Publicerat Maj 28, 201313 yr Skulle ett sådant här http://warnescopemounts.com/product/a645-45-degree-adapter/ eller ett sådant här http://www.gprifle.se/visa-kategorier/vapendelar/kikarfasten/spuhr-kikarfaste-trg-34-tub-35-hojd.html fungera med ett litet rödpunktssikte brevid kikarsiktet på älgbössan? Kikarsikte för långhåll och rödpunkt när älgen springer på en eller inne i skogen.
Publicerat Maj 28, 201313 yr Eller så köper du ett 1,5-6x42 av bra kvalitet med stort synfält och dugligt daglyse, och sitter nöjd Skickat från mobil
Publicerat Maj 28, 201313 yr Jag tycker ju ett bra kikarsikte typ 3-12/2,5-10 som sitter i snabbfäste och öppna riktmedel!
Publicerat Maj 28, 201313 yr Författare Eller ett VX-3 4,5-14x50 och ett Leupold Deltapoint Reflex 3,5 moa Dot. Lika lätt men med förstoring från 0-14 ggr (nästan). Då har man båda. -varför välja!?
Publicerat Maj 28, 201313 yr Lite är det nog frågan om vad man sätter den på, upp tom 308 Win eller dess motsvarigheter ser jag inga bekymmer, men grövre kalibrar än så kan/kommer rekylkrafterna att nita till rejält och man riskerar både feja och det man siktar på. Som koncept är det utprövat och fungerar bevisligen för Dynamiskt skytte, ie förmodligen även för jaktskytte men det kräver utprövning och träning /Christian
Publicerat Maj 28, 201313 yr Nog funkar det. Ganska vanligt bland IPSC-skyttar när dom växlar mellan långa och korta skjutavstånd. Det är väl bara två saker du behöver komma över: 1: Omgivningens åsikter och 2: Kolvens vinkel mot axeln när du använder det vinklade siktet. Grövre kalibrar kommer att ge dig stryk. /Patrik edit: Tvåa...
Publicerat Maj 28, 201313 yr Nja inte riktigt samma ergonomi i en AR kontra en jaktstockad studsare så jag är mycket tveksam. /Mike
Publicerat Maj 28, 201313 yr Eller så kan man köra den tråkiga sniklösningen att rikta längs fästena, pipan, eller vad som nu passar en själv. Jag kör så och på de håll 2x är för stort fungerar det fint.
Publicerat Maj 28, 201313 yr Författare Man får sån jäkla lust att göra tvärt emot bara för att. Tror jag skall prova
Publicerat Maj 28, 201313 yr Skulle ett sådant här http://warnescopemounts.com/product/a645-45-degree-adapter/ eller ett sådant här http://www.gprifle.se/visa-kategorier/vapendelar/kikarfasten/spuhr-kikarfaste-trg-34-tub-35-hojd.html fungera med ett litet rödpunktssikte brevid kikarsiktet på älgbössan? Kikarsikte för långhåll och rödpunkt när älgen springer på en eller inne i skogen. Men varför? Älgen har ju ett formligt köksbord som träffyta... Det är det enda vilt man med fullt fog kan säga att man INTE behöver någon som helst förstoring för att kunna jaga ut till 300m. Och över det ska man kanske fundera mer på att öva mer på de hållen än köpa ytterligare sikten för pengarna...... /T
Publicerat Maj 28, 201313 yr Gillar det som pmt skrev! Skjut inte älg på 300m med öppna riktmedel. Det går såklart att göra... Man kan skjuta på 1 mil också.
Publicerat Maj 28, 201313 yr För snabba skott på drivet vilt anser jag att man ska ha en kolv som passar, så du kan göra snabba anlägg. Det kan du knappast göra med ett sådant fäste. Tokerier på hög nivå!
Publicerat Maj 28, 201313 yr Författare Nä, det behövs inte på 300 m. Men, jag tycker det är kul att se vad man siktar på och tycker det är lättare att skjuta bra med bra förstoring. Dessutom är ju tokerier till en viss nivå (hög för vissa) hur kul som helst!! Föresten, har någon provat det här eller är det sådant man bara vet för att man jagar så jäkla mycket att man bara vet...
Publicerat Maj 28, 201313 yr Jag har provat, imponerades inte. Ett bra hak är vida överlägset om du frågar mig. T
Publicerat Maj 29, 201313 yr ...eller en bra 1,5-6x42:a Skickat från surfplatta Sekunderar Krall där.
Publicerat Maj 29, 201313 yr Nä, det behövs inte på 300 m. Men, jag tycker det är kul att se vad man siktar på och tycker det är lättare att skjuta bra med bra förstoring. Dessutom är ju tokerier till en viss nivå (hög för vissa) hur kul som helst!! Föresten, har någon provat det här eller är det sådant man bara vet för att man jagar så jäkla mycket att man bara vet... Ska givetvis erkänna att jag inte har testat själv, däremot VET jag vad bra kolvanpassning, kindkontakt och korrekt anläggning gör för ett bra placerat skott, det har jag lärt mig under mer än 25 år av jakt och tävlingsskytte.
Publicerat Maj 29, 201313 yr Ja, jag har väl hållt på med detsamma i dryga 30 år, men vad vet väl jag Skickat från surfplatta
Publicerat Maj 29, 201313 yr Man får sån jäkla lust att göra tvärt emot bara för att. Tror jag skall prova Ha haa...ja 'den ungdomen'...det är väl bara så att det måste prövas själv. 'Go for it' Skickat från surfplatta
Publicerat Maj 30, 201313 yr You should try everything once, go for it ! Men personligen tycker lösningen skulle vara mer tilltalande på bössan vid diverse lockjakter när det kan gå fort å plötsligt har man viltet inom kolvslagshåll.
Publicerat Maj 30, 201313 yr Författare Ja, men ni anar inte hur tät skogen är i norra Jämtland. Plötsligt blixtrar de förbi på bara några meters håll. Är de då längre bort än att man få in en fullträff med kolven så måste man tänka fort. När man då måste spring utav helvete och skjuta samtidigt tror jag det blir svårt med kikarsikte. Det kommer att bli skitbra ! Ni skall få se....
Publicerat Maj 30, 201313 yr Ja, prova istället för att lyssna på dementa gubbmaffian 358 Winchester är f.ö. en jättebra patron för rekylrädda köttjägare...
Publicerat Maj 30, 201313 yr 358 Winchester är f.ö. en jättebra patron för rekylrädda köttjägare... Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2
Publicerat Maj 30, 201313 yr Författare Jo, jag lyssnar men vad har 358 med det här att göra? Jag funderar på en 7mm-08. Ganska långt ifrån din favorit...