Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Plastbäddning framför rekylklack eller inte.

Featured Replies

Publicerat

Har alltid tyckt att det mest logiska är att låta pipan vara fri ända in till infästningen. Alltså, ingen plastbäddning framför rekylklacken. Detta har också givit mig bra precision och mindre träfflägesförändringar gällande kall och varm pipa eller skillnad pga skjutstöd. Nu är det dags igen med en remington 700 BDL i orginalstocken. MEN varför är det så att nästan alla i USA bäddar 2-3cm ut i pipkanalen? De flesta videos, allt ifrån midway's till olika vapensmeder och BR folk, bäddar såhär. En förklaring läste jag va att med lite stöd i pipkanalen tar man bort press från bakre skruven. Jag är lite fundersam nu... 

Publicerat

br-folk i svergie har jag aldrig sett bädda så.

Publicerat

Känns inte bra att bädda framför eller under främre klacken risken är att man bygger in spänningar eller att rekylklacken ligger och rider på plasten så att det glappar. Meningen är väl att mekanismen ska ligga an mot bäddningen på baksidan av klacken och fram till urtaget för magasinet och mot den bakre bulten fram så långt det går på den plana ytan för att få en helt spänningsfri bäddning. Minst femte bössan jag bäddat på detta sätt och det har fungerat hittills.

Publicerat

Funkar nog båda men svårt att se någon fördel att bädda under pipan sedan att det lätt kommer lite massa där löser jag alltid med att slipa bort den

Publicerat
  • Författare

Tack för svar, håller med. Jag kör på som vanligt!

En annan grej är att jag tänkt ha dämpare på denna och då blir det ju knepigt om man bäddar ut under pipan och sedan skruvar på dämparen (vikt) då borde det bli spänningar kring bäddningen.

Publicerat

Dämparen lägger nog inte till så farligt mycket vikt! Så länge det inte tar i behöver man inte göra något :S däremot kan du lägga gummi på mitten av pipan för att förminska spänningar! Minskar vibrationerna mer än man tror + att i vissa fall blir träffbilden bättre!

Publicerat
  • Författare

Den där har jag testat. Den funkade faktiskt.

Publicerat

Japp riktigt fina grejer för inga pengar alls. Blir att köpa hem ett par

Publicerat
  • Författare

För övrigt fick jag svar från en smed i usa som jag beställt säkring från, passade på att fråga vad han tyckte om att bädda framför rekylklacken på en rem 700 och varför så många gör det i staterna, han svarade bara. "Thats not how you bed a winning rifle" så han var av den åsikten att bäddmassa inte har på pipan att göra.

Publicerat

Självklart inte! Det är en friliggande del.

Publicerat

Två lager silvertejp över pipan ger all erforderlig frigång, även med dämpare. Längre fram rekommenderar jag mer spel än så, men nära lådan räcker det.

-- Mats

• 5 months later...
Publicerat

Funkade perfekt till m55an! .222magen spred mer med en sån där gummisak på.