Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bygga hundgård i trä.

Featured Replies

Publicerat

Har ju länge funderat på att försöka slå upp en hundgård vid jakttorpet, har ingen jätte given plats och funderat på konstruktion, så i solstingets hetta så slog det mig att jag kanske ska bygga den i trä, den kommer bli ca 4x6m var tvungen att räkna på mtrl kostnaden och jag kom att landa på ca 3000:- byggt i tryckimpregnerat virke 2m mellan stolparna 2m högt, nu blir det väl någon krona till för man får väl inte tag på exakt 2 eller 4m längder.

En liknande i troax skulle gå på över 10 000.

Tål ju att fundera på!

Publicerat

Om du inte är låst på måtten tror jag att längderna ligger på 3,80m resp 4,20 m. Dumt med en massa kort bitar efter sågning

Publicerat

3.90 och 420... 30cm mellan varje längd

Publicerat

Helt rätt. För varmt idag :wallbash:

Publicerat
  • Författare

Ska utse en plats först, där jag tror den blir bäst så skymmer jag ett av fönstren till torpet, min morgonsol blir störd :wallbash:  flyttar jag ner den en bit så sikten inte förstörs så norpar jag utrymmet för carport o slaktbod, lite att fundera över, har ett område till som skulle kunna funka särskilt om jag bygger i lösvirke då jag kan anpassa mig bättre för den något mer kuperade terrängen.

Publicerat

Trä..

beror ju på hur rymningsbenägna jyckarna är...

Tugga sig genom ett träplank går fort...

Tugga av trästolpar om man nu har nät funkar alldeles utmärkt om man vill rymma när stolpen går av och nätet välter  ;)

Jo vi har haft några kräk som va näst intill omöjliga att stänga in.

Har de väl börjat med ofoget  så kan det nästa va stört omöjligt att hålla dem instängda.

Smartast va en Smålandsstövare som helt enkelt klättrade ut, vilket inte är helt ovanligt men fanskapet klättrade in igen när han blev hungrig efter ett par dar och satt där och såg oskyldig ut....

Publicerat

Trä..

beror ju på hur rymningsbenägna jyckarna är...

Tugga sig genom ett träplank går fort...

Tugga av trästolpar om man nu har nät funkar alldeles utmärkt om man vill rymma när stolpen går av och nätet välter  ;)

Jo vi har haft några kräk som va näst intill omöjliga att stänga in.

Har de väl börjat med ofoget  så kan det nästa va stört omöjligt att hålla dem instängda.

Smartast va en Smålandsstövare som helt enkelt klättrade ut, vilket inte är helt ovanligt men fanskapet klättrade in igen när han blev hungrig efter ett par dar och satt där och såg oskyldig ut....

Har min hundgård mot kohagen, elen för kritterna löper på hundgården och är således en del av just kohagen. Inget plågeri heller, hundar är extremt läraktiga. Har mina sektioner liggande på 120, aldrig några problem. Dessutom får man hundar som aldrig skäller kor vilket inte är en nackdel.

Publicerat

El funkar, hade det runt tomten en gång i tiden.. för TJTn jag hade tuggade hål på planket...

Hade även en vorsther då.

Vorsthern gick på tråden en gång och höll sig sen hela livet 1 m från staketet.

Men Tyskterriern kollade varje vecka om det va ström i tråden...

Frågan är vem som egentligen va smartast...  :cool:

Publicerat

Jag tycker el är ok OM man har problem men inte som första åtgärd.

Visst har du hundgården ut mot E4an så kan det va befogat!

Publicerat
  • Författare

Tänkte nog ormsäkra hundgården, inte för att det finns så mycket orm eller är ett problem, men jag gillar inte de är slingerdjuren med gift i gaddarna, plast en meter upp helt vinklad utåt längst upp, gör det svårt att komma in och sen ett par eltrådar längst ner som extra krydda på moset :woot: tugga sig ut? det är ju det förstås! får klura lite till!

Publicerat

Sätta bleck på stolparna en meter upp ?

Publicerat

Har liknande planer antingen för höstens semestervecka uppe i huset eller näsa sommar. Ska då bygga i impregnerat trä som stolpar och nätet på insidan. Släng gärna upp hur det går med byggandet för din del så man får lite tankar och ide'er om de hela.

Ska de va en seriöst byggd hundkoja? Funderar med o installera värme i min pga råttan fryser konstant, vet dock bara inte värmekälla än då man vill ha idiotsäkert som inte tänker starta en brand.

Publicerat

vattenburen golvvärme är ju nog säkrast dock nog dyrast också beroende på hur du ska värma upp vattnet

• 3 weeks later...
Publicerat

För min del blir det lövås svets 20 sektioner kompletterat med 15 sektioner som blev över hos en lokal snickare blir en bra hundgård :yes:

Publicerat
  • Författare

Har liknande planer antingen för höstens semestervecka uppe i huset eller näsa sommar. Ska då bygga i impregnerat trä som stolpar och nätet på insidan. Släng gärna upp hur det går med byggandet för din del så man får lite tankar och ide'er om de hela.

Ska de va en seriöst byggd hundkoja? Funderar med o installera värme i min pga råttan fryser konstant, vet dock bara inte värmekälla än då man vill ha idiotsäkert som inte tänker starta en brand.

Frigolit i botten går ju att isolera hela kojan med, finns golvvärme och element i 24volt för hundkojor, vattenburen värme är ju bra och säker men kommer inte på någon bra lösning att få en försvarbar ekonomi i driften.

Jag är mer och mer inne på hundhus särskilt om det är flera hundar, man kan ha hundprylarna där, istället för där man la det sist ;(  sen tänker jag ha tak över en del av hundgården så det finns ett regnskydd, nackdelen är ju att man får spola av gruset några gånger om året för att hålla gården fräsch och inte lukta illa, har man hundar som kanske tänkt gräva sig ut så lägg armeringsmatta i botten ovanpå fiberduken, sen 'är det bara på med 10-20cm grus går ju ha ett billigare och grövre grus i botten glöm inte dränering så vattnet kan ta vägen någonstans och helst i önskad riktning.

Kommer vänta lite med bygget och delar blir nog i trä men inte hela, det kommer skymma för mycket sikt och varma dagar så kommer det behövas en frisk fläkt, men den delen som får tak kommer byggas i trä vilket också ger ett bra skydd i november-mars och skugga den varma perioden.