Publicerat Maj 29, 201312 yr Har precis fått färdig den. Den är gjord i Vanadis stål 5 mm tjock. 35 mm bred blad lägnd 160 mm Hela 265 mm. Skaft i snakewood. Den blev 64 HRC hård alltså knall hård. Så den blir inte kul o skärpa ;D Seved
Publicerat Juli 26, 201312 yr Författare Här är ett litet test jag gjorde med den http://www.youtube.com/watch?v=XB0WxYdFmo8&feature=em-upload_ownerSeved
Publicerat Augusti 16, 201312 yr Författare Årets första bock, jag satte min Forest i arbete med att ta ur flå,sota, kapa bröstbenet o kapa huvudet. Och den skär fortfarande telefonkalogs papper ;D . Lite roligt, Denna nivur har varit över förväntan. Jag har inte slipat den i mellan Youtube testet heller.
Publicerat Augusti 16, 201312 yr Författare Ja jag är riktigt nöjd med den Jo stålet heter Vanadis extra 4 å är ett pulverstål, inte rostfritt. bladet är 5 mm tjockt o 160 mm lågnt. Hårdheten är 64 HRC, så det är knallhårt, men det här stålet verkar tåla det bra. Jag gjorde ju Youtube testet innan och har inte skärpt bladet imellan, så det har hållt skärpan as bra. Men jag kan ju säga att det är INTE lätt att skärpa den, bryna är inte o tänka på he he.Seved
Publicerat Augusti 17, 201312 yr Jag borde aldrig frågat... Har kollat igenom datablad och blir inte riktigt klok. (Jag kan inte det här) 64 är i princip planlöst? Oanlöpt skulle det stå... Är du inte rädd för "flisor"? Har du jobbat i härdat eller grovslipat först och härdat sedan? Oavsett så är jag grymt imponerad!
Publicerat Augusti 17, 201312 yr Författare Jag borde aldrig frågat... Har kollat igenom datablad och blir inte riktigt klok. (Jag kan inte det här) 64 är i princip planlöst? Oanlöpt skulle det stå... Är du inte rädd för "flisor"? Har du jobbat i härdat eller grovslipat först och härdat sedan? Oavsett så är jag grymt imponerad! Ha ha bara att fråga på, jag svarar om jag kan. Nej då det är anlöpt, om jag minns rätt i ca 300 C . Bladet blev 67 HRC Nej då, det här stålet tål rätt stora på frästningar, så har jag en convex slutegg, o den blir rätt hållbar. Jag gör mycket av grovslipningen innan härdningen. På det viset går det inte åt så mycket slipband. Ja den funkar över förväntan faktiskt. Den funkade tom bra till att sota Rådjuret med. Seved