Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kan inte sätta kulan tillräckligt djupt

Featured Replies

Publicerat

Antingen är det fel på mig eller på verktyget (eller möjligen båda)... Skulle för första gången ladda upp V-Max 110gr i .308, och har då sett att rekommenderad COL är 67mm. Dock kommer jag inte längre än till ca 69,7 - sen tar kulsättaren uppenbarligen i hylsan eller nåt, för det blir stopp där - man kan känna att det fjädrar lite, som att hylsbröstet sviktar. Använder Redding standard verktyg och hur jag provar lyckas jag inte bättre. Känns lite fel, vid mätning ser jag att bara fyra mm av kulan sitter i hylsan och precisionen blir enligt andra forumister också bättre om den sitter lite djupare.

Är det något fundamentalt jag har förbisett?? Eller finns det en lägre gräns, där man får ta till andra trick?

Det är första gången jag ger mig på att ladda  kulor under 150gr med detta verktyg, men det har aldrig hänt tidigare.

Tacksam för input! :huh::blink:

/Bosse

Publicerat

Kolla så att själva verktyget är nedskruvat så långt det går i pressen, utan att verktyget börjar krympa halsen.

Publicerat

Nu använder jag RCSB grejer, vet faktiskt inte om det skiljer något i metod eller verktygsinställningar.

Men skruva inte ner själva verktyget i botten. Brukar sitta en stoppmutter på verktyget. Ställ den så att endast ca halva gängen på verktyget går ner i pressen. Sen ska det sitta en gängstång med mutter i toppen på verktyget. Det är med den stången du justerar sätt djupet på kulan.

Så här ser isättarverktyget ut när jag sätter mina kulor. Jag skulle kunna sätta kulan så djupt att den inte sticker upp utanför hylsan om jag vill....

post-4173-0-63206900-1370101847_thumb.jp

Edit: Nu har jag ingen schrimp funktion på isättarverktyget, utan det är bara en "skål" i botten på gängstången som centrerar kulan. Dvs hylshalsen kläms inte åt, det är bara kulan som trycks ner i den tidigare kalibrerade halsen. I princip samma funktion som om du håller kulan med fingrarna och pressar ner den i hylsan med hjälp av en tving.....

Sen kan ju hylsan vara full med krut, då blir sättdjupet beroende på hur mycket utrymme det finns i hylsan.

Eller så har du helt andra grejer.....

Publicerat
  • Författare

Hmm... jag har provat att ha både själva verktyget i olika nivåer, samt laborerat med gängstången.Skruvar jag inte ner verktyget en bit, så når inte kulan upp. Mitt verktyg ser ut enligt bilden, och här är gängstången nerskruvad så långt det går (även om det finns nästan en cm gänga kvar, så tar det stopp där). Har även Redding verktyg för 30-06, och gängstången är ju likadan där, men det blir samma resultat även när jag provar med denna. Har bara 45gr krut i, första i laddstegen, så det är långt ifrån fullt.

Man brukar kunna ha viss tillförsikt i sin egen förmåga att förstå ett logiskt flöde, men i det här fallet fattar jag ingenting *kliar sig i huvudet*

post-5304-0-90347100-1370103587_thumb.jp

Publicerat

Plocka isär verktyget. Rengör! Men ta gärna en bild av hur delarna ser ut också.(Om inte annat för att vi andra får se hur reddings verktyg ser ut :thumbsup: )

I princip borde du kunna skruva loss stopmuttern och sedan dra gängstången minst 1 cm till ner.....

Publicerat

Så här ser RCBS isättarverktyg ut i delar...

post-4173-0-17409800-1370104321_thumb.jp

post-4173-0-02881900-1370104341_thumb.jp

Publicerat

Hmm... jag har provat att ha både själva verktyget i olika nivåer, samt laborerat med gängstången.Skruvar jag inte ner verktyget en bit, så når inte kulan upp. Mitt verktyg ser ut enligt bilden, och här är gängstången nerskruvad så långt det går (även om det finns nästan en cm gänga kvar, så tar det stopp där). Har även Redding verktyg för 30-06, och gängstången är ju likadan där, men det blir samma resultat även när jag provar med denna. Har bara 45gr krut i, första i laddstegen, så det är långt ifrån fullt.

Man brukar kunna ha viss tillförsikt i sin egen förmåga att förstå ett logiskt flöde, men i det här fallet fattar jag ingenting *kliar sig i huvudet*

Hela hylsan ska nå upp i verktyget. Dvs det är bara hylsbotten som ska sticka ut ur verktyget när pressen har fört upp hylsan. Hur djup du sätter verktyget i pressen har inte så stor betydelse så länge hela hylsan trycks upp. Skruvar du ner verktyget för lite så att pressen inte når upp att föra hylsan helt upp i verktyget, då har du satt verktyget för grunt. Sen ska du kunna justera kulans sättdjup med gängstången....

Publicerat

Hur ser hylsorna ut? Kan det ha blivit skador vid kalibrering? Har faktiskt varit med om att hylsbrösten veckar sig om jag använder för mycket eller för lite smörjmedel när jag kalibrerar. (Då 8x57...)

Publicerat

Jag har laddat samma kula med redding standardverktyg i 308win. Upplevde samma problem först men lösningen var att skruva ner verktyget tills det tog i hylshalsen och sen tog jag upp det 1/4 varv. Då ska det gå men du får skruva ner kulisättaren nästan längst ner.

Publicerat

Det går inte skruva ned längre även om du tar bort muttern, du bottnar i verktyget... Det enda som återstår är att se till så du har skruvat ned själva verktyget långt nog (pass på krymphelvetet bara), kan du inte ta ner mer där så är det kört.

En paniklösning skulle kunna vara att sno sättpluggen från ett 6,5 eller 6 mm-verktyg, där borde du tjäna några millimeter sättdjup...

-- Mats

Publicerat

Går du bet så finns det en annan väg att gå.... Köp bra grejer! :tongue: . Skojar men.... Du skulle kunna testa att sätta en liten bricka på kulspetsen. dvs en bricka som inte är bredare än 7,62 mm med ett hål som passar ett antal mm ner på kulspetsen..... Dock kan det innebära att brickan fäster på kulan och när du försöker ta bort den så kryper kulan upp lite. Eller så svarvar du en liten hylsa som passar på toppen över kulan men inte är större än 7,62mm....

Publicerat

Alltså.. Sätt en kalibrerad hylsa i hylshållaren och tryck ner handtaget i botten. Skruva ner kulisättarverktyget tills du känner att den tar emot hylsan, och backa tillbaka verktyget yttepyttelite, bara så att hylshalsen inte tar i verktyget. Lås verktyget med låsmuttern. Därefter justerar du sättdjup med skruven på toppen.

Om du fortfarande inte kan sätta kulan nog djupt på ta isär verktyget och rengör, för det borde inte vara några problem med själva verktyget.

Publicerat
  • Författare

Går du bet så finns det en annan väg att gå.... Köp bra grejer! :tongue: .

Jo, när jag började tyckte jag mig förstå att merparten föredrog Redding, därför valde jag dessa - men även solen har tydligen sina fläckar.. :biggrin:

Alltså.. Sätt en kalibrerad hylsa i hylshållaren och tryck ner handtaget i botten.

Jag gjorde så, men som Mats sa - skruven tar i verktyget, så det går inte att få ner den tillräckligt.

En paniklösning skulle kunna vara att sno sättpluggen från ett 6,5 eller 6 mm-verktyg, där borde du tjäna några millimeter sättdjup...

-- Mats

Bra där, Mats! Detta funkade! Jag tog sättpluggen från .243-verktyget (köpte med mig ett set i vintras som bara ligger, var inne på  att skaffa 243 men nästa kaliber blir nog snarare 6BR). Började med original för att få kulan på plats, och tog sedan denna metod för att få ner de sista två mm. Är detta ett ok förfarande, eller ska jag kanske köpa ett 'competition die set' istället? Dyrare måste ju vara bättre... :yes:

Men ta gärna en bild av hur delarna ser ut också.(Om inte annat för att vi andra får se hur reddings verktyg ser ut :thumbsup: )

Ok, kommer här! Inte helt lätt att ta en vettig bild, men jag provar...

Tackar för all hjälp med detta!

post-5304-0-57132200-1370151869_thumb.jp

Publicerat

Hade samma problem med v-max/redding i .308. Reddingverktyg kräver annan insats för korta kulor än den som är standard - trist men sant...har haft maildiskussioner med redding om detta....Jag fick ny insats av dem gratis tillslut, men det var en del tjafs innan.

Publicerat

Är detta ett ok förfarande..?

Jupp, precis vad jag skulle ha gjort.  :wink:

-- Mats

Publicerat

Ok, kommer här! Inte helt lätt att ta en vettig bild, men jag provar...

Tackar för all hjälp med detta!

Det verkar vara stor skillnad i hur verktygen fungerar och ser ut.....