Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Barnes TSX 450gr

Featured Replies

Publicerat

Tjoo

Någon som har koll på hur detta ska sluta?

70gr Norma 202

Col 78mm

Win hylsa

Fed 215

Vad kan man tänkas få för ut hastighet??

Letat lite men ikke funnit nå.....

Hej hopp!

Publicerat
  • Författare

Kan tilläggas att det är 458wm

Publicerat

Finner du inget så gör som jag: skjut in på 100m mitt i. Kolla drop på 200m. Gärna 300m med. Sen har du allt du behöver veta.:) om du inte oroar dig för att patronen inte håller klass 1 då.;)

Publicerat
  • Författare

Vad kan Max laddning tänkas vara med 202?

Publicerat

Mitt tips, om du inte får något svar här, är att maila Åke på Norma och fråga. Han brukar svara snabbt och trevligt på alla sådana här frågor. Mailadressen finns någonstans på Normas hemsida.

Publicerat

Mitt tips, om du inte får något svar här, är att maila Åke på Norma och fråga. Han brukar svara snabbt och trevligt på alla sådana här frågor. Mailadressen finns någonstans på Normas hemsida.

Blir svårt då käre åke är pensionär nu...

Publicerat

Sorry. Du var uppenbarligen mer insatt än vad jag var. Vad tråkigt. :sweat: Han var alltid sista tillflykten när man inte kunde hitta laddata någon annanstans.

Publicerat

Sorry. Du var uppenbarligen mer insatt än vad jag var. Vad tråkigt. :sweat: Han var alltid sista tillflykten när man inte kunde hitta laddata någon annanstans.

Han har efterträtts av en med engelsk låtande namn... kommer dock ej ihåg vad han hette nu

Publicerat
  • Författare

Vad är det som är galet?

Vad är det som gör att kulorna slår i tavlan på tvären????

Normas 202 70gr

Win hylsa

Barnes 450gr TSX

C.o.l 78mm

Skjuten ur min Brno 602 i orginal utförande

Tycker dessutom att den sparkade som fan om man jämför med hornadys 500gr med samma recept!

För svag laddning för att stabilisera sig??

Publicerat

Du måste skrivit fel nånstans? Jag får 9000 bar i Quickload! :ohmy:

Publicerat

Vad kan Max laddning tänkas vara med 202?

Max enligt Quickload är drygt 57-58 grains :ph34r:

Med 70 grains och den patronlängden är det en rörbomb du skapat.

Publicerat
  • Författare

Ajdå...

Förklarar ju en del....... Kollade runt innan på div laddningar och den lägsta laddningen jag hittade med någon kula va 64gr och tyckte 70gr va en lagom start

Publicerat

Jag tar med det sista jag skrev på Robsoft i din tråd där (den som citeras är MickeE). Hoppas jag inte låter alltför dryg eller så - det är inte meningen. Blev bara så himla skraj när jag kollade din laddning i Quickload :sad:

Om man skulle försöka gissa fram en säker laddning så skulle jag försöka med 90mm COL till dina 70 grains 202. Då får patronen ungefär samma förbränningsutrymme som Normas laddning med a-frame. QL estimerar den laddningen till 3800 bar, vilket verkar mycket vettigare än det du började med.

Ja, det går ju att göra så. Problemet är att CIP max för patronen är 84,84 mm, så all bets are off när man går över den patronlängden. Såvida inte patronen går ner i magasinet OCH man har tillräckligt med friflykt i den egna bössan.

Trådskaparen borde ta en titt här och använda Barnes egna patronlängd - 3,34" eller 84,84 mm som "råkar" vara CIP max för patronen. Då ligger max på 65-66 grains 202 enligt Quickload.

https://www.barnesbullets.com/images/458WinchesterMagnumWeb.pdf