Publicerat Juni 2, 201312 yr Ska jaga kanin till sommaren, kört med 22an tidigare men tänkte jag skulle släpa med mig muskedundret också...någon som har tips på vad jag ska stoppa i den? Vill ju gärna att det ska bli något kvar att stoppa i grytan efteråt
Publicerat Juni 3, 201312 yr Håller med föregående talare, jag skjuter kråka utan problem med 24gr US 7,5 och kanin är ju i samma storleksklass
Publicerat Juni 3, 201312 yr Traphagel duger, jagar man med iller så är hållen oftast väldigt korta. Samtidigt, ska du inte skjuta så galet många och du är osäker på vilka avstånd som är aktuella så kör med en vanlig us 6. Du finns i Uppsala, Rio 30 gr us 6 räcker väldigt gott! Tror jag spenderade en helg på Gotland med 24 gr Miragetrap av lite bättre snitt, tappade inte någon kanin pga pluggen. Mvh!
Publicerat Juni 3, 201312 yr Traphagel duger, jagar man med iller så är hållen oftast väldigt korta. Samtidigt, ska du inte skjuta så galet många och du är osäker på vilka avstånd som är aktuella så kör med en vanlig us 6. Du finns i Uppsala, Rio 30 gr us 6 räcker väldigt gott! Tror jag spenderade en helg på Gotland med 24 gr Miragetrap av lite bättre snitt, tappade inte någon kanin pga pluggen. Mvh! För att inte tala om Winchesters gamla fina Trap100, jag har golvat 1000-tals kaniner med den patronen..... T
Publicerat Juni 3, 201312 yr Jo, det var och är en suverän småviltspatron. Men idag är den knölig att hitta..... I min ungdom köpte vi den i 1000-lådor på den lokala Järniabutiken. Jag har inte sett en Trap100 låda eller ask på åratal. T
Publicerat Juni 3, 201312 yr Författare Låter bra, ska ta en sväng till Svantes i veckan då. Måste ju ladda upp en del för 3 veckor på Gotland...svärmor köpte hus i påskas och kan ju inte ligga på stranden 24/7 har bara skjutit kråkor med hagel än så länge så kanske ska kika på en Rio 6:a att börja med första 2 veckorna och sista köra en 7:a om jag fått in det
Publicerat Juni 6, 201312 yr Jo, det var och är en suverän småviltspatron. Men idag är den knölig att hitta..... I min ungdom köpte vi den i 1000-lådor på den lokala Järniabutiken. Jag har inte sett en Trap100 låda eller ask på åratal. T Var ett tag sen även för mej.. Fick runt 200 puppor av Svärfar för tre år sen eller något, de var modell äldre och jag tror att nästan samtliga sprack när man sköt dem men oavsett detta så var det fortfarande bra drag i dem! Dessa i kombination med halvchoke var rent förödande för kråkorna
Publicerat Juni 6, 201312 yr Författare Har googlat ihjäl mig snart, hehe är så basic men hittar inte svaret någonstans och som man säger "its better to ask a question that makes you look stupid than be silent and be dumb forever."(eller hur det nu var ) En hagel patron tex på 24 gr och en patron på 32 gr...vad är skillnaden? Är det själv laddningen alltså krutet eller är det bara mera hagel i eller både och? Läste någonstans om någon som tyckte det var bra att gå ner i till 24:or då han sköt kråkor för skotten fick högre hastighet...
Publicerat Juni 6, 201312 yr .... En hagel patron tex på 24 gr och en patron på 32 gr...vad är skillnaden? Är det själv laddningen alltså krutet eller är det bara mera hagel i eller både och? 8 gram hagel skiljer..... Om krutladdningen kan man inte äga ett jota - det är förmodligen inte ens samma krut i patronerna. Läste någonstans om någon som tyckte det var bra att gå ner i till 24:or då han sköt kråkor för skotten fick högre hastighet...Njae, det är en aning mer komplicerat än så..... Samtliga patroner av en given kaliber och längd -säg 70mm måste hålla sig under ett visst för kalibern och längden givet maximalt arbetstryck. Vilket gör att i vissa fall tvingas ammunitionstillverkaren gå ner i fart om laddvikten stiger - men det är inte tillämpbart mellan 24 och 32g. För där är vikten så pass låg för kaliber 12 att andra faktorer styr - för kaliber 16 är det däremot lite i tyngsta laget med 32g om man vill ha hög fart. För kaliber 12 brukar 36g och tyngre vara lite tröttare än 28-32g laddningar.Sedan är det inte enbart max arbetstryck som styr farten - även träffbilden kvalitet styr. Och man kan vanligen ladda ganska bra över vad som kan köpas sett till fart men priset blir mycket risiga träffbilder. Det som styr hur mycket fart haglet tåler är hur hårt haglet är, för bly kan man om man legerar med antimon få hagel som tåler kanske upp emot 450 m/s, skithagel som vare sig är härdade eller legerade tåler kanske 370-375 m/s. Och redan där brukar träffbilderna vara sisådär. Det som brukar skilja mellan billig slaskammunition och dyr premiumammunition är just hagelkvaliteten. Bättre hagel ger jämnare träffbilder och är vanligen laddade till högre fart. Så det är vanligare att tillverkare faktiskt går ner i fart på lätta laddningar för att de som skjuter lätta laddningar har högre krav på träffbilderna - det är ju lite skillnad i yta på en morkulla och ett rå. T
Publicerat Juni 6, 201312 yr Gram angivelsen anger vikten hagel, bly, stål eller vad som. Hastigheten på en patron, tja den bestämms genom mängden krut, men visst lätta laddningar 24-28 är lättare/billigare att ladda snabba. Det går att köpa riktiga premium plugg 30-32 grams laddningar som gör 430+ m/s men de kostar också, bra sporting plugg går att få tag på till vettiga priser, där i ligger skillnaden, o den att, snabbt, tungt kostar på i rekyl vid omfattande skytte./ Christian
Publicerat Juni 6, 201312 yr Författare 8 gram hagel skiljer..... Om krutladdningen kan man inte äga ett jota - det är förmodligen inte ens samma krut i patronerna. Njae, det är en aning mer komplicerat än så..... Samtliga patroner av en given kaliber och längd -säg 70mm måste hålla sig under ett visst för kalibern och längden givet maximalt arbetstryck. Vilket gör att i vissa fall tvingas ammunitionstillverkaren gå ner i fart om laddvikten stiger - men det är inte tillämpbart mellan 24 och 32g. För där är vikten så pass låg för kaliber 12 att andra faktorer styr - för kaliber 16 är det däremot lite i tyngsta laget med 32g om man vill ha hög fart. För kaliber 12 brukar 36g och tyngre vara lite tröttare än 28-32g laddningar. Sedan är det inte enbart max arbetstryck som styr farten - även träffbilden kvalitet styr. Och man kan vanligen ladda ganska bra över vad som kan köpas sett till fart men priset blir mycket risiga träffbilder. Det som styr hur mycket fart haglet tåler är hur hårt haglet är, för bly kan man om man legerar med antimon få hagel som tåler kanske upp emot 450 m/s, skithagel som vare sig är härdade eller legerade tåler kanske 370-375 m/s. Och redan där brukar träffbilderna vara sisådär. Det som brukar skilja mellan billig slaskammunition och dyr premiumammunition är just hagelkvaliteten. Bättre hagel ger jämnare träffbilder och är vanligen laddade till högre fart. Så det är vanligare att tillverkare faktiskt går ner i fart på lätta laddningar för att de som skjuter lätta laddningar har högre krav på träffbilderna - det är ju lite skillnad i yta på en morkulla och ett rå. T Ah ok, hur kommer längden in i det hela? Eller är det att en bössa klarar 76 patroner så betyder det inget i sig, utan att om tillverkaren vill göra en stor elak patron med säg 40gr laddning så kommer den troligen att vara lite längre än vanliga patronen? Och då krävs en bössan som kan ta en lång patron? Går det att spå rekylen genom att titta på siffrorna för en patron? Eller får man ta reda på det genom att dra ett skott helt enkelt då man inte vet vad de har för krut?
Publicerat Juni 6, 201312 yr Författare Gram angivelsen anger vikten hagel, bly, stål eller vad som. Hastigheten på en patron, tja den bestämms genom mängden krut, men visst lätta laddningar 24-28 är lättare/billigare att ladda snabba. Det går att köpa riktiga premium plugg 30-32 grams laddningar som gör 430+ m/s men de kostar också, bra sporting plugg går att få tag på till vettiga priser, där i ligger skillnaden, o den att, snabbt, tungt kostar på i rekyl vid omfattande skytte./ Christian Då är jag med lite i matchen... Frågan är då, vad kostar en vanlig jaktammunition som inte är helt skräp men inte kostar skjortan hus och hem. Ska främst då jaga kanin och skräpfågel gissar jag på så ingen lust att punga ut med en 10(tittade på alternativ hagel häromdagen och förstod varför de inte slagit igenom riktigt) för varje kråka man gör sig av med.
Publicerat Juni 6, 201312 yr Patronläget har en viss längd och den ska du hålla dig till. Du kan dock utan problem skjuta korta patroner i ett långt patronläge, men inte tvärtom. De normala längderna är 65mm, 70mm och 76mm. Utöver det finns extrema versioner som 50mm och 89mm. Ibland ser man 67,5 patroner, dessa kan i regel skjutas i ett 65 patronläge då dessa ofta gjordes lite längre för att folk skulle kunna ladda om sina hagelhylsor, och dessa sträcktes vid varje skott precis som med studsarhylsor. Köper du i 1000-pack så får du bra ammunition för 2-3kr/st. Titta efter tex Gamebore ammunition, jag använder den på både jakt och bana,
Publicerat Juni 6, 201312 yr Då är jag med lite i matchen... Frågan är då, vad kostar en vanlig jaktammunition som inte är helt skräp men inte kostar skjortan hus och hem. Ska främst då jaga kanin och skräpfågel gissar jag på så ingen lust att punga ut med en 10(tittade på alternativ hagel häromdagen och förstod varför de inte slagit igenom riktigt) för varje kråka man gör sig av med. 2,49 kostar väl Rios 30-grammare eller något sådant. Inte helt skräp utan riktigt bra för priset. Mvh!
Publicerat Juni 6, 201312 yr Ah ok, hur kommer längden in i det hela? Eller är det att en bössa klarar 76 patroner så betyder det inget i sig, utan att om tillverkaren vill göra en stor elak patron med säg 40gr laddning så kommer den troligen att vara lite längre än vanliga patronen? Och då krävs en bössan som kan ta en lång patron?Man brukar tala om magnumlängd dvs över 70mm, där har man specificerat ett högre maximalt arbetstryck. Den längre hylsan rymmer mer hagel och man har därför specificerat ett högre maximalt arbetstryck.Därav att en 42g 12/70 ofta är tramsigt trötta medan en 42g 12/76 klarar att hålla farten en aning bättre som regel, även om de flesta 76:or är tröttare än de flesta tror..... Går det att spå rekylen genom att titta på siffrorna för en patron? Eller får man ta reda på det genom att dra ett skott helt enkelt då man inte vet vad de har för krut?Strikt fysiskt sett ja - högre laddvikt ger mer rekyl och omvänt. Men rekyl är mer än fysisk rekyl, det är dels fysisk rekyl men även upplevd rekyl är en del. Och viss ammunition i kombination med vissa vapen kan ge en snärtig vibration i brist på bättre ord.Sedan har vi vapnets egenskaper som påverkar det hela, har du tex korta övergångskonen så kan snabba heta krut ge hiskeligt startryck och de känner man som en mycket snärtig rekyl. Men skillnaden i fart känner man som regel inte.... T
Publicerat Juni 6, 201312 yr Då är jag med lite i matchen... Frågan är då, vad kostar en vanlig jaktammunition som inte är helt skräp men inte kostar skjortan hus och hem. Ska främst då jaga kanin och skräpfågel gissar jag på så ingen lust att punga ut med en 10(tittade på alternativ hagel häromdagen och förstod varför de inte slagit igenom riktigt) för varje kråka man gör sig av med. Skulle du hitta S&B Corona på bula så är det en trevlig patron till ett vettigt pris. T
Publicerat Juni 7, 201312 yr Författare Tack, då ska jag hålla ögonen öppna efter Rio 30gr och S&B Corona Hur gör ni med viltet sen efteråt, skär ni bort något kött när ni skjutit med blyhagel eller är det något man struntar i då det troligen knappt blir något kvar(iaf på en kanin)? Hagel kanske inte lämnar något restbly i viltet?
Publicerat Juni 8, 201312 yr Tack, då ska jag hålla ögonen öppna efter Rio 30gr och S&B Corona Hur gör ni med viltet sen efteråt, skär ni bort något kött när ni skjutit med blyhagel eller är det något man struntar i då det troligen knappt blir något kvar(iaf på en kanin)? Hagel kanske inte lämnar något restbly i viltet? Haglen blir ju kvar i köttet. Några kråkor jag flått har haft en del hagel löst precis innanför skinnet, det är smidigt om man ska äta. När jag rökt sjöfågel så har jag skivat köttet riktigt tunt efteråt, både trevligare att ha på smörgåsen och man hittar lätt eventuella hagel, skjuter man med 7or så ska kött-skivorna således vara 2,5 mm eller tunnare för att man ska hitta haglen. Kokar man en kaningryta så får man nog äta med lite försiktighet, även om blyhagel är trevligare för tänderna än stål
Publicerat Juni 8, 201312 yr Tror vi har använt alla fabrikat som finns från Baikal till Gamebore och alla funkar. Är själv svag för oranga Nike 7or. Om du ska skjuta rabbis på sommaren va då noga med att inte skjuta fullvuxna håll dej till halv stora. Bättre kött och mindre risk att det är en hona som har ungar
Publicerat Augusti 3, 201312 yr Winchester Super XX Magnum 63g, då får du dom ut till 100m om dom springer fort