Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Övrig utrustning för nybliven jägare

Featured Replies

Publicerat

Hej!

Förutom den kanske självklara utrustningen som exempelvis bössa, bra skor och hörselskydd, vad tycker ni jag bör inhandla?

Alla tips mottages gärna :thumbsup:

Publicerat

Ett par sköna stövlar, en vettig kikare och en årsprenumeration på jaktfilm.se är rätt bra saker ;-)

Publicerat

Ett bra underställ! Finns inget värre än att frysa.

Mvh

Publicerat

Kompass! Finns inget värre än de som inte kan prata/förklara i väderstreck.

Publicerat

Vad du behöver beror ju så mycket på vad och hur du tänker jaga.

Publicerat
  • Författare

Först och främst vakjakt på vildsvin. Men även rådjur om tillfälle ges :smile:

Publicerat

Funktionella kläder.

Publicerat

Kom.radio med rätt frekvens och en ordentlig antenn samt öronsnäcka, handkikare, en riktigt bra kniv (gärna två där du låter den ena bara vara till att skära i djur med), ryggsäck som passar dina ändamål och som inte prasslar, en riktigt bra kaffetermos som håller värmen, kompass, karta över terrängen där du ska jaga, regnställ i tyst material, ficklampa, en bra tändare, toapapper, våtservetter...

Har säkert glömt något! ;)

Publicerat

För den typ av jakt du ska bedriva är det verkligen värt att lägga extra krut på kläder, framför allt de inre lagren.

Det blir kallare än man tror på nätterna även på sommaren och sitta och vaka gris och huttra är ingen höjdare.

Publicerat

Lite krasst kan man säga att man bara behöver en bråkdel av allt det den moderne jägaren släpar med sig..... Ungefär som när man får barn med andra ord. Köp så lite som möjligt på förhand och komplettera allt eftersom behov uppstår så slipper du ha lagt ut 1000-tals kronor på saker som du på sin höjd kommer att ta i när du packar ryggan.

Men en sak som jag tycker att alla jägare skall ha är ett förstaförband. Eller två, ett litet i benfickan och ett lite större i ryggan. Skall funka till både människa och hund.

Vakjakt på gris, ja då är det absolut kläderna och skodonen som krutet skall läggas på. Varma och prasselfria. Att frysa är aldrig roligt.

Publicerat

Först och främst vakjakt på vildsvin. Men även rådjur om tillfälle ges :smile:

En bra handkikare och funktionella kläder.
Publicerat

En bra handkikare och funktionella kläder.

Och en bra kniv att passa svinen med! Ska du sitta i koja så är kåper ett måste!!

Publicerat

Det jag brukar ha med mig ut och på mig på åteljakt är följande,

Kläder: rejäla skor som håller värmen, dubbla sockar, underställ, vindtäta brallor, rejäl tröja samt en vindtät jacka att dra över runt tolvsnåret, mössa och vantar med, det blir kallt även på sommarnätterna, iaf om man sitter i några timmar.

1st rygga som innehåller kniv till att ta ur med, pannlampa, tändstickor, extra sockar i en plastpåse, jackan tills den åker på, arbetshandskar, en rejälare kniv till alltiallo, termos med kaffe samt en macka eller två, lite extra värme och energi är inte fel. Extrabatteri till pannlampa och hörselkåpor ligger där med förresten samt första förband.

Även om man bara tänkt sitta i 4-5 timmar så vet man inte vad som händer.

Nu har vi tillgång till en rejäl skogsbil med vinschar och annat, men om man inte har det så är kanske en viltdragare lämpligt?

Jag började med att sticka ut med bössa i princip sen har jag plockat med efterhand det jag upptäckt att jag saknat, det är som redan sagts inte lönt att köpa på sig allt direkt.

Publicerat

Inte ett jä...la skit! var ute i skogen ett jaktår eller två så kommer du själv att komma på vad du behöver. då har du tex. inte bränt 5 lakan på skalplagg du inte behöver utan kan köpa dom grejer du har lärt dig att just DU behöver till dom jaktformer du utövar.

Publicerat

Gör det enkelt för dej första året. En prasselfri snöskoterovrrall. Ett par yllevantar och ett par tjocka vantar som kompletterar varandra. Sen köper du inte jaktkängor utan vanliga kängor med värmeslingor med utbytbara batterier. Klar för vintertid. Sommartid drar du på dig lite sämre kläder och möjligtvis ett underställ. Satsa alltid mera på underställ! Köp blå ullmax. Inte röd utan blå! Äger du inte en kaffetermos så är det de första du köper. Blir olidligt långtråkigt om det inte är någon aktivitet vid åteln. Då behöver man kaffe... har du vakkoja är ett täcke att rekommendera också! Hur skönt som helst att bara sitta och tänka på allt man ska skjuta och jaga under ett täcke i kylan.

Publicerat
  • Författare

Tack för alla tips! :thumbsup: