Publicerat Juni 10, 201312 yr Hej Jag är sugen på att ta en valpkull på min strävhårsvorsteh nu till våren eller kanske nästa, förutsatt att vi lyckas få några pris från ekl. i höst. Men jag blir lite tveksamm ibland när jag ser att en del parningar med högt meriterade hundar har flera otingade valpar. Vad är det som gör vissa parningar mer intressanta än andra? Vad tittar ni efter när ni väljer valp?
Publicerat Juni 10, 201312 yr Hej Jag är sugen på att ta en valpkull på min strävhårsvorsteh nu till våren eller kanske nästa, förutsatt att vi lyckas få några pris från ekl. i höst. Men jag blir lite tveksamm ibland när jag ser att en del parningar med högt meriterade hundar har flera otingade valpar. Vad är det som gör vissa parningar mer intressanta än andra? Vad tittar ni efter när ni väljer valp? Jag tittar efter om parningen följer avelsrådets rekommendationer.
Publicerat Juni 10, 201312 yr Framförallt ska föräldrarna vara duktiga jakthundar i skog och fjäll. Sedan är det trevligt om de är meriterade men det ska vara meriter från fjäll och skog. Jag har sett flera hundar, med priser i ekl/vk/sk på enbart fält, som var totalt odugliga när det kom till icke utsatt fågel i miljöer som skog och fjäll.
Publicerat Juni 10, 201312 yr Författare Framförallt ska föräldrarna vara duktiga jakthundar i skog och fjäll. Sedan är det trevligt om de är meriterade men det ska vara meriter från fjäll och skog. Jag har sett flera hundar, med priser i ekl/vk/sk på enbart fält, som var totalt odugliga när det kom till icke utsatt fågel i miljöer som skog och fjäll. Ja självklart ska föräldrarna vara duktiga jakthundar. Hur har hundarna med pris från fältprov varit odugliga, dåligt sök, dålig kontakt, taskig fågelbehandling eller något annat? Jag jagar nästan bara skog själv sällan på fjäll men aldrig på fält.
Publicerat Juni 10, 201312 yr Författare Jag tittar efter om parningen följer avelsrådets rekommendationer. Bestämmer jag mig för å para tiken min kommer jag självklart följa avelsrådets rekommendationer. /Johan
Publicerat Juni 11, 201312 yr Förutom det som är sagt ovan så tittar jag noggrant på att hundarna samt deras avkomma, föräldrardjuren, kullsyskonen + deras avkomma (så mycket det går att finna) är friska både mentalt och fysiskt samt deras provresultat om detta finnes. Därefter ringer jag både uppfödare och hanens husse/matte för att höra om deras respektive bild av parningen, deras hundar samt uppfattning om den andra parten. Jag kollar även med vänner/bekanta som om deras syn. Således, ganska ingående detektivarbete försöker jag göra för att försäkra mig om att få en hund jag vill ha. Mvh, // P
Publicerat Juni 11, 201312 yr Förutom det som är sagt ovan så tittar jag noggrant på att hundarna samt deras avkomma, föräldrardjuren, kullsyskonen + deras avkomma (så mycket det går att finna) är friska både mentalt och fysiskt samt deras provresultat om detta finnes. Därefter ringer jag både uppfödare och hanens husse/matte för att höra om deras respektive bild av parningen, deras hundar samt uppfattning om den andra parten. Jag kollar även med vänner/bekanta som om deras syn. Således, ganska ingående detektivarbete försöker jag göra för att försäkra mig om att få en hund jag vill ha. Mvh, // P Det är verkligen inte lätt att välja valp. När man väl har valt ras så skall man försöka att få tag på en seriös uppfödare, och så skall man välja hane eller tik samt vem i kullen man vill ha. Det kan ju också bli så att det är några andra som väljer före. Finns det dessutom inga provresultat, Hd röntgen, exteriört, m.m. då blir det svårt.
Publicerat Juni 11, 201312 yr Tycker databaserna är kanonbra, både SKK:s aveldatabas och SVK:s resultatdatabas. Går snabbt att kolla linjerna och ev avkomma på tik och hane i parningen. Jag är också nyfiken på din dissning av hundar söder ifrån Almeson. Vad avser du med odugliga? Självklart måste en hund som är van vid rapphöns kalibrera sig några dagar om den kommer för lätt skogsfågel!?
Publicerat Juni 11, 201312 yr Jag är också nyfiken på din dissning av hundar söder ifrån Almeson. Vad avser du med odugliga? Självklart måste en hund som är van vid rapphöns kalibrera sig några dagar om den kommer för lätt skogsfågel!? Det är ingen dissning utan en åsikt. Det är helt enkelt så att jag anser att det krävs mindre av en hund för att ta pris på fältets utsatta fåglar som inte riktigt beter sig som vilda skogsfåglar. (hukar mig )Därför väljer jag att köpa valp efter fjäll och skogsmeriterade valpar. Med de odugliga hundar jag nämnde har problemen varit allt från dålig fågelhantering till rent dålig jaktlust när de kommit till norrlands viltglesa skogar.Jag vill dock tillägga att hunden gärna får vara meriterad ÄVEN på fält. En duktig ska kunna hantera alla miljöer. Tillägg: såg nu att du skrev att jag dissade hundar söder ifrån. Det gjorde jag inte. Finns massor av bra hundar i södra sverige. Något annat skulle jag aldrig påstå.
Publicerat Juni 11, 201312 yr Det är ingen dissning utan en åsikt. Det är helt enkelt så att jag anser att det krävs mindre av en hund för att ta pris på fältets utsatta fåglar som inte riktigt beter sig som vilda skogsfåglar. (hukar mig )Därför väljer jag att köpa valp efter fjäll och skogsmeriterade valpar. Med de odugliga hundar jag nämnde har problemen varit allt från dålig fågelhantering till rent dålig jaktlust när de kommit till norrlands viltglesa skogar. Jag vill dock tillägga att hunden gärna får vara meriterad ÄVEN på fält. En duktig ska kunna hantera alla miljöer. Tillägg: såg nu att du skrev att jag dissade hundar söder ifrån. Det gjorde jag inte. Finns massor av bra hundar i södra sverige. Något annat skulle jag aldrig påstå. Det är sant, det skrev du inte, men det är vanligare att norrhundar är meriterade på fjäll och skog än t ex skånehundar;-) Min erfarenhet är annars att hundar tränade för fält har lättare att anpassa sig till fjäll och skog än framförallt fjällhundar har att anpassa sig till fält.
Publicerat Juni 12, 201312 yr Hejsan ! Det jag fokuserar på är: att bägge föräldrarna är meriterade på jaktprov- de behöver kanske inte vara färdiga championer :-) innan parningen men de ska vara meriterade, läser i provprotokollet (SVK:s hemsida /vorsteh- finns ju ingen annan ras:-) och letar efter domarens kommentar: "spontant lugn i flog" samt om de "spontant rapporterar fågel" (skogsprov), fokuserar mest på höga meriter i UKL, kollar upp om syskon till föräldradjuren har meriterats och vilken bedömning de fick, letar efter provresultat från tidigare parningar om föräldradjuren har haft kull tidigare, kollar oxå naturligtvis upp höfternas status i hundarnas släkt. Tar sedan kontakt med ägarna till föräldradjuren för att be dem beskriva för och nackdelar med sin hund. MVH: Tjäder
Publicerat Juni 12, 201312 yr Visst är provmeriter kul å bra men inte allt syns där som man vill veta, de flesta hundar går aldrig prov, Har jagat med flera hundar som endast gjort spår å vatten i bästa fall men endå är fullt fungerande jakthundar, egen erfarenhet kan slå papper. Nåt som inte går att utläsa ifrån svenska prov är om de är skalldrivande ? Löpa eller på syn ? En avgörande detalj när jag söker valp.