Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Udda vapen?

Featured Replies

Publicerat

Hur gör polisen? Finns det färdiga listor över vilka vapen som man kan på jaktlicens på eller beslutar dom från fall till fall. ???

Publicerat

hur udda är vapnet i fråga ? namn/bild ?

Publicerat

Nänä......det var inget jag tänkt köpa eller så. Jag bara undrar hur polisen avgör hur ett vapen är lämpligt till jakt eller ej.

Publicerat

Tror det finns på naturvårdsverkets sida ,har sett det men kommer inte ihåg vad det var för förordnig.

//Nobbe

Publicerat

Läs Jaktmarker & Fiskevatten 2/3-2005, där frågan behandlas. Det avgörs från fall till fall och ingen lista finns.

• 3 months later...
Publicerat

En nu sjukpensionerad vapenhandläggare i Dalarna hade minsann en lista över alla godkända vapen. Kom man med något som inte fanns på hennes eminenta lista var det blankt nej.  >:(  Att listan var ett internt hemmapul lär det knappast råda någon tvekan om, men hennes ovilja att frångå listan var total.

Som jag förstår saken så har den nuvarande vapenhandläggaren inga dylika olater.  :)

• 3 weeks later...
Publicerat

vet i alla fall en som har jaktlicens på ett vapen som inte är direkt jaktrelaterat...nämligen en m16...kan ju fråga sig vad han har mutat handläggaren med... ???

Publicerat

Vet att förr fanns det samlarlicenser för folk som roade sig med automatvapenskytte. Var en av befälen i lumpen som hade Licens på en MP43!!! Det kallar jag tufft!

BAW

Publicerat
Vet att förr fanns det samlarlicenser för folk som roade sig med automatvapenskytte. Var en av befälen i lumpen som hade Licens på en MP43!!! Det kallar jag tufft!
Tror du blandat ihop två olika saker - automatvapenskytte är en FSR-tävlingsform för vilken man kan få tävlinglicens på ett vapen för, men sen kan man även få samlingslicens för automatvapen. Har man fått samlingslicens på ett vapen behöver man dock ett specifikt tillstånd för att få skjuta vapnet - ett tillstånd som man får ansöka för varje gång man vill skjuta vapnet.
Publicerat
vet i alla fall en som har jaktlicens på ett vapen som inte är direkt jaktrelaterat...nämligen en m16...kan ju fråga sig vad han har mutat handläggaren med... ???
Finns ett antal fall där folk lämnat in en ansökan och vapenhandläggaren bara sett "gevär, halvautomat, kaliber .223" och beviljat den, då namn såsom Colt, Bushmaster, DPMS och Armalite inte sagt dem något.
Publicerat

Jag tror inte på att nån har jaktlicens på M16, tror det är en skröna.

Däremot VET jag ett antal som har licens på AR15 för jakt som är den civila halvautomatiska motsvarigheten till den helautomatiska M16.

Dessa fick man licens på fram till 1988 (tror jag årtalet var) underförsutättning att de pluggades för två skott.

Sen gjordes en översyn av föreskrifterna och man tillät istället att man fick licens på ett antal jakthalvauitomater för 5 skott.

Men fram tills nämnda årtal var det inte konstigare med jaktlicens på en AR15 än en CG1900 rent lagmässigt.

Leif GW Persson hade licens på ett respektabelt antal paramilitära halvautomatiska vapen fram till han gjorde vapenlagsutredningen för en massa år sen, tror dessutom han hade dem på jaktlicens......

MVH Håkan

Publicerat
Jag håller med, tror folk förväxlar M16 med AR-15, eller så är de inte ens bekanta med AR-15 beteckningen för halvautomaterna.
Publicerat

Jag håller med, tror folk förväxlar M16 med AR-15, eller så är de inte ens bekanta med AR-15 beteckningen för halvautomaterna.

är nästan hundra på att det är en m16 ska ringa till en bekant som känner personen i fråga, och höra vad det är för något...

Publicerat

är nästan hundra på att det är en m16 ska ringa till en bekant som känner personen i fråga, och höra vad det är för något...
Kom ihåg skillnaden:

• [li]M16/M16A1 - 3 lägen: säkrad, enkelskott, helauto[/li]
    [li]M16A2 - 3 lägen: säkrad, enkelskott, burst (3-skotts automateld)[/li]
    [li]AR-15 - 2 lägen: säkrad, enkelskott[/li]

Så frågan du bör ställa till din kamrat är om bössan ifråga kan skjuta automateld (helauto) eller burst, det avgör vilken modell det rör sig om.

Lustigt hur det är en polares polare som äger den... ;)

Publicerat

Kom ihåg skillnaden:

• [li]M16/M16A1 - 3 lägen: säkrad, enkelskott, helauto[/li]
    [li]M16A2 - 3 lägen: säkrad, enkelskott, burst (3-skotts automateld)[/li]
    [li]AR-15 - 2 lägen: säkrad, enkelskott[/li]

Så frågan du bör ställa till din kamrat är om bössan ifråga kan skjuta automateld (helauto) eller burst, det avgör vilken modell det rör sig om.

Lustigt hur det är en polares polare som äger den... ;)

vapnet i fråga var en m16 visste inte vilken modell, men när vapenlicensen söktes så gick det endast att skjuta enkel skott, nu kunde man skjuta 3skott åt gången i snabb följd, vilket enligt din beskrivning skulle vara en m16a2, personen som har den bor utanför helsingborg, vid mer intresse så kan jag kanske få fram mer info..

Publicerat
vapnet i fråga var en m16 visste inte vilken modell, men när vapenlicensen söktes så gick det endast att skjuta enkel skott, nu kunde man skjuta 3skott åt gången i snabb följd, vilket enligt din beskrivning skulle vara en m16a2, personen som har den bor utanför helsingborg, vid mer intresse så kan jag kanske få fram mer info..
Den har alltså konverterats - låter olagligt så det skriker om det! >:( Den enda frågan som kvarstår är då om personen ifråga verkligen har jaktlicens på den? Är det däremot samlarlicens så är det ju inget konstigt med det hela, men om det är sportskyttelicens så börjar det lukta olagligheter igen.
Publicerat

Om licensen är given före -88 så är den helt ok om vapnet är konverterat till halvauto endast.

Den är inte ok om den är 3 skott.

Men är det en helautobössa eller en tre skottare så är det int polisen som felat utan licensinnehavaren som narrat till sig en felaktig licens.

MVH håkan

Publicerat

Den har alltså konverterats - låter olagligt så det skriker om det! >:( Den enda frågan som kvarstår är då om personen ifråga verkligen har jaktlicens på den? Är det däremot samlarlicens så är det ju inget konstigt med det hela, men om det är sportskyttelicens så börjar det lukta olagligheter igen.

lika olagligt som att plocka ur plugen på din halvautomat hagelbössa som var och varanan jägare har gjort..

Publicerat

lika olagligt som att plocka ur plugen på din halvautomat hagelbössa som var och varanan jägare har gjort..
Jag skulle vilja säga att konvertera om ett en halvautomat till helauto är "aningen" värre än att öka magasinskapacitet på en hagelbössa från 2 till 5-8 patroner. >:(
Publicerat

Jag skulle vilja säga att konvertera om ett en halvautomat till helauto är "aningen" värre än att öka magasinskapacitet på en hagelbössa från 2 till 5-8 patroner. >:(

båda sakerna är olagliga och det beror på hur åklagaren ser det..skit samma bössan är inte min så jag bryr mig inte vad personen ifårga har hittat på med den..

Publicerat

hur ser lagen på bullpup stockar ?

Mvh Lalle

Publicerat

CCU-1911_650x230.jpg

CCU-Glock_large.jpg

vad definieras det här som ? pistol eller gevär ?  :D

Mvh Lalle

Publicerat

Det finns ingen vapenlagsdefinition av pistol & gevär och andra licenspliktiga vapen/delar för den delen. Däremot innehåller Naturvårdsverkets föreskrifter om jakt en definition av gevär för jakt. Detta är då definitivt gevär. Däremot får du inte jaktlicens på dessa eftersom vapnet inte är "konventionellt"!...