Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

ehh...öhhh...hmm...que??

Featured Replies

Publicerat

Tjena!

asså... nu är jag lite förbryllad...laddade lite älg-ammo idag enligt en tabell som jag kopierat från "laddboken" tror jag den heter...jaja iaf, i den har jag hittat en laddning som bössan skjuter gudomligt med, nämligen 44,1 grains med Norma 202(ca 813m/s). ligger aningen under maxladd om man ska tro denna tabell......sen kollade jag på normas hemsida (i ett annat ärende)...fick då se att deras angivna maxladdning med norma 202 och en 150grains kula (.308) var 43,6 grains, och då skulle den göra ca 869m/s...alltså borde min laddning på 44,1 vara ganska "het"...men nu till summan av kardemumman...hur kan de skilja så mycket mellan Normas egna tabell och denna tabell? det är samma krut, samma kulvikt och samma typ av tändhatt....min laddning från boken ligger väl under max (har det för att det är runt 45grains)...hylsan och tändhatten visar inga tecken på för högt tryck...men ändå har Norma deras max redan på 43,6grains...

/Fredde

Publicerat

är du säker på att det inte är med magnum tändhatt i normas tabell ?

Publicerat
  • Författare
är du säker på att det inte är med magnum tändhatt i normas tabell ?

jo, det är magnumtändhatt både i normas och i denna bok...därför jag tycker att det är så underligt att det skiljer så pass mycket både i fart och Maxladdningsgräns :-

iofs så borde denna laddning vara precis som normas jaktmatch (150grain och 810m/s) om man går efter boken...men nog tusan är rekylen aningen manligare än i jaktmatch

Publicerat

det kan väl då bero på testpipan (längd, diameter, patronläge) och hur pass gammal den ena boken är då krutet kan ha lite andra egenskaper nu och för ett par år sedan.

fast det viktigaste är juh ändå hur laddningen presterar i din bössa. visar den inte tecken på övertryck så är det bara att köra på med din laddning.

Publicerat

ehhh...

Bara för att man själv inte ser några tecken påövertryck så kan det finnas - jag menar du har väl inget testlab hemma eller? Alltså håll gränserna enligt Normas senaste laddtabell!

Det är nämligen så att laddvikterna ändras av olika orsaker med tiden. Jag råkade själv ut för det en gång med en 6,5x55. Jag testade ett par laddningar upp till max med MRP och 10 grams vulkan tror jag det var (man vet ju bättre nu). Jag tror max angavs till 48gr ca och jag fick dryga 800 m/s. Det kärvade lite på slutet men jag tänkte inte mer på det förrän jag fick en ny tabell från Norma som angav ca 45 gr som max och max hastighet kring 760...

Publicerat

Förutom det som andra nämnt, du anger 813 m/s. Det kan inte vara så att 1`an ska vara en 7`a? Skulle stämma lite bättre, tycker att 813 m/s verkar lite lågt, eller har du kronograferat?

En annan fråga, det är inte den gamla boken "11000 laddata" du använder? Av egen erfarenhet tänker jag aldrig mer använda data ur den boken.

Publicerat
  • Författare
Förutom det som andra nämnt, du anger 813 m/s. Det kan inte vara så att 1`an ska vara en 7`a? Skulle stämma lite bättre, tycker att 813 m/s verkar lite lågt, eller har du kronograferat?

En annan fråga, det är inte den gamla boken "11000 laddata" du använder? Av egen erfarenhet tänker jag aldrig mer använda data ur den boken.

nej, kollade nu och det var 813m/s....vet faktiskt inte vad boken heter...nått med laddata iaf...är en kompis som äger den och jag bad han att dra ut kopior med kopiatorn på dom sidorna med laddata till .308win...tyvärr gör han lupen nu, så jag kan ej få tag i han för att få ett namn på denna bok :-...

det jävliga i kråksången är att bössan skjuter rent ut sakt som skit med laddningar lägre än denna...just denna laddning är perfekt...lägre än 44grains och den sprider som en hagelsvärm  :-

Publicerat

Ok säkert skitdumt.. men iaf..

Jag kollade en snabbis på laddatabasen på Robsoft sen skickade jag ihop tre olika laddningar med Norma 202 bakom en 150 grains Accubond. Började på 43,5 och sen ökade jag ett grain upp till 45,5. Inga trycktecken och bössan sköt bättre och bättre..

Då hylsorna såg helt ok ut och slutstycket gick att öppna utan antydan till styvhet så tänker jag nu gå upp ytterligare 0,5 grain och testa.

En grej man kan göra, som iofs kräver kronograf, är att backa i krut och ladda två skott varpå man ökar ett grain och två nya skott tills det börjar kännas som det är läge att sluta eller nåt. Sen skjuter man dem i kronografen och så länge du ser att du får en ökad hastighet vartefter du skjuter så torde det vara lugnt. När du kommer dithän att du inte får någon ökad hastighet trots ökad krutmängd då har du kommit till max, då eldar du för kråkorna och vinner inget i hastighet med ökad krutmängd.

Det trista med ovan resonemang är att jag inte har sen koll på detta, tror HerrBerg berättade detta för mej. Vore förbannat intressant om någon.. Kari? kunde säga bä eller bu?

Mvh!

Publicerat

Tanken är god, men den fungerar inte riktigt så i verkligheten. Det maximala gastrycket har sällan samma brytpunkt när krutet slutar ger fart. Det som påverkar fartegenskaperna är bl.a pipans längd och vad det är för typ av krut som används. De flesta krutsorter brukar ge ökad fart, även efter att de första övertryckstecknen har visat sig. Sedan har vi t.ex kulans konstruktion som påverkar gastrycket. En jaktkula med invändiga mellanväggar kan t.ex ge betydligt högre gastryck jämfört med en matchkula med ren blykärna och bibehållen laddvikt. Alltså, man får leta efter synliga eller kännbara/mätbara tecken till höga gastryck. Det är också viktigt att använd fräsch laddata, eftersom krutsorter kan ha fått förändrad sammansättning genom åren. Lika viktigt som att läsa laddatat, är att läsa specarna till vilka komponenter använts till tabellens laddningar. Hylsor kan ha olika volym, tändhattar olika styrka och kulor olika konstruktion. 

Publicerat

Vad beträffar sagoboken 11000 laddata, så släng den i papperskorgen. En del av laddningarna som anges i boken, ryms inte ens i hylsorna. 

Publicerat

Ok stryck mitt inlägg ovan, väljer.. den här gången att inte gå i polymik med Kari  ;D ;D

Det som funkar tvärsäkert är dock att utgå från en fungerande laddning som du kan få bekfräftad från bra källa att den ligger inom det som är ok. Därefter ökar du ett grain åt gången tills omdömet säger att det är dags att gå ned och öka 0,5 grain åt gången.

Paralellt med detta så gäller stenkoll på tändhattar, stenkoll på märkliga märken i hylsbotten, styvt slutstycke och annat som kan peka på högt gastryck. Uppträder detta så är det läge att backa något och konstatera att du nått max för ditt vapen.

Mvh!

Publicerat

Hej,

för det första håller jag med det som redan sagts, "laddboken" är en av de sämre referenser man kan ha som handladdare och gör sig bäst på återvinningscentralen.

När det sedan gäller att Normas laddtabeller och din laddning inte stämmer kan det bero på en massa olika saker som patronlägets dimensioner, pipans kondition och kanske komponentval. Det är precis som Kari påpekat otroligt viktigt att inte byta ut komponeter från de angivna i laddtabeller om man inte har jättekoll på vad konsekvenserna blir, jag har tidigare pratat om att man i diverse tester påvisat tryckskillnader på upp till 20% beroende på vilken tändhatt man satt i hylsan.

Under förutsättning att komponenterna stämmer skulle jag lita på kronografen och tryggt ladda den mängd 202 som krävs för att få 813 m/s med en 150 grains kula. Jag har flera gånger upplevt liknande saker med laddata från både Norma och Vihtavouri.

Henrik

Publicerat

Hmm men 813 m/s är ju ingen superduper hastighet..visst fan kan man gå högre men med nogsam koll efter tecken på tryckförändring?

Jag har tre olika laddningar med Norma 202 och den första börjar på 45,5 dvs rätt högt och därefter uppåt med ett grains hopp. Givetvis så lär man studera tändhattar och annat och jag vet inte om jag kan skjuta den hetaste av dem, jag kanske får för högt tryck i bössan redan på 46,5.. Men det måste iaf testas. Om trenden håller i sig så kan det bli bra för bössan sköt bara bättre och bättre för varje grain man ökade laddningen.

När jag satte ihop den så backade jag iaf 0,5 grain från startvikten då jag använder magnumtändhattar. Såg någon på Robsofts laddatabas som pulat i 48 grain Norma 202 bakom en 150 grains kula. Nu går det inte att dra ngr slutsatser av det förutom att den laddningen uppenbarligen måste ha funkat i hans bössa men det pekar iaf åt att man kan knalla uppåt en bit.

Sen kommer en ny parameter in och det är rekyl. Om bössan blir allt för stökig att skjuta med så försämrar det isig skyttet och det kan faktiskt vara skäl för mej att byta krut.. Ska iaf testa detta. Laddat tre olika laddningar med Virtahouri 140 krut med som torde gå marginellt saktare än Norma 202.

Mvh!

• 3 weeks later...
Publicerat

Normas laddata har tidigare angivits med den relativa luftfuktighet som råder i tex militära bergrum. Numera anges de vid rådande förhållanden i vanliga bostäder där det normalt förvaras krut och laddas med de laddtabeller vi har tillgängliga. Det har gjort att alla laddata har dragits ner ordentligt mot tidigare. Jag vet inte om kruten har blivit "sämre" än tidigare och det skulle vara kul att veta om det finns ytterligare skäl till att laddmängderna har krympt som dom gjort.