Publicerat Juni 4, 201312 yr Hej på er På min Sauer 202 sitter det Leupold QR-ringar och baser. I ringarna sitter ett Zeiss Victory Varipoint 3-12x56T* När jag igår gav bössan en grundligt vapenvård så märkte jag att armen/vredet till bakre fästet inte ”nöp fast” ordentligt. Det sitter, men det känns som att man skulle kunna vrida runt det om man tar i lite. (Vilket jag förstås inte vågade göra) Vet inte om det brukar vara klacken i ringen eller basen det strular. Fler som haft detta problem? Vad har ni i så fall gjort åt det. Leupold har väl livstids garanti på sina fästen. Men fästena satt på bössan när jag köpte den på Walter Borg för några år sedan och finns inte specade på kvittot. Kan man reklamera mot garanti utan kvitto? Mvh John
Publicerat Juni 4, 201312 yr QR har bara ett visst antal byten i sig. Det är bara en liten tunn excenter som slits med tiden. Jag hade QR på samtliga mina kulvapen en gång i tiden, de gav upp ungefär samtidigt. Byt till en bra Picatinnyskena och lägg på Spuhrs fästen... och se dig aldrig om någonsin mer i livet.
Publicerat Juni 4, 201312 yr Författare Ojoj.... Det blir ingen billig affär. Tror inte jag har råd med det just nu. Det landar ju på runt 4500:-
Publicerat Juni 4, 201312 yr Billigare än att ha kassa fästen man inte kan lita på. Jag hade QR på en Sauer 202a och en vacker dag spred den som en A4.
Publicerat Juni 4, 201312 yr Författare Vart hittar man dessa prylar till bästa pris till en 202? Med vänlig hälsning John
Publicerat Juni 5, 201312 yr Författare Jag provade fästena igår kväll. Jag stoppade i den främre ringen i den bakre basen. Och då fungerade det. Så det är alltså ringens klack det är fel på. Jag har som tur är fler ringar i skåpet så det löser sig denna gång. Men jag är fortfarande intresserad av att veta vart man kan hitta en bra skena till Sauer 202. Samt spuhr-fästen till bra pris. Mvh John
Publicerat Juni 5, 201312 yr Ringarna och fästena sliter varandra på Leupold QR. Byter plats på dem kommer du att hitta en ny anliggningsyta och det kommer att kännas bra ett tag, men sedan är du där igen. Spuhr-fästen köper du direkt av Spuhr, han har en webbplats. De är ganska dyra men ändå billiga, de kostar bara en femtedel av vad de är värda :-) Recknagel har skenor för Sauer 202 - kolla https://www.alanrhone-store.com/product_info.php?products_id=777 (men UK kanske inte exporterar till Sverige, de har jävlats förut där).
Publicerat Juni 5, 201312 yr Författare Tackar! Jag ska ta en allvarlig funderare på detta. Skena med frakt går lös på 500:- Är det detta fäste du skulle rekomendera? (2750:-) http://spuhrwebshop.com/en/mounts-for-picatinny/ Vilket av dom isåfall till en 30 mm Zeiss-tub? Edit: Vad är detta till Sauer? http://spuhrwebshop.com/en/mounts-for-sauer/ss-3601-scope-mount-30-mm-sauer.html Vad behöver jag för bas till den? Med vänlig hälsning John
Publicerat Juni 5, 201312 yr Tja, maila dem. De är lätta att ha att göra med. Men jag tror att priset är utan frakt och moms, så det landar på lite över tre loppor. Det är vad blaserägare betalar för turkiska fästen - och tycker att det är billigt Jag gillar ringar med gemensam undersida, det blir garanterat spänningsfritt montage.
Publicerat Juni 5, 201312 yr Kan också säga att det var just det fästet jag köpte, det är helt fantastiskt fint. Träffbilderna i mitt vapen - som hade Burris ringar vilket ju inte anses helt kasst heller men som faktiskt var det - snörptes ihop rejält och vapnet levererar inte längre några överraskningar.
Publicerat Juni 5, 201312 yr För en normal Sauer som skall nyttjas till jakt är de lösa ringarna nog att föredra, Dessa det hela montaget som Håkan har tillverkat för Sauer är avsett att skruvas rakt i lådan och kräver även bäddning för att bli bra, det är avsett för STR:en. /Christian
Publicerat Juni 5, 201312 yr Författare Ok Så de lösa http://spuhrwebshop.com/en/separate-rings/sr-3000-separate-rings-for-ring-size-30-mm.html är att rekomendera tycker du? På en picatinny-skena? Med vänlig hälsning John
Publicerat Juni 5, 201312 yr Författare Tja, maila dem. De är lätta att ha att göra med. Men jag tror att priset är utan frakt och moms, så det landar på lite över tre loppor. Det är vad blaserägare betalar för turkiska fästen - och tycker att det är billigt Jag gillar ringar med gemensam undersida, det blir garanterat spänningsfritt montage. Då ska jag kontakta honom och se vad han rekomenderar. Tack så mycket!!
Publicerat Juni 5, 201312 yr Ok Så de lösa http://spuhrwebshop.com/en/separate-rings/sr-3000-separate-rings-for-ring-size-30-mm.html är att rekomendera tycker du? På en picatinny-skena? Med vänlig hälsning John Jag föredrar de som sitter ihop!
Publicerat Juni 5, 201312 yr Författare Jag pratade med Håkan. Han sa att han rekommenderade dom som sitter ihop så länge höjden på montaget blir godtagbart. Annars sa han att de lösa gör ett nästan lika bra jobb.
Publicerat Juni 6, 201312 yr Jag hade precis samma problem med mina Leupold QR till min T3 7mm Rem Mag, jag vet dock inte om orsaken är den samma som för dig. För min del berodde det på att ringens nedersta del, dvs den del som trycks ner i basen, hade fått sig en smäll så den smala biten som utgör nedersta delen som fästet snurrar in i hade böjts uppåt något och det blivit en grad inuti spåret (Lite svårt att förklara - se bifogad ful bild). Den lilla spaken gick bara att stänga 3/5 varv och nöp inte tag riktigt, det tog bara stopp plötsligt och inte gradvis så att man kunde vrida spaken till dess avsedda läge. Jag tog en dremel och tog bort graden och nu låser den perfekt och är skottfast och håller träffläget även när man tar av kikaren. De här ringarna är rejält gamla men funkar faktiskt perfekt trots att de måste stått ut med en del. Du kanske hade märkt om det var såhär i och för sig. Bara ett tips om vad det skulle kunna vara.
Publicerat Juni 6, 201312 yr Författare Nej, det var inte det som var fel med mitt. Men jag har hört att fler har haft samma problem som du.
Publicerat Juni 6, 201312 yr Det som är fint med dessa tredelade ringar är att det inte kan uppstå spänningar när siktet tas av och på - inget som böjer eller kröker kikaren ens den lilla kvartsmillimeter som gör så stor skillnad i målet ett hundratal millimeter bort. Gillar verkligen dessa sadelmontage.