Publicerat Juni 18, 201312 yr Finns det någon vis person som kan hjälpa mig med att hitta vilka mått det ska vara på slagbygeln på en slagfälla? Jag ska nämligen bygga mig ett par minkfällor men hittar tyvärr ingen info om vilka mått bygeln ska vara för att vara godkänd.
Publicerat Juni 18, 201312 yr http://www.venari.no/img/feller/S1.pdf Trapper 90. Observera att du får bara tillverka dessa för eget bruk och inte sälja.
Publicerat Juni 18, 201312 yr Jag har tillverkat ett antal fällor men det krävs tillgång till plåtklipp och bockningsverktyg samt svets och pelarborr. Fjädrarna har jag köpt. För några stycken fällor så köp dem istället. Det är inte värt tiden och besväret att tillverka själv.
Publicerat Juni 18, 201312 yr Författare Tack. Jag har tillgång till allt som behövs. Att tillverka dom själv är halva nöjet enligt mig.
Publicerat Juni 18, 201312 yr Jag gjorde 17st på en gång och tillverkade en jigg för att lättare kunna svetsa ihop ramen. Borrade och gjorde samma moment på alla för att spara tid. Det tog mig ca 16 timmar att svetsa klippa ,bocka, såga och borra ihop alla fällor.
Publicerat Juni 18, 201312 yr Nils, Fråga, varför skulle du inte få tillverka och sälja? Eventuella patent måste ju vara utgångna för länge sedan och det är ju knappast tillräckligt noga beskrivet för att ett mönsterskydd skall kunna skydda? // Henrik
Publicerat Juni 19, 201312 yr Jag är nästan helt säker på att fällorna är mönsterskyddade och patenterade. Om de gått ut kan jag inte svara på men jag vet att några som tillverkat och sålt fällor har fått telefonsamtal att sluta för annars så skulle juridiska åtgärder vidtas.
Publicerat Juni 19, 201312 yr Är i princip omöjligt att få ett patent att hålla mer än 10 år. Mönsterskydd så räcker det med väldigt små och kosmetiska förändringar för att inte täckas. "Bruksmönster" finns (fanns?) i Tyskland och hade möjligtvis kunnat utgöra ett hinder. Men ni är inte i Tyskland... Nu är det rätt länge sedan jag konstruerade saker som patenterades eller som skulle kringå andras patent. Men om jag hade lust att tillverka sådana här fällor för försäljning så skulle jag knappast vara orolig för några juridiska åtgärder om inte den ursprungliga uppfinnaren kommer fram med ny information som stärker hans case. // Henrik