Skip to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Två griseftersök

Featured Replies

Så hände det iaf något mitt i lågsäsongen.

Blev uppringd av en arbetskamrat igår vid lunch tid, han undra om jag var intresserad av ett gris eftersök.

En tysk som har en sommarstuga med tillhörande tomt på 1000m2 intill hans mark hade skjutit på en gris kvällen innan kl.23 vid sin åtel på tomt gränsen :wacko:  Jag sa att jag kommer men jobbade så det fick bli till kvällen, var där kl.18 enligt tysken ska det vart en stor kailer 100-150kg. Vid rulltunnan hittade vi islag efter kulan men inget annat, satte tollaren på spåret och han tragglade i väg på något spår och vi hängde på efter 100m markerar han en lega. Hittar lite blod i den samt att det luktar mage vi fortsätter och efter 80m finner vi grisen död med en djävulsk massa flugor :yucky:  Skottet hade gått in lågt framför bogen och ut i buken och den var något mindre än vad han sa 40-50kg :wallbash: Tysken hade fåt duktigt med skäll av markägaren så nu skulle han tom sälja sin bössa, var inte första gången han hade strulat till det.

Gris nr2 var en trafikgris som blev påkörd i morse. eftersökare hade vart där på morgonen men fick avbryta pga. jobb. Jag kom dit med laikan kl.18 syntes lite spår på vägen att den varit omkull samt fan någon bloddroppe efter ett par hundra meter efter det blev det inte något redigt med spårningen kom inte vidare. Troligtvis har grisen sökt sig till ett vassområde som låg i flykt riktningen var där med men kunde inte hitta något som tydde på att just den grisen gåt in där. Blev inget släpp ansåg chansen vara ytterst liten att vi skulle hitta rätt gris med tanke på att det gått 12 tim och vi hade inget riktigt hett att gå på :sad:  Jävligt svår det här, hade man varit där på morgonen så skulle man kanske ha fått kontakt med grisen.

Bra jobbat, låter ju som att danskar und tyskar har samma svårigheter med årsgrisar men åt olika håll ;-)

/

Herbert

Gott jobbat.

Felangivelse på storlek och kön på grisar är mer regel än undantag oavsett vem som håller i bössan enl. mina erfarenheter.

Bra jobbat :thumbsup: trist att Trafikeftersöket vart pannkaka tar man på sig ett Eftersök  så ser man till o löser eftersöket o inte avbryter för jobb

Ehh.. där håller jag inte riktigt med..

Att ha jobb och behålla jobbet är nog viktigare för snudd på alla än vilket eftersök det än må vara.

Men inser man att det inte finns tillräckligt med tid för att reda ut ett eftersök, tja då ska man inte ta på sig det.

Dock så har jag haft en del e-sök som tagit dygn.

Man ska då ha en j-vla tur om det inte påverkar ev jobb.

Att skita i att komma till jobbet och ange att man är på eftersök, då lär man inte behålla det jobbet särskilt länge...

Finns förmodligen jobb där man kan flexa rätt ordentligt men de är rätt få.

Själv är jag egen företagare och anställd av mig själv men jobbar jag så gör jag och kan helt enkelt inte åka ut när jag är i tjänst.

Får jag ett uppdrag när jag är tätt på jobbet, eller jobbar avböjer jag eller säger att jag får ta det efter jobbet om de inte får tag på någon annan.

Har haft uppdrag där vi efter en 6-7 timmar avbrutit för jobb och sen fortsatt direkt efter jobbet och löst uppgiften.

I princip är jobbet det enda som kan hindra mig från att ta ett uppdrag.

Ringer dom till mig o jag vet att jag ska i väg i jobba eller nåt annat under dan så säger jag i från såvida inte nån-

Annan kan komma o lösa av mig direkt ,,

Att viltet ska gå skadat för att Eftersöksjägaren ska i väg o jobba köper jag inte läs vad som skrivits N,S

Grisen vart på körd på morgon Leo blir kallad dit 12 timmar senare som skrivits så blir det ett problem att lösa eftersöket..

Förste Eftersöksjägaren skulle sett till att nån kunde komma ut o ta över om han nu måste fara o jobba :yes: 

JO jag läser vad som skrivs men vi vet inget om det fanns någon som kunde ta vid direkt efter första e-sökaren.

Vi vet heller inte hur många timmar förste gubben hade på sig.

Uppdraget kunde med lite tur löst sig på den tiden innan killen skulle jobba.

På en del håll i landet kryllar det inte direkt av folk som kan ta eftersök när folk normalt jobbar.

Allt är inte svart eller vitt.

Normalt sett "får" det inte vara ett dagslångt uppehåll i eftersöket. Eftersöken skall helst påbörjas någon timme efter att skadan skett och tills djuret blivit funnet eller ansetts vara oskadat.

Är det skytten som skall se till att eftersök sker? Det finns väl anmälningsplikt att anmäla skadat vilt? Det bästa är väl att se över rutinerna så att det inte inträffar igen. :smile:

Kan inte se hur trådskaparen kunnat handla annorlunda.

Grejen är väl den att uppdrag mer sällan är helt normala.... 

Du får gärna hänvisa till vart det står hur länge man får göra uppehåll ?

Som jag redan skrivit, allt är inte svart eller vitt eller ens likartat runt om i landet.

Ska man följa lagen till punkt och prick så får knappt någon jaga utan att ha vidtalat eftersökare innan man åker ut och jaga.

Om man nu inte har egen särskilt tränad hund förstås.

Va det gäller trafiken så har föraren anmälningsplikt. dröjer man med den så kan man åka på dryga böter.

Det finns dock inga lagar/regler va jag vet. om att en trafikeftersökare i NVR ska infinna sig inom viss tid.

Uppdragen sker på frivillig basis.

Vi får ersättning osv.

Men så länge det inte finns anställda eftersökare med jour lön och rimlig timlön lär det inte finnas möjligheter att garantera att få ut någon inom låt säga en timme efter olyckan.

Det är helt enkelt en utopi... såtillvida att man inte är arbetslös eller pensionär.

Men trotts det så kan varken en arbetslös eller pensionär alltid ställa upp alla tider på dygnet, året om.

Har man lite otur, typ olyckan sker på "dum" tid. För att ta ett närstående exempel om knepig tid att få tag på en eftersökare...

Vi tänker oss i morgon (midsommarafton) sen kväll, natt...

Hur många tar inte en nubbe till sillen ? hur många har inte släkt o vänner på besök eller besöker dessa.

Lite av dessa problem kunde lösas med att NVRare har jourtid och får lön för detta.

Men det kräver ju att det inte enbart är en som får det i varje område.. går iofs om personen har hund till alla viltslag, givetvis då hund som fixar hela eftersöksbiten, både spåra och släppas på allt vilt.

Har han/hon inte det krävs ytterligare personer som har jour.

Dessutom kan det behövas mer folk än en eftersökare, tex kontaktman som bistår eller att viltet kräver att man går två på e-söket.

Jag själv har inga som helt problem med att ta ett eftersök även under årets högtider.

Nubben kan jag va utan så sett, men vet man om att man har jour så behöver man ju inte ens fundera på sånt.

Det enda som normalt hindrar mig från att ta på mig ett uppdrag är typ jobbet eller min egen begravning :wink:

Jag ser inte hur det kan vara eftersöksjägarens ANSVAR att prioritera eftersöket framför jobb. Det är skyttens ansvar att ha tillgång till eftersöksekipage som löser uppgiften. Skytten kan hantera det genom att ge fan i att skadskjuta, ha bokat ett ekipage som kan lägga tre dygn på eftersök fron och med jakttillfälet, eller genom att skadskjuta så att eftersöket kan genomföras på ett sätt som gör det möjligt för eftersöksjägaren att avsluta i tid. OK, det där sista var kanske lite tillskuvat. . 

Men visst, om vi bara tänker ha pensionärer som eftersöksjägare kan det ju gå. Andra har tider att passa.

Det är märkligt om man resonerar "nu har jag skadskjutit en gris, så nu måste du offra din anställning på grund av att du har en bayrare och åker ut på natten för att hjälpa mig". 

Jisses vad det blandas i hop i tråden 

Det handlar om Trafikeftersök   där jag menar att tar man på sig ett uppdrag så slutför man det  eller får dit en som kan forsätta eftersöket-

Djuret ska inte lida för att eftersöksjägaren är på jobbet   finns det så lite trafikeftersökjägare så måste man se över o rekrytera  in folk o org

N,S menar att jobbet går före eftersöket   japp men tacka nej då"   så får polis ta in nån från grannkommun eller nåt,,

O ja det finns många pensonärer i NVR Alla fall här borde väl finna söderut med,,,

Jakteftersök skall på börjas inom 2 timmar väl? annars är det ett jaktbrott

Läs Leos brättelse själva så ser ni varför trafikeftersöket gick som det gick han blir kallad 12 timmar efter som han skriver så hade han fått komma direkt så hade utgången-

Kanse blivit bättre,,,   o man får tacka Nej till både trafik o jakteftersök  ingen är tvingad till det  

Hm..

Undrar om inte lågsäsongs tristessen börjar ta ut sin rätt på oss forumister :smile:

Jakteftersök ska hund kunna vara på plats inom två timmar men ingenstans står det att man är tvungen att påbörja eftersöket inom den tiden.

Situationen får helt enkelt avgöra.

Innan jag fortsätter kommentera aktuell trafikeftersök så skulle jag vilja veta mer...

Och ja jag tackar nej många gånger när jag inser att jag inte hinner.

Att rekrytera mer folk är en lösning men ingen lätt sådan på en del håll.

Jag får väl hoppas på att bli pensionär så småningom, eller arbetsfri :thumbsup:  Dock så kommer jag själv vara rätt så strikt med att är inte fysiken och synen på topp läger jag av.

HerrBerg och Jämtland. Ni har naturligtvis rätt. Skytten skall ordna en eftersökspatrull som kan slutföra uppdraget utan längre uppehåll. En eftersökare som inte har tid skall naturligtvis inte åta sig uppdraget. :smile:

• Author

Här har det tagit fart ordentligt :wink:

Tysken som sköt på grisen gjorde alla fel man kan tänka sig. ingen hund, åtla på 1000m2, inte kommit överens med markgrannarna, men så fick han sig en avhyvling med.

Trafikeftersöket blev också lite fel från början. Polisen ringer kontaktman som ej är med i NVR längre.

Eftersöksjägaren som tar uppdraget tror sig hinna med uppdraget innan jobb, tar även ett par timmar ledigt. Vet inte om han försökte få tag i någon annan de flesta av oss har jobb att gå till. En pensionär har vi med 70+:are men han har endast spårhund, tveksamt att skicka ut han ensam på vildsvin. Sen är det väll så att det är mest vi "ungdomar" som vill hålla på med framför allt griseftersöken, alla fall här omkring.

Kollade upp anställningsavtalet på jobbet idag tydligen ska vi kunna få ersättning för förlorad arbetsinkomst om man är med i någon frivilligorganisation och får rycka ut på ett larm, hörde mig för lite och det ska förmodligen kunna gälla även NVR. Ska testa detta vi något tillfälle men det kan skita sig i och med att vi numera får ersättning.

Har för mig att det sas på något möte att polisen måste ge klartecken om eftersöket ska återupptas näst kommande dag eller så :unsure:  :confused:

Hade lite fel där senast nästa dygn ska e-söket återupptas, annars måste polis kontaktas finns att läsa i fapen 53§

Edited by Leo

Tack Leo !

nu slipper vi spekulera i allt o inget   :thumbsup:

Här vet kontkatpersonerna vilka som jobbar o vilka som  jobbar dag eller natt eller är tillgänglig dygnet runt inget märkvärdigt  så sett,,-

Ang fapp 53 står det även

Vid tveksamhet om ett avbrutet eftersök ska återupptas vid annan

tidpunkt eller fullföljas av annat eftersöksekipage bör samråd ske med

polismyndigheten.

Under tid när allmän jakt är tillåten i området är det särskilt angeläget

att kontakta markägaren eller jakträttshavaren för att upplysa om

att ett eftersök avbrutits och kommer att återupptas vid annan tidpunkt

eller fullföljas av annat eftersöksekipage.

Bra jobbat Leo!

För det var ju dina eftersök tråden handlade om innan alla började läsa paragrafer. ;)

Landet är helt klart avlångt och förutsättningarna helt olika.

Och ja jag ser det rätt märkvärdigt att hålla reda på allas arbets scheman..

Vi är 22 pers i kommunen involverade i NVR, i princip kan jag ringa vem som och kalla ut till eftersök eller ta det själv.

Men att jag eller någon annan i gruppen skulle hålla reda på 21 personers arbetsschema ser jag som en klart svår uppgift. 

Visst de vet jag väl att de över 65 förmodligen är tillgängliga, är väl tre pers, en enbart kontaktman, en sällan ute... dock går ingen av dem på gris eller har avslutningshund på tex rådjur.

Tar jag enbart mig själv varierar mitt schema ofantligt under bara en vecka men jobbar sällan mer än 6 timmar per dygn. Min arbetstid kan ändras så sent som 22 kvällen innan jag ska jobba dagen efter.

Nu kanske jag har det lite extremt men för att en annan utomstående person ska ha koll på när jag jobba får jag helt enkelt ringa dem dagen innan och då varje dag veckan...