Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jaga in min beagle valp

Featured Replies

Publicerat
Hallå,

Hur ska jag gå till väga för att jaga in min Beagle valp till hösten han kommer då vara 7månader 1 september? Några tips och trix?
Många säger att man ska gå ut i skogen och bara sätta sig och låta hunden söka? Är det verkligen bra?
Behöver verkligen tips på hur jag ska göra från grunden samt vad jag ska göra om han får upptag? Ska man bara stå still eller söka sig mot hunden eller hur gör man?
Anledningen till att jag frågar är att vi har ganska rådjursrik mark och han visar redan nu innan jag börjat stort intresse av rådjur och hare. Skogsvanan har han redan nu då vi ofta promenerar i skogen och det märks väldigt väl när vi kommer till ett spår för han blir galen och vill verkligen spåra.
Publicerat

Roligt skulle vara om du berättade vad han ska jagas in på :) Skogsvana är nr 1! Och lydnan är väl beaglens största problem! Har en själv men den går fot tills jag säger åt den att söka :) Efter mycket arbete!!! Riktigt korkade hundar

Publicerat

Än svårare var att få den att bara jaga hare och räv :) nu är den osäker på allt annat förutom hare!... problem med rävarna än...

Publicerat

Hallå,

Hur ska jag gå till väga för att jaga in min Beagle valp till hösten han kommer då vara 7månader 1 september? Några tips och trix?

Många säger att man ska gå ut i skogen och bara sätta sig och låta hunden söka? Är det verkligen bra?

Behöver verkligen tips på hur jag ska göra från grunden samt vad jag ska göra om han får upptag? Ska man bara stå still eller söka sig mot hunden eller hur gör man?

Anledningen till att jag frågar är att vi har ganska rådjursrik mark och han visar redan nu innan jag börjat stort intresse av rådjur och hare. Skogsvanan har han redan nu då vi ofta promenerar i skogen och det märks väldigt väl när vi kommer till ett spår för han blir galen och vill verkligen spåra.

Tax, Basset eller Beagle  alla är dem drivande hundar som bör vara självständiga och lydiga vägen dit är inte svår :smile: . Då är det gubbe på stubbe metoden som torde vara bäst för att få igång hundens motivation till att lämna din trygghet och få upp söket sitt..

Får hunden väl upptag håller du bara koll på fyrbent med pejlen och även klockslaget så det inte blir allt för lång skjuts på drevet eller att drevtiden blir för hög

(unghund trots allt). stanna kvar där du släppt valpen oxså.. återgången är viktigt!

När valpen oxså lämnat dig på sin upptäcktsfärd trots uteblivet upptag..blås in beröm så inåt hel**e, kommendera gå fot eller annat ord. gå 50-100m släpp igen.

Detta för o befästa inkallningen, du kan givetvis släppa ut hunden på sök direkt igen..men roligare för dig och vovven om ni går en bit.

Sen är hundar individer, drevet kan ju efter att upptaget kommit hålla på allt från 1-20min..är en mognads fråga. Korta drev= efter flera släpp så ökas tiderna. Långa drev från början=  ptja..då är det bara att öva inkallningen och återgången..låt det ta sin lilla tid oxså, så du inte hämtar valpen när det bara är 200m kvar till dig :thumbsup:  

Detta jag delat med mig av är erfarenheterna från min Fauve (Basset) som är den första jakthunden som jagats in av mig själv. En Beagle eller Tax för den delen som jag nämnde oxså är det ingen skillnad på.

P.s ja för att stejja på hunden vid ev tapter vid bäckar o dylikt där kan man få ge en hjälpande hand och putta i hunden för att visa..simma var ju inte så farligt :wink:

Lycka till med injagningen :smile: ..och det finns fler råd att få på detta go'a forum

Publicerat
  • Författare

Tax, Basset eller Beagle alla är dem drivande hundar som bör vara självständiga och lydiga vägen dit är inte svår :smile: . Då är det gubbe på stubbe metoden som torde vara bäst för att få igång hundens motivation till att lämna din trygghet och få upp söket sitt..

Får hunden väl upptag håller du bara koll på fyrbent med pejlen och även klockslaget så det inte blir allt för lång skjuts på drevet eller att drevtiden blir för hög

(unghund trots allt). stanna kvar där du släppt valpen oxså.. återgången är viktigt!

När valpen oxså lämnat dig på sin upptäcktsfärd trots uteblivet upptag..blås in beröm så inåt hel**e, kommendera gå fot eller annat ord. gå 50-100m släpp igen.

Detta för o befästa inkallningen, du kan givetvis släppa ut hunden på sök direkt igen..men roligare för dig och vovven om ni går en bit.

Sen är hundar individer, drevet kan ju efter att upptaget kommit hålla på allt från 1-20min..är en mognads fråga. Korta drev= efter flera släpp så ökas tiderna. Långa drev från början= ptja..då är det bara att öva inkallningen och återgången..låt det ta sin lilla tid oxså, så du inte hämtar valpen när det bara är 200m kvar till dig :thumbsup:

Detta jag delat med mig av är erfarenheterna från min Fauve (Basset) som är den första jakthunden som jagats in av mig själv. En Beagle eller Tax för den delen som jag nämnde oxså är det ingen skillnad på.

P.s ja för att stejja på hunden vid ev tapter vid bäckar o dylikt där kan man få ge en hjälpande hand och putta i hunden för att visa..simma var ju inte så farligt :wink:

Lycka till med injagningen :smile: ..och det finns fler råd att få på detta go'a forum

Tack så jätte mycket för ett klockrent svar!

Publicerat
  • Författare

Kom att tänka på en annan sak också. När kan man börja röra sig? För kan tänka mig att efter några drev är man ganska trött på gubben på stubben metoden.

Samt som hundgubbe ska man alltid röra sig mot hunden i bakspår antar jag?

Sen undrar jag även OM drevet skulle röra sig mot mig, Är det bra att skjuta djuret eller ska man låta bli det dom första gångerna han driver?

Är helt ny på att vara hundgubbe så därför jag undrar. Har jagat i 2år ordentligt men bara suttit på pass.

Publicerat

om du vill skjuta själv ska du försöka läsa var drevet går och genskjuta om du går efter hunden kommer du alltid bakom drevet då blir det svårt att skjuta. om du har långa drev tider ska du vänta med att skjuta för du tänder upp hunden mer när den får belöning i form av skjutet vilt omvänt om du har korta drev så kan ett skjutet vilt få upp drevtiderna. sitta stubbe är tråkigt men mer arbete från din sida när den är ung hund ger bättre jakter längre fram

Publicerat
  • Författare

om du vill skjuta själv ska du försöka läsa var drevet går och genskjuta om du går efter hunden kommer du alltid bakom drevet då blir det svårt att skjuta. om du har långa drev tider ska du vänta med att skjuta för du tänder upp hunden mer när den får belöning i form av skjutet vilt omvänt om du har korta drev så kan ett skjutet vilt få upp drevtiderna. sitta stubbe är tråkigt men mer arbete från din sida när den är ung hund ger bättre jakter längre fram

okey, då är jag med.

Men om jag genskjuter och han sedan tappar? Ska jag söka mig mot hunden då eller ska jag söka mig tillbaka till där jag vi började? så Han kan gå bakspår?

Publicerat

jag skulle stå kvar om jag inte hade rört mig förlångt då skulle jag gå tillbaka dom kan hitta dig på dina spår om det inte är förlångt i början 

Publicerat
  • Författare

Så jäkla mycket att tänka på men fan va kul det ska bli! =)

Publicerat

blir lite avis det var ett tag sen jag hade en tax , saknaden er stor men i höst ska ja jaga in en gråhund det blir något nytt :)

Publicerat
  • Författare

blir lite avis det var ett tag sen jag hade en tax , saknaden er stor men i höst ska ja jaga in en gråhund det blir något nytt :)

Det är en beagle jag har ;) Kul, älg, björn eller gris eller alltihop?=)

Publicerat

ska börja med gris sen får vi se om det går att få till lite älgjakt också men dom lärde säger att man ska börja med älgen :) men jag har inte tillgång till så mycket mark att jag kan börja med älg så jag satsar på gris :)

Publicerat
  • Författare

ska börja med gris sen får vi se om det går att få till lite älgjakt också men dom lärde säger att man ska börja med älgen :) men jag har inte tillgång till så mycket mark att jag kan börja med älg så jag satsar på gris :)

okey, vi har tyvärr inte fått någon gris hos oss än. Men 3 mil bort finns det så får hoppas det kommer.

• 1 month later...
Publicerat

okey, då är jag med.

Men om jag genskjuter och han sedan tappar? Ska jag söka mig mot hunden då eller ska jag söka mig tillbaka till där jag vi började? så Han kan gå bakspår?

om du vet var den bästa växlen på marken är så sätt dig där och släpp. Då kommer djuren och hunden där (hoppas)

Då behöver du inte röra dig för du sitter på bästa passet.

Då får du skjuta och samtidigt berömma mycket är hund kommer.

En drivande hund jagas in ensam för då finns inte någon press från pass skyttar osv och är det en väldigt ung hund så får det inte ställas för stora krav vilket kan bli resultatet om man har med massa folk

Publicerat

Se till att du har tid.

Jag gjorde det felet med min drever,man har en tid att passa då är det väldigt bekvämt att åka och hämta hunden.

Då blir återgången sådär,men jag kan blåsa av hunden på drev.

Lycka till med hunden

• 3 months later...
Publicerat
  • Författare

Nu är min vovve 10mån och jag har skjutit en bock för honom. Dreven är dock på tok för korta enligt mig. varierar mellan 1-15min. Men det är väll bara att fortsätta att släppa och hoppas på att tiden han håller i ökar. Är det vanligt att dom släpper så tidigt när dom är unga?

Publicerat

Nu är min vovve 10mån och jag har skjutit en bock för honom. Dreven är dock på tok för korta enligt mig. varierar mellan 1-15min. Men det är väll bara att fortsätta att släppa och hoppas på att tiden han håller i ökar. Är det vanligt att dom släpper så tidigt när dom är unga?

Inte ovanligt. har en i laget där jag verkar. Som kommit igång nu med 30min drev vid 2,5års ålder. Dock med bara 1släpp/vecka vilket är för liten tid i skogen enligt mig. Men det släpper kan jag lova ;)

Publicerat

Misströsta inte! Det är en du har fortfarande en mycket ung hund som bara börjat på sin jaktbanan.  Låt honom bara fortsätta att vara med i skogen och traggla vidare. Kan kanske vara läge nästa september att låta honom jaga lite i hägn med hare så han får testa av det. Risken är att du får en harhund eftersom många beaglar i grunden är harhundar.

Har han varit på harslag alt fått upp hare? Det kan bli något helt annan. Beaglar är som de är. Min förra drev rådjur en gång i sitt långa liv men hare var livet förutom skogsfågel :wacko: . Det senare var som vanligt husses fel  :blush: . Var ute på skogsträning med en 6 månaders valp och då stötte man en tjädertupp.  Vad gör då en dåre till husse jo vingar  tjädertuppen som dimper ned några meter från tiken som genast går i närkamp så fjärdarna ryker :sad: .  Där stod man men en galen beaglevalp i närkamp men vuxentjädertupp så det var bara att lägga från sig hagelbössan och försöka avsluta alltihop. Tur att det inte den sekvensen inte finns på film. Jag lovar att det hade blivit en hit på YouTube. Efter den dagen så var varje färsk fågellöpa värd att redas ut för det var jäkligt kul när en tjäder brakar iväg i skogen :dry: .  Kanske inte så rätt ljud man väntat på efter någon timmes väntande på ett upptag på hare :wallbash: . Men åter till din fundering. Det kan helt enkelt vara att det är hare som kanske är det som är intressant för Quatro skulle inte vara direkt en överraskning när det är en beagle. Ibland tror jag att beaglar har som princip att gör allt efter eget huvud :wink: . Har du lust att åka en bit (Linköpingstrakten) och testa honom på dovis så skicka ett PM så ska jag försöka få en söndag där vi bara blir två på marken så du får trassla fritt med honom. Mitt knyte kan säkert underhålla sig själv i någon del av marken utan att störa :rolleyes: //ulf

Publicerat

Korkade hundar = korkade ägare. Lär sig inte hunden så motiverar ni den inte rätt!

Publicerat

Korkade hundar = korkade ägare. Lär sig inte hunden så motiverar ni den inte rätt!

Och så har vi de som alltid gör rätt och allt har rätt :dry:

Publicerat

Finns inga rätt o fel facit när det gäller hundar. Om det man gör fungerar så är det uppenbarligen rätt för den hunden.

Dock kommer ingenting gratis och jag lovar att ingen hund i världen kommer röra sig en meter utan motivation.

Sen måste människan förstå att hunden inte fattar tex sitt. Visa sitt så den förstår istället för att idiotförklara hunden.

Publicerat
  • Författare

Misströsta inte! Det är en du har fortfarande en mycket ung hund som bara börjat på sin jaktbanan.  Låt honom bara fortsätta att vara med i skogen och traggla vidare. Kan kanske vara läge nästa september att låta honom jaga lite i hägn med hare så han får testa av det. Risken är att du får en harhund eftersom många beaglar i grunden är harhundar.

Har han varit på harslag alt fått upp hare? Det kan bli något helt annan. Beaglar är som de är. Min förra drev rådjur en gång i sitt långa liv men hare var livet förutom skogsfågel :wacko: . Det senare var som vanligt husses fel  :blush: . Var ute på skogsträning med en 6 månaders valp och då stötte man en tjädertupp.  Vad gör då en dåre till husse jo vingar  tjädertuppen som dimper ned några meter från tiken som genast går i närkamp så fjärdarna ryker :sad: .  Där stod man men en galen beaglevalp i närkamp men vuxentjädertupp så det var bara att lägga från sig hagelbössan och försöka avsluta alltihop. Tur att det inte den sekvensen inte finns på film. Jag lovar att det hade blivit en hit på YouTube. Efter den dagen så var varje färsk fågellöpa värd att redas ut för det var jäkligt kul när en tjäder brakar iväg i skogen :dry: .  Kanske inte så rätt ljud man väntat på efter någon timmes väntande på ett upptag på hare :wallbash: . Men åter till din fundering. Det kan helt enkelt vara att det är hare som kanske är det som är intressant för Quatro skulle inte vara direkt en överraskning när det är en beagle. Ibland tror jag att beaglar har som princip att gör allt efter eget huvud :wink: . Har du lust att åka en bit (Linköpingstrakten) och testa honom på dovis så skicka ett PM så ska jag försöka få en söndag där vi bara blir två på marken så du får trassla fritt med honom. Mitt knyte kan säkert underhålla sig själv i någon del av marken utan att störa :rolleyes: //ulf

Han har gått på hare några ggr men han går helst på rådjur om det både finns har och rådjursspår. Pappa jagar också helst rådjur.

Du har PM =)