Hoppa till innehåll

Amstaff till viltspår / eftersök?


EmilL

Recommended Posts

Hej!

Min syster har en 6-årig American Staffordshire Terrier-tik som är den snällaste och mest tillgivna hund jag träffat, men hon behöver lite aktivering då hon kommer hit till byn på helgerna, från asfalten inne i Göteborg. Min syster påpekade att om man ska träna något med henne så kan det ju åtminstone vara något man kan få nytta av, då tänkte jag direkt på viltspår / eftersök.

 

Tror ni att det går att lära en gammal hund att sitta(spåra)? Hon har sysslat med "pulling" när hon var yngre och då blev hon snabbt fokuserad när hon fick på sig dragselen.

 

Vad behöver man för att komma igång med spårträning och vad för träning ska man börja med? Har kråkor i frysen, är det något att dra lite korta spår med för att se om det ens är intressant för henne? Eller ska man försöka få tag i lite klövar?

 

Ös på med grundläggande nybörjartips! Förstår att man hittar mycket genom Googling men det kan ju vara bra att veta vad man ska börja googla på  :smile:

post-14396-0-18930800-1369993900_thumb.j

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej!

Min syster har en 6-årig American Staffordshire Terrier-tik som är den snällaste och mest tillgivna hund jag träffat, men hon behöver lite aktivering då hon kommer hit till byn på helgerna, från asfalten inne i Göteborg. Min syster påpekade att om man ska träna något med henne så kan det ju åtminstone vara något man kan få nytta av, då tänkte jag direkt på viltspår / eftersök.

 

Tror ni att det går att lära en gammal hund att sitta(spåra)? Hon har sysslat med "pulling" när hon var yngre och då blev hon snabbt fokuserad när hon fick på sig dragselen.

 

Vad behöver man för att komma igång med spårträning och vad för träning ska man börja med? Har kråkor i frysen, är det något att dra lite korta spår med för att se om det ens är intressant för henne? Eller ska man försöka få tag i lite klövar?

 

Ös på med grundläggande nybörjartips! Förstår att man hittar mycket genom Googling men det kan ju vara bra att veta vad man ska börja googla på  :smile:

Ta en trasa o dränk den med vattnet från det uppblötta torrfodret, fäst snöret och sedan går du iväg..vips ett spår som är motiverande och skoj :thumbsup: P.s har jag lärt en 8årig hund att sitta kan nog andra göra det :tongue:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Alla hundar har i stort sett spår intresse om man ger den möjligheten tidigt i livet, men sen hur bra den är till förhållande emot hundar som har det i sina gener är en annan sak. För att dra en parallell, mer eller mindre går alla bilar fram på en skogsväg men det gör dem inte till offroad-bilar för det. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det som slår mig direkt..

Pulling och sele..

 

Kan nog bli rätt slitsamt i spåret..

 

Jag skulle satsa på spårhalsband.

De första spåren funkar givet med vanligt halsband, givet inte stryp eller halvstryp.

 

Du kan dra vad som egentligen.

Har du fågel hemma så pröva, vet ja!. Låt den tina, funkar att sticka lite hål i den med en längre spik, ståltråd.

Lite lättare att det sipprar ut kroppsvätskor då och det blir ett lättare spår.

Annars så leta rätt på någon klöv o dra runt på.

 

Lägg kort rakt spår till en början, typ 50-75m.

Fattar tiken galoppen direkt är det bara att köra på och öka för var gång, lägg till vinklar osv.

 

Är inte tvunget att det ska va blod till en början, snarar tvärt om ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kul med lite feedback! Ska ta fram en kråka på upptining nu så kanske det blir ett första spår ikväll eller imorn  :smile:

Hur gör man ett vettigt spår då? djurdel i snöre, dra igenom skogen, gå en omväg hem och hämta hunden? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Finn ju rätt gott om roadkill annars! ett snöre en käpp så kan du dra djuret parallellt så ser du om hunden väljer djur eller dig, spårar den så är det väl bra och jag hade också valt ett spårhalsband.

 

Ser inga kontigheter, det man kan ha i åtanke är att rasen inte är avlad för sina eminenta spåregenskper, säg åt syrran att köpa en bayrare nästa gång! hahaha!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

med kniv och kunskap om viltets anatomi o vart lederna sitter är man snabbare än med en såg :)

Jag vet, lät bättre att säga såg. Kniv har jag alltid med i bilen  :smile:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu har vi varit ute och provat två korta spår. Det gick över förväntan faktiskt, hon var lite chockad av att hitta en Kaja i slutet av spåret men hon tyckte det var intressant  :smile:

post-14396-0-35219200-1370171131_thumb.j

post-14396-0-06125700-1370171867_thumb.p

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Vad tros det om ett rävvalps-skinn som "spårämne"? Borde väl lämna gott om doft efter sig om man håller det lite "färskt" så att säga(frysförvaring mellan träningstillfällen).

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Räv luktar mkt så det är förmodligen en lätt match för terriern.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Plättätt.

Och i början skall de lyckas, oavsett träning. Men tänk på att inte fastna i för lätt, öka svårighetsgraden varefter hon lyckas. Tiken kan bli bättre å spåra än jakthundsraser, inte i rasen det sitter.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det mesta funkar att spåra med, det handlar oftast bara om individens vilja att arbeta.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Ett gäng vildsvinsklövar samt en älgklöv är fixat, nu gäller det bara att försöka få tid till träning  :smile:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Hur har det gått? Har ni kommit igång? Spår är verkligen suveränt att träna och hundarna brukar älska det. Att dom sedan sover gott på kvällen är en bonus. Jag har faktiskt träffat på en och annan amstaff som varit väldigt duktiga på viltspår. Dessa har visserligen börjat att tränas som ganska unga men även om din jycke är 6 så finns goda chanser att hon blir helt ok på spår. Bara att köra på.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hon åkte på livmoderinflamation så nu är hon nyopererad med stort ärr på magen. Tänkte vänta en månad eller nått så att hon är het återställd, dumt att riskera att någon typ av obehag kopplas till spårningen.

 

Men sen ska vi köra igång på allvar, och när hösten kommer så kanske det kommer möjlighet att prova henne på lite skjutet vilt som man vet ligger.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...