Publicerat Maj 31, 201312 yr Naturvårdsverket har nu klargjort sin tolkning av jaktlagen och den innebär att det inte är tillåtet med elektroniska lockdosor, det är Svensk Jakt som rapporterar detta: http://svenskjakt.se/start/Nyheter/2013/05/naturvardsverket-klarlagger-granser-vid-lockjakt/
Publicerat Maj 31, 201312 yr Artificiellt ljud är inte det ljud som är tillverkade av människan? Konstgjord! Uppspelade naturliga ljud kanske inte ändå är klassade som artficiellt, och sedan är diskussionen igång igen!
Publicerat Juni 3, 201312 yr Tråkigt - ALLT som hjälper till att hålla stammarna av kulturgynnade arter som räv och kråkor är bra. Om en tondöv jägare misslyckas med att locka räv med pipor, men lyckas med en elektronisk lockapparat, så är det ett par rävar mindre och en bättre möjlighet för markhäckande fåglar att klara sig. Absolut OK i min värld. När man ger tillstånd till mörkersikten för vildsvin, men inte till lockmojar för räv, är det helt enkelt så att naturvårdsverket har glömt bort detta med att man faktiskt skall leverera naturvård. Man har blivit en "förbjud-ditt-och-datt-myndighet". Själv är jag närsynt, och behöver glasögon för att kunna skjuta bra. Är det OK, eller skall vi "ge djuren en chans och människan en utmaning"`?
Publicerat Juni 3, 201312 yr Tråkigt - ALLT som hjälper till att hålla stammarna av kulturgynnade arter som räv och kråkor är bra. Om en tondöv jägare misslyckas med att locka räv med pipor, men lyckas med en elektronisk lockapparat, så är det ett par rävar mindre och en bättre möjlighet för markhäckande fåglar att klara sig. Absolut OK i min värld. När man ger tillstånd till mörkersikten för vildsvin, men inte till lockmojar för räv, är det helt enkelt så att naturvårdsverket har glömt bort detta med att man faktiskt skall leverera naturvård. Man har blivit en "förbjud-ditt-och-datt-myndighet". Själv är jag närsynt, och behöver glasögon för att kunna skjuta bra. Är det OK, eller skall vi "ge djuren en chans och människan en utmaning"`? Håller med, det här är rena tramset från NVV:s sida, de har gjort det enkelt för sig själva helt enkelt, genom att förbjuda art. ljud.
Publicerat Juni 3, 201312 yr Förbjud Garmin Astro också - viltet ska ju ha en chans! Samt elektroniska hörselskydd, radioapparater, lasermätare, startbatteri till bilen, pacemaker, mobiltelefon...
Publicerat Juni 3, 201312 yr Förbjud Garmin Astro också - viltet ska ju ha en chans! Samt elektroniska hörselskydd, radioapparater, lasermätare, startbatteri till bilen, pacemaker, mobiltelefon... Väl talat! Tycker det börjar att bli åt helvete för uppstylltat kring skitsaker! Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2
Publicerat Juni 3, 201312 yr Lockjakten är ju så mycket mer än ljudet! Om du sitter fel så får du inte se något , Om du nästan sitter rätt så får du se men hinner inte skjuta och skrämmer dessutom räven för nästa tillfälle. Om du sitter rätt så kommer räven fel och du blir tomhänt! Om du sitter rätt och Polstjärnan står i linje med Karlavgnen så kommer räven framför pipan och du får skjutit av en räv, varför blandar de sig i något så trivialt som ljudet, du kan i princip blåsa hur fult du vill och räven blir ändå intresserad om det är en sådan räv.... Själv kunde jag tänka mig att testa en lockdosa men inte lägga 5000:- som de kan kosta på vissa ställen.