny start. Christian
Publicerat Maj 27, 201313 yr Författare Det är ju ett alternativ men jag pratade precis med mästersmeden och det lär inte hända inom närmaste månaderna (och jag förstår honom!). Dessutom har jag en Competition kulisättare till 243 på väg från Sinclair så det får nog vänta lite med kaliberbyte Har spenderat sista två timmarna med att skrubba pipfan med allt jag har tillgängligt och kör med CR-10 nu i sista vändorna. Sen ska jag ladda upp 10 patroner med SST och 10 med SMK 95 och skjuta 2x5 på 100 meter och 2x5 på 300. Bössan SKA skärpa till sig nu efter en ordentligt rengöring
Publicerat Maj 27, 201313 yr Kör på 6BR. Om du sen vill ha mer ös, eller missar hela tiden, så kan du riva om till 6XC.
Publicerat Maj 29, 201313 yr Författare Fick en XC-hylsa idag samt en BR-hylsa från Joacim, så nu har jag kunnat jämföra de tre hylsorna/patronerna i magasinet. Huvudrollsinnehavarna: Sätter man A-Max 105 med optimal längd, dvs att halsen har fullt ingrepp i kulan och det bara är själva boattailen som sticker ner i hylskroppen så blir det så här med de tre kandidaterna: BR:en har rätt rejält med spelutrymme: Vilket inte minst märks om man sätter i kulan till rätt längd och sen stoppar ner "patronen" i magget: XC utnyttjar magasinslängden lite bättre men har ändå lite spel: Medan 243:an är nära nog optimal (men så är det ju också ett 308-magasin) för denna patronlängd med A-Max: Summa summarum så är magasinets längd fullt tillräckligt för alla tre patronerna men man kan tänka sig att BR:en kanske blir lite problematisk pga sin korta längd.
Publicerat Maj 29, 201313 yr BR- matar väldigt oförutsägbart, flertalet jag känner till har fått lägga in en kant i framkant på magasinet för att få patronerna att inte åka med framåt vid matning och därefter strula till det. XC- där får jag se till att alltid ha pluggen liggandes i absolut framkant, dvs dikt an mot framkant på brunnen, din pang kan vara annorlunda jmfr med magbrunn/låda osv men det är inte helt strulfritt. 243- Matar som om det vore smör i lådan, har aldrig sett mikes prylar strula och inte heller själv upplevt det. Oaktat vilket, BR är mer än tillräcklig för det du har specat som användning och släpper man alla andra tankar är det den kaliber som skjuter bäst med 90-105 grains kulor på avstånd upp till 600 meter. Tja som en tanke då. /Christian
Publicerat Maj 29, 201313 yr Jag skjuter XC ur AICS-mag och det fungerar helt perfekt vill nog påstå att den patronen är perfekt längd för magget. Att sätta kulan så hela halsen greppar är inget jag önskar det ger problem med munkringar, har du hylsor som laddats ett antal gånger kan du testa att stoppa kulan i en okalibrerad hylsa så ser du vart den stoppar i munken. Jämför gärna hur det förändras om du har hylsor som gått 5-10-15-20ggr med reservation att Remmy har så stora halsmått att kulan går rakt genom munken