Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vilket sikte?

Featured Replies

Publicerat

Hej:

Jag behöver lite hjälp i siktesdjungeln :wallbash: Jag söker ett bra kikarsikte till min jakt och då pratar jag vakjakt på räv och rådjur där skotthållen kan bli ut till en 200 hundra meter.

Oftast är jag ute tidiga mornar  och på kvällen fram tills det inte är skjutjust , jag har fram tills nu använt en leupold vx-1 3-9x50 till min jakt men känner att jag behöver nått med lite mer förstoring som är bättre optiskt mot vad jag har nu.

Har  tittat lite på vortex pst  och delta i prisklasser från 5000-8-9000 kr,har även kikat på meopta men gillar inte riktigt deras rm 4c.

Sen vill jag ju kunna skjuta en del på banan också på lite håll så då lär det ju vara en bra mekanik på kikaren.

Nån som har nå bra ideer  :smile:

Publicerat

http://www.accurateshooter.com/optics/target-scopes/

Kanske lite väl höga förstoringar. Men det där med fats förstoring på en vakbössa är helt klart intressant...

(Om du har andra bössor att ta till för andra ändamål.)

OBS Jag har bara läst ett antal artiklar. Har inte kommit mig för att prova i praktiken.

Än så länge...

Hoppas du får mer svar av någon som provat lite mer själv

Publicerat

Vart hittar man black Diamond 6-24x50 i Sverige?

Mvh John

Publicerat

Äh! Som jaktsikte till det som du beskriver skulle jag gå på nån beggad 3-12x tysk/österrikare. För dessa pengar borde du hitta en i nyskick.

Klassiskt, helt enkelt....

/Må

Publicerat

Swarovski 4-16x50 med paralax borde vara de du söker. Möjligen att de saknar belyst men grymt rent optiskt!

Publicerat
  • Författare

Svårt val men en kikare med förstoring upp till 16 gånger är nog mumma :smile: finns ju inte mycket till jaktaffärer runt Borlänge heller så man kan åka och titta på sikten :sad:

Det bästa är nog att åka ner till astro och kolla själv.

Publicerat
  • Författare

Jag kommer nog köra på en meopta meostar 3-12x56 till min tikka m65 :smile: ska använda tikka optilock fästen hur höga tror ni jag behöver?

har hört att jag även kan använda sakos optilock till bössan stämmer det?

Fortsatt trevlig helg på er alla :happy:

Publicerat

Jag har köpt en sådan kikare till min sako finnbear.

Jag blev rekommenderad medium-ringar.

Det är väl dock två månader kvar innan jag kan testa själv.

Publicerat
  • Författare

Ok jag köper nog kikaren på måndag hoppas att dom har fästen ochså så man får prova lite :smile: helst skulle ja vilja ha ringmounts men dom kanske blir för låga?

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Blev en delta optical titanium 2,5-16x50 belyst med rm 4a istället :smile: kände att jag bara måste prova en :happy: och jag har jämfört den med en meopta meostar 3-12x56 och deltan är helt klart vassare i skymningen det trodde jag inte.

Publicerat

Tror du gjorde ett bra val. Jag är grymt nöjd med mitt Delta som skjuter sååå bra i mitt paket. Suveränt riktmedel också (mcz II)

Publicerat
  • Författare

Tror du gjorde ett bra val. Jag är grymt nöjd med mitt Delta som skjuter sååå bra i mitt paket. Suveränt riktmedel också (mcz II)

:yes: Känns bra i alla fall,nu ska jag bara jaga fram ett par optilock fästen så ska tikkan få tala lite.