Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Råd och inköpsfrågor Husqvarnaprojekt

Featured Replies

Publicerat

Hejsan!

Mitt första inlägg på detta förträffliga & intressanta forum, som jag följt ganska länge som läsare.

Har tidigare mest haft skjutjärn mest för att man "måste ha det för att kunna jaga". Vartefter behovet ökat och vildsvinen kommit till oss har intresset för själva "redskapen" ökat, och jag tänkte fixa till en drevjaktsbössa, främst för vildsvin(men om jag blir förälskad kanske 30-06 1900:an får respass även till älgjakten).

Det landade iaf i att jag av en händelse kom ihåg att jag för länge sen ärvde en Husky 8*57, som stått oanvänd i skåpet av nostalgiska skäl, och samlat på sig mer rost. Den var iofs lite rostig redan när den kom i min ägo.

Nu är iaf första hindret avklarat - ställa om licensen från minnes- (skott får ej avlossas) till jaktlicens. Denna aktivitet tog Sthlms-polisen 7 veckor att administrera?!

Pipan, mekanismen, och slutstycket har jag polerat upp och rosten är borta. Det är numera slätt och blankt som en babyrumpa.

Nu har jag några frågor till alla erfarna/intresserade forumister om hur jag ska/bör gå vidare.

Blånering eller Duracoat? Gillar tanken på Duracoat lite grann, pga det kan vara kul att göra själv - vilket känns lite väl överkurs med blånering.

Skall den vara nypolerad när det görs, eller skall man "ruffa upp" ytan, och isf med vad/hur mkt osv?

Ny stock ska jag ha, med anledning av att den befintliga skamfilade bokkolven är sprucken, och allmänt trist.

Har tittat en del i olika trådar och sett både Hogue och Bell & Carlson varit uppe en del. Lutar väl kanske åt B & C. Har nämligen känt på Hogue - och den var lite väl "böjlig", men får väl åka dit och känna efter igen om det behövs. Kolven har jag tänkt att passa in själv. Kan väl nämna också att detta lilla projekt inte skall kosta några våldsamma pengar, så ett par 3 tusen för en stock får anses som ett tak. Det är ju en del annan som också måste göras. Tips & råd ang stock mottages med glädje!

Lådan skall lämnas in för att borras/gängas - vill nämligen ha nån form av 1-4 på, tips mottages gärna!

Nytt trycke + säkring skall smeden också sätta dit. Har sett att Bold & Timney verkar vara det som används mest frekvent. Smeden tyckte Timney, av anledningen att det är enklare att i framtiden ta bort/sätta tillbaka - pga monteringssprintar eller dyligt - minns inte helt och fråga mig inte vad det innebär! Tror han sade att de till Timney är mer i & urtagbara när de väl är installerade, till skillnad från Bold, men som sagt, jag minns inte vårt samtal i detalj, bland annat pga Polisens väl tilltagna handläggningstider. Vad säger ni kunniga om trycke/säkring?

Tror jag fick med det jag skulle för tillfället, börjar bli trött nu. God natt!

/Freddy

Publicerat

Jag kan bidra med lite info om en av dina frågor:

Angående Duracoat så är den inte gjord för att klara höga temperaturer, vilket gör att den har en tendens att släppa från delar som blir mycket varma, läs pipan.  Vet folk som haft problem med att Duracoat släppt på just pipan. Detta trots att man försökt härda den i ugn, trots att detta inte ska behövas. Vill man ha en coating som klarar detta bör man välja Cerakote eller Gunkote. Dessa måste härdas i ugn och jag vet inte heller hur man får tag på dessa coatings i Sverige, tyvärr. Någon annan kanske vet?

Duracoat, liksom de andra nämnda coatings, måste appliceras på en ruggad yta, helst blästrad.

Publicerat
  • Författare

Tack för info. Konstigt att det säljs som "vapenfärg", när det inte tål att man skall använda grejerna efter att man målat dem. Eller är det vid väldigt häftigt användande färgen släpper, typ skjut tills pipan glöder?

Kanske är bättre att kosta på en blånering ist?

Hade ju tänkt att komma ifrån det mesta av putsandet & polerandet, men det kanske får bli så ändå.

Publicerat

Jag vet inte hur mycket värme färgen klarar eller hur varmskjutna de vapen där färgen släppt blivit, tyvärr, jag skulle tro "älgbanevarma". Jag antar att färgen framförallt är tänkt för att måla stockar och kanske lådor och så. Skulle gissa att de har behövt kompromissa med värmetåligheten för att den inte ska behöva härdas i ugn, men det är som sagt en gissning.

Publicerat
  • Författare

Tack för info.

Jag har ju sett en reklamfilm för Duracoat på nätet med nån form av sprayanordning man kopplar färgburken till - typ airbrush light. I den filmen målar de just en vapenpipa, men det vore ju iofs inte den första produkten som säljs för ett ändamål, den inte klarar av på riktigt, tyvärr. Får fundera på hur jag ska göra med bössan, det är ju ingen brådska direkt. Har ju fler som tur är.

Nu vete faan hur jag ska gå vidare.

Kikare har jag sett att de säljer Vortex Viper 1-4 för ca 4 700kr på Astro, är det en bra och prisvärd pjäs? Har ingen erfarenhet alls av dessa.

• 3 months later...
Publicerat
  • Författare

Tiden går och inte mycket har hänt. Känns som man borde varit klar redan, men men.

Har iaf demonterat slutstycket för rengöring. Polerat och blästrat alla "metalldelar".

På tur står beställning av kolv och trycke. Har tänkt mig Timney tryck med sidosäkring, (vill bli kvitt flaggan - kikarmontage) och en Bell & Carlson Medalist-stock.

Är det någon som har andra tips?Annan säkringslösning? Alternativ stock?

Kan sidosäkringen ställa till med problem vid inpassningen av stocken(alu-stomme)

Var kan man beställa dessa delar till bra kurs, och leveranssäkerhet?

(Många frågor blev det, från en som aldrig skruvat vapen förut)