Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Drevjaktssikte - lågförstorande eller rödpunkt?

Featured Replies

Publicerat

Har, efter förra säsongens närstrider, beslutat att jag behöver ett sikte för snabba skott på korta håll.

Jag har hittills tyckt att jag nog klarar mig med 2.5 i förstoring och triangeln (Jag har Trijicon 2.5-10x56) även på kortare håll men kikaren känns klumpig och förstoringen för mycket på korta håll.

Jag har redan snabbfästen   (Leupold QRW) på mitt Trijicon så nu återstår bara att bestämma sig för lämpligt drevjakttsikte. Det finns naturligtvis en budget, max 6-7000 inkl. ringar, kan jag tänka mig.

Vilka är fördelarna respektive nackdelarna med de olika alternativen? Förslag på märke/modell? Vad jagar ni själva med?

Tacksam för all input.

Publicerat

Aimpoint  9000SC, snabbt och lätt att hitta rätt. Punkten syns på målet även med stängt linsskydd fram...

Publicerat

Har du tänkt att alternera mellan kikarna under pågående jakt beroende på hur passen ser ut, så är ett Aimpoint ett bra val.

Byter du kikare "innan säsongen" så är nog ett 1-4 eller motsv att föredra.

/Må

Publicerat
  • Författare

Tackar för svaren än så länge.

Eftersom jag trivs förträffligt med min Trijicon så kommer jag nog att alternera beroende på hur passen ser ut.

Vad gäller Aimpoint-spåret så har jag fått ett förslag redan - 9000SC. Hur är Micro H1?

Några erfarenheter?

Publicerat

Tackar för svaren än så länge.

Eftersom jag trivs förträffligt med min Trijicon så kommer jag nog att alternera beroende på hur passen ser ut.

Vad gäller Aimpoint-spåret så har jag fått ett förslag redan - 9000SC. Hur är Micro H1?

Några erfarenheter?

Bland rödpunktsiktena kan man säga så att ju mindre siktet är ju mindre av själva tuben ser du dvs Micro är bättre än 9000 tycker jag då man slipper se så mkt tub

Publicerat

Jag hade tidigare aimpoint men har nu gått över till Meopta 1-4. Har Meopta på både studsare och drillingen. Tycker den är mycket mer allround. Funkar som en rödpunkt men med möjlighet att skruva upp till 4 ggr förstoring. Detta underlättar när räven kommer på  100 meter, du ska räkna taggar mm.

Lycka till med ditt val / Fredrik

Publicerat
  • Författare

Ok. Då är jag nog övertygad att om det blir en Aimpoint så får det bli en Micro. Är ju dessutom smidiga att ha i fickan.

Meopta 1-4 har jag kollat i men jag tyckte att det blev för mycket belyst. För min del vill jag nog bara ha en belyst punkt på en drevkikare.

Tackar för svaren.

Publicerat

Jag har haft både H1 och nu har jag H34. Man ser tuben mindre i H1an men du får in punkten snabbare och får iväg ett snabbare skott i H34an. Det är uaf min uppfattning.

Publicerat

Jag måste säga att det jag saknar på mina vapen inte är ett lågförstorande drevjaktsikte utan snarare bra öppna riktmedel.

Publicerat

Är du van vid Trijicon och trivs med den hade jag absolut köpt en Trijicon 1-4. Då har du i princip samma funktion som ett rödpunkt, men du har möjlighet att förstora upp för att skjuta på lite längre håll + zooma in horn m.m.

Jag kör med Trijicon 1-4 samt 2,5-10 och är helnöjd med det valet. Jag anser att man med dom alternativen kan jaga allt och lite till.

• 3 weeks later...
Publicerat

Nogen som har erfarenhet av Leupold vx6 1-6x20?

Publicerat

Jag har gått från Aimpoint till lågförstorande, mest för att öka avståndet och därmed möjligheten till skottchans. Aimpoint fungerar i mitt tycke enbart ut till 50-60m.

• 1 month later...
Publicerat
  • Författare

Tackar för er input. Det blev en Aimpoint Hunter 30. Ska bli kul att träna lite på 25-meters banan om ett par veckor.