Publicerat Juni 1, 201313 yr Eftersom man nu ska vänta i ca två veckor (enligt damen på polisstationen) på att få sin licens så måste man ju sysselsätta sig med någonting för att inte klättra på väggarna och då jag har lagt handpenning på en sida-sida hagel med hanar så behöver man ju se till att den ska kunna färdas i stil. Min tanke är en klassisk gun case klädd i ljusbrun canvas och med förstärkningar, handtag och remmar i mörkt läder och eventuella metalldetaljer i mässing. Möbeltyg (canvas "lookalike") mässingsdelar och lite annat smått och gott beställdes från slöjddetaljer. För att göra det lite enklare för mig så svängde jag förbi vapenhandlaren och måttade av bössan ordentligt. bl.a så tog jag och ritade av baskyl och kolv på två ihoptejpade a3-papper. Måtten bestäms ju i princip av pipsetets totala längd vilket i det här fallet är 730mm, lägg till ett par cm för lådans sidostycken och lite dämpning och vi hamnar strax under 80cm. Sen har jag fått för mig att 25cm blir bra på andra ledden (de flesta väskor verkar ligga ungefär där...) Bössan är som mest 60mm bred så det är den minsta invändiga höjden, lägg till några millimeter för klädsel och några millimeter för marginal och så säger vi 70mm. För att göra det så enkelt för mig som möjligt så gör jag dom stora sidorna av plywood. Jag hade ju kunnat göra den av tunna brädor, men fullt så sysslolös är jag inte... Efter lite klurande på fredagseftermiddagen så slog det mig att locket från en halvpall borde bli perfekt. Dom görs vanligtvis av plywodd mellan 5-10mm tjocklek och har måtten 60x80cm. Så jag tog en tur på lagret på jobbet och "befriade" ett lock som både var rakt och såg ut att vara av kvalitativ plywood (jag tror att det är björkplywood, men är inte helt säker. Vi får en hel del leveranser från bl.a. Japan, så det kan vara precis vad som helst) med ca 5mm tjocklek. Denna kapades upp i 25cm breda remsor (efter att ha fimpat av ett par cm för att bli av med alla gamla skador...) och sen var den biten klar. Sen var det det där med material för ramen i väskan, jag vill ju att väskan ska bli så lätt och stabil som möjligt och materialet kommer att inverka på resultatet Jag hade en del eklist liggandes, men det hade blivit på håret att det hade räckt till, tillika tungt. Idegran har jag också, men dessvärre i ännu mindre mängder, men det hade blivit snyggt. Sen kom jag på att jag tog ner en ask för ett par år sedan och lade på tork. Ask är både lätt och hårt och är bra trevligare än furulist om man vill ha delar av det synligt, vilket jag hade tänkt. Två bitar kapades ur en kvartsstock från asken, en 85cm och en 30cm och sen yxades en sida till såpass rakt att det gick att köra den i sågen. Siktet var inställt på att få till bitar med 10 mm tjocklek. Så nu fick bänksågen jobba lite och jag kan intyga att ask som legat på tork i ett par år är bra mycket hårdare är furulist. Resultatet blev fyra brädbitar i 80cm längd med en bredd mellan 4 och 8 cm och 4 i 25cm längd, vilket borde räcka. Sunkiga mobilbilder bifogade på dagens jobb, mer kommer när jag hinner klämma in nästa arbetspass. /Patrik
Publicerat Juni 2, 201313 yr Författare Ok, fick lite tid över efter dotterns fyraårskalas... Först och främst behövs en rak sida på "brädorna" för att kunna se hur mycket vi har att vinka på och faktiskt kunna få till parallella sidor. Det här är det enklaste sättet jag har kunnat komma på. En liten spik i varje ända och sen den rakaste regeln man kan hitta under. Efter att ha kapat till alla bitar med bredd 50mm och 25mm (totalt 75mm, dvs 5mm mer är jag sa först. Detta för att jag ska fälla in ramarna i varandra 5mm) så får ett av mina gamla hemmabyggen bekänna färg igen. Den kallas emellanåt spjälkatapulten pga vad den gör med arbetstyckena om man släpper taget när den går..."Maskinen" gjordes ursprungligen för att slipa till laminat till pilbågar, men funkar även till det här. Sen blev jag lite väl arbetsglad och missade att ta bilder på några steg, men resultatet och "provinpassningen" med mina siluetter ser ut så här: Så nu är det väl bara att vänta på leverans av gångjärn, tyg och andra beslag. Kanske kan klämmas in lite läderabete under tiden. /Patrik
Publicerat Juni 4, 201313 yr Författare Fick precis veta att mässingsbeslag, gångjärn och tyg ligger på posten hemma och väntar. Blev visst inte mycket tid till läderarbete... återkommer med uppdateringar. /Patrik
Publicerat Juni 4, 201313 yr F-n ta dig. Nu vet jag vad jag vill ha för koffert till min DS inkl hagelpipset. Och här är jag helt utan verkstad ända tills efter nyår...
Publicerat Juni 9, 201313 yr Författare Lite uppdateringar: Först och främst en varning till eventuella tapetserare som huserar här inne, jag kommer att fuska och det ordentligt. Egentligen så ska man ju sy läderdetaljerna i tyget och sen ska allt limmas på lådan direkt, men det finns inte en snögubbes chans i h-vetet att det kommer att gå vägen, så jag fuskar helt enkelt... Har klätt lådan med möbeltyget (ett bomullsbaserat tyg, ca 400gram / kvadratmeter ) inga konstigheter där, bara att smeta ut lim på en yta i taget och lägga på tyget, arbeta ut eventuella veck från mitten och utåt. Jag använder titebond III som är att trälim med förhållandevis lång öppentid. Det bästa tipset här för ett lyckat resultat är att ta fram strykbrädan och järnet och stryka tyget ordentligt innan, annars kan man ge sig f-n på att vecken kommer att leta sig tillbaka under tiden limmet torkar. Tar en evighet att limma en sida i taget och sedan vänta på att limmet torkar, men alternativet är att använda spraylim eller kontaktlim och då går det knappt att korrigera någonting om det skulle bli fel. Sen var det läderarbetet... Jag hade ju tänkt använda ett mörkbrunt läder för alla läderdetaljer, men efter en inventering så insåg jag att jag inte hade tillräckligt, ofärgat däremot hade jag en hel del spillbitar av, så det fick bli så i stället. Följande är vad som behövs för hörnen: Läder (dööh...), små fyrkantiga klotsar och en REN trälåda (den här var inte kliniskt ren så den första omgången hörnbitar blev missfärgade och var bara att slänga.) dessutom behövs fyra små tvingar. Klotsarna är lite speciella, tre kanter är avrundade med en radie på ca 3mm (samma som min bösslådan) och sen är det motstående hörnet nedslipat 45 grader. Läderbitarna har formen av en liksidig triangel med spetsarna avskurna, titta på muggen så ser ni. Bitarna blötläggs och sen börjar jag knåda dom över hörnet på den stora biten (den stora biten tycker jag är enklare att hantera än dom små, en smaksak egentligen.) Försöker att pressa in hörnet på klotsen i mitten på lädret och knåda ihop sidorna så dom ligger någorlunda jäms med sidorna på klotsen. Flytta sedan över läderbiten till en av de små klotsarna och kläm fast den i ett innerhörn i din lilla låda medelst en tving, gör sedan samma sak tre gånger till och det här borde bli resultatet: Sen är det bara att vänta till lädret har torkat, sy kanterna på bitarna och limma fast. Nedan är en bild på hur det såg ut igår natt. Remmen runt lådan är inte färdig, kanterna på remmen ska sys, det är inga hål i remmen och det ska fästas två "hällor" för att hålla remmen på plats. Sen är bara ett av hörnen helt färdigt, dom andra ska sys och limmas. Handtag saknas och likaså gångjärn och lås. Vi får väl se om jag hinner bli klar innan licenspappret dyker upp... /Patrik
Publicerat Juni 9, 201313 yr Dra åt helskotta vad läckert! Skickat från en onödigt stor telefon, levererad av Televerket.
Publicerat Juni 10, 201313 yr Författare Tackar för komplimangerna, men vi är långt ifrån klara än, vi har det roligaste kvar: Inredningen! Satt för övrigt och sydde läderkanter i över två timmar igår kväll, långsamt arbete och många stygn kvar... /Patrik
Publicerat Juni 22, 201313 yr Författare Liten uppdatering: Jag håller på och syr läderdetaljer och det tar en evighet... Bössan kom hem i onsdags, så jag antar att licenstanten vann det här racet, kommer att börja med inredningen i väskan så fort fritid medges. /Patrik
Publicerat Juni 22, 201313 yr Författare En uppdatering till, den här med bild, för det är ju det vi vill se i projekttrådar, eller hur? Hursomhelst så tog jag en paus i läderarbetet för att vila mina fingrar och började fuska med inredningen: Jag började med en invändig ram för att slippa försöka fästa upp bitarna i ytterramen och riskera att sabba den. Sen är det "bara" att börja fylla på med bitar. Har använt samma plywood som till botten. Alla hörn är urkapade till hälften, dom "vertikala" bitarna undertill och dom "horisontella" upptill. Har kapat till så att jag ska ha ungefär 1mm spelrum runtomkring så att jag får dit tygklädseln sen. När jag väl är nöjd med avdelningarna så tar jag isär allt, limmar dit tyg och limmar alla hörn, sen får det sitta där. Får se om jag gör några fler sektioner eller om det får bli en stor till vänster för eventuella "tillbehör" (vad det nu är man ska ha i väskan utöver själva bössan?) I botten så ser ni för den tilltänkta färgen på inredningen, någon sorts cacaoförgad velour med en dragning till det röda. Blir nog lagom porrigt ska ni se... /Patrik