Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Dödsök åtelgris.

Featured Replies

Publicerat

Påskjuten vid 12-1 inatt. 10 mm regn föll under natten, ett jädrans åskoväder..

Vi va på plats vid 10 i morse. Blackie löste det utan bekymmer.

Lite rolig är hon... väl typ mitt på skottplats sätter hon sig skiter, pissar och gör sig klar innan hon tar löpan.

Gyltan hade gått en 60m.

Skytten siktade lite fram i nacken när grisen skrubbade sig på tjär-trädet.

Men med facit så... satt kulan långt bak i buken.

En gris som skrubbar sig kan hoppa runt rätt bra och är väl allt annat än stilla så det är nog lätt hänt att kulan inte hamnar där det är tänkt.

Alternativet är att han missuppfattat vad som va fram och bak. 

post-348-0-60856600-1370172816_thumb.jpg

Lite film ur Blackies perspektiv.

Publicerat

Bra att ni fann grisen! Trevlig film också.  :thumbsup:

Publicerat

Blackie gör sig redo för strid som man fick lära sig i lumpen. Då hette det att göra TTT. Töm Task och Tarm.

Min första tax gjorde samma sak. När jag släppte han så sprang han några varv runt mig och tömmde, sedan bar det iväg i skogen.

Bra jobbat, :thumbsup:

Mvh Einar

Publicerat

Bra jobbat som vanligt.

Verkar hända lite mer nu. Jag har haft två uppdrag den här veckan.

Publicerat
  • Författare

Nä inte fan händer det så mycket direkt..

Rätt märklig ändå.

Borde va en hel del älgolyckor med fjolingar nu...

Publicerat

Kul att få se ur Blackies perspektiv. Bra jobbat!

Sent from my iPhone using Tapatalk

Publicerat

Nä inte fan händer det så mycket direkt..

Rätt märklig ändå.

Borde va en hel del älgolyckor med fjolingar nu...

Ja inte är det som det brukar. Men två uppdrag på en vecka det är ungefär vad jag haft på 4månader.
Publicerat

Gött jobbat :smile: grisen lär vara mör o fin i köttet när den fått legat så länge :yucky:

Publicerat
  • Författare

Gött jobbat :smile: grisen lär vara mör o fin i köttet när den fått legat så länge :yucky:

Jo den luktade en del... bukad dessutom.

Jag hade inte ätit av den...

Hyfs... är som jag ibland upplever det inte helt ovanligt fel hos jägare..

De vill inte ringa och störa mitt i natten...men nu vet de att de kan ringa dygnet runt.

Publicerat

Synda att den ska ligga och förstöras, kunde de inte ha hittat den själva eller tordes de inte gå efter :unsure:

Du förklarade väl att de är skyldiga att ringa även mitt i natten ;)

Publicerat

Läckert! 

Du som kan jycken.. får hon inte vind av den rätt snart? Tycker att hon går rätt mycket i vind  slutet av spårningen? Flera gånger lyfter hon skallen och hoppas på att grisen ska ta chansen och lubba iväg  :biggrin:

Mvh!

Publicerat
  • Författare

Synda att den ska ligga och förstöras, kunde de inte ha hittat den själva eller tordes de inte gå efter :unsure:

Du förklarade väl att de är skyldiga att ringa även mitt i natten ;)

De hade letat en del både under natten och på morgonen, de kommer garanterat ringa direkt hädanefter  ;)  

Förresten.. killarna som ni hör på filmen är från grannlandet.

Där har de lite annorlunda regler.

Hjälp ska enl lag tillkallas från sweisshundsregistret om man inte själv hittar viltet inom 6 timmar.

Det kan ställa till det lite här i landet eftersom vi har lag på att det ska kunna vara hund på plats inom 2 tim.

​De verkar ha ett rätt bra system där och alla som jagar får varje år ut en aktuell lista på ekipage i deras område.

Dock som jag upplever det så ringer de alltid in hjälp om det skiter sig.

De har oftast inte kladdat runt med egna hundar.

Där har vi här en del o lära.

Men.. det är deras skyldighet om de ska jaga att veta vad som gäller här.

Publicerat
  • Författare

Läckert! 

Du som kan jycken.. får hon inte vind av den rätt snart? Tycker att hon går rätt mycket i vind  slutet av spårningen? Flera gånger lyfter hon skallen och hoppas på att grisen ska ta chansen och lubba iväg  :biggrin:

Mvh!

Jo hon gick först förbi den en 15m eller så. upp med huvudet, vänder tillbaka, stannar 3-4 m ifrån kollar om den rör sig eller nått.. 

De där tjoanden har lite olika betydelser tror jag... hon talar om att det luktar gris eller så är de ibland ren frustration över att det luktar gris men hon vet inte exakt var den är eller nått...

Fanns inget kvar i blodväg som vi kunde se men såg nått enstaka klövtramp där hon gick fram.

Rätt intressant ändå.. man upplever det som grisen gått mycket längre när man ser filmen ur hennes vinkel.

Men hon slår några ggr över löpan såväl som hon gör en liten ring.

Killarna trodde förresten att det skulle va rätt omöjligt att hitta grisen efter regnet.

O visst kan det vara så om det regnar så pass att vittringen helt sköljs bort/rinner iväg.

Nu va det inga problem.

Men hade den varit träffad som killen trodde någonstans i halsen då vi nog hade haft det j-vligt ett bra tag.. 

Publicerat

killarna som ni hör på filmen är från grannlandet.

Där har de lite annorlunda regler.

Hjälp ska enl lag tillkallas från sweisshundsregistret om man inte själv hittar viltet inom 6 timmar.

Det kan ställa till det lite här i landet eftersom vi har lag på att det ska kunna vara hund på plats inom 2 tim.

​De verkar ha ett rätt bra system där och alla som jagar får varje år ut en aktuell lista på ekipage i deras område.

Dock som jag upplever det så ringer de alltid in hjälp om det skiter sig.

De har oftast inte kladdat runt med egna hundar.

Där har vi här en del o lära.

Men.. det är deras skyldighet om de ska jaga att veta vad som gäller här.

Jo jag hörde allt den ljuva musiken av det Danska språket :smile:  :smile:

Dom hundarna som används i Danmark sållas fram i betydligt tuffare prov än dom som finns här i Sverige. Kan det inte utantill men vet att dom b.l.a ska klara ett spår som är 48 timmar gammalt. och deras landstäckande register på eftersökshundar är bra. som jägare tar du bara reda på vem som är hundförare i ditt område.