Publicerat Juni 19, 201312 yr Diskuterade idag ned en annan eftersöksjägare att det inte varit någon olycka med vildsvin på vårt område på länge nu. Tittade i statistiken på viltolycka.se och det verkar vara en trend i hela länet och även i hela landet. men inte lika mycket! Så har explosionen av vildsvin som alla pratat om kommit av sig? Eller har dom fått trafikvett!
Publicerat Juni 19, 201312 yr Det visar att grisundret är känsliga för hårda vintrar, eller lavinen som kom av sig, om det var en filmrulle. Det är bara att hoppas på några mildare vintrar så det tar sig.
Publicerat Juni 19, 201312 yr Det har redan tagit sig, stora kullar föds i år, även om våren varit sen har det varit gott om mat och det återspeglas i grisningarna. Utöver det så tror jag visst att en del ledar suggor kan ha lärt sig trafiktvett. I norra skåne ser vi gott om gris just nu, men kultingarna är tråkigt nog små.
Publicerat Juni 19, 201312 yr Tycker det även hos oss ser "bättre" ut denna vår. Jag kan tänka mig att åtgärder (viltstängsel, varningsskyltar) vid en olycksdrabbad vägsträcka kan göra skillnader från år till år i ett specifikt län. /Må
Publicerat Juni 19, 201312 yr Vi har ingen grisexplosion, inte haft en grisolycka sen.. fan vet... Nu får iofs inte jag alla sådana men det har minskat drastiskt. Sen är det nog så att i etableringsstadiet med gris på en mark så smäller det titt som tätt. När det sen är etablerat så verkar det lugna ner sig. Jag är rätt övertygad om att grisen lär sig trafikvett. Kolla in filmen om grisarna i Berlin, de balade bl.a. mitt i rondeller på motorvägen.. och en galt stod länge och väl, kollade in trafiken. När det blev en lucka så smet han över vägen. Som med allt så överlever den som anpassar sig till levnads situationen bäst och för sina gener vidare såväl som säkerligen en del inlärd kunskap överförs från suggan. Men fasen.. sågs 26 grisar varav 4 suggor resten smått passera vägen häromveckan där det har historiskt smällt som värst mitt i en bokbacke där det är ett våldsam viltstråk. Dock trist att det kommer va en hel del smått i skogen till hundjakten...
Publicerat Juni 19, 201312 yr Detta snackade jag och MaxW om igår. Är ju helt klart så att det är mycket färre vildsvinsolyckor än i fjol. Kan ju inte säga att det är precis gott om kultingar. Vet fortfarande bara om en i mina kretsar som sett några nya än.
Publicerat Juni 19, 201312 yr Som någon sa, det har nog bara blivit ett litet "hack" i skivan. I Sydost länen så har vi en kraftigt nedåtgående trend av viltolyckor med älg, vildsvin och rådjur mellan Jan-Maj. I Maj är rådjursolyckorna ungefär på hälften, älgen dryg tredjedel och vildsvinen en fjärdedel av vad de var i januari. Jämför man tidigare år så är det normalt en nedgång till mars och sedan går det upp igen. De senaste 6 åren så är det 2013 och 2008 som är mest lika i såväl trend som antal olyckor. Däremot var 2013 den kallaste Marsmånaden under denna period, -3,3 där medel för månaden är normalt sett 0,0. Detta borde inte påverkat vildsvinen, men det är inte omöjligt. Men sedan har det skjutits väldigt mycket vildsvin! I Kronobergs Län räknar man med en dryg fördubbling i avskjutningen. Och det vore väl lite enfaldigt att tro att en sådan avskjuting inte påverkar stammen, utan att vi alltid kan peka på väder och vind? Min kvalificerade gissning är att vi kommer ha fullt med kultingar framåt hösten och det kommer att finnas gris att jaga.
Publicerat Juni 19, 201312 yr Min kvalificerade gissning är att vi kommer ha fullt med kultingar framåt hösten och det kommer att finnas gris att jaga. Ja men förbannat små sådana.
Publicerat Juni 19, 201312 yr Kanske dum fråga men hur exakt är avskjutningsstatistiken? Särskilt då diffen mellan angiven och verklig, jag vet ju bönder i närområdet hemmavid som aldrig skulle meddela en sådan sak. Antalet trikinprov är ju inte heller offentlig, finns ju ett par privata aktörer så det lär inte vara en tillräckligt säker källa. /Christian
Publicerat Juni 19, 201312 yr Runt om i kommunen hemma upplever vi det som att de marker som haft gris länge har fått lite mindre medans de som tidigare inte haft så täta besök fått lite mer. Känns som att de har spridit sig över lite större områden. Trafikolyckorna har även de minskat något.
Publicerat Juni 19, 201312 yr Hur många sköts under jaktåret 12-13? Har försökt hitta siffror på det, men alla sammanställningar är lite till åren.. /Må
Publicerat Juni 19, 201312 yr Har hört någon siffra på 60.000 inga garantier på att den är korrekt. Här i Sörmland känns det som om vildsvins stammens uppgång bröts för att antal år sedan. Lokalt på större egendommar finns det bra stammar men där mindre fastigheter domminerar så finns det inte alltid vildsvin. //Lars D.
Publicerat Juni 19, 201312 yr Särskilt då diffen mellan angiven och verklig, jag vet ju bönder i närområdet hemmavid som aldrig skulle meddela en sådan sak. Antalet trikinprov är ju inte heller offentlig, finns ju ett par privata aktörer så det lär inte vara en tillräckligt säker källa. /Christian Är en sak som subventionerade trikinprov är tänkt att ge bättre info om. Nu kommer siffrorna i efterhand med många möjligheter att bli fel. Om förslaget går igenom som tänkt, blir det en mer exakt statistik som visas med kanske högst en veckas fördröjning.
Publicerat Juni 19, 201312 yr Hur många sköts under jaktåret 12-13? Har försökt hitta siffror på det, men alla sammanställningar är lite till åren.. /Må En sak som SJF kan bli bättre på...
Publicerat Juni 19, 201312 yr Författare Men du har ju ganska små hundar... Men jag har en desto större
Publicerat Juni 19, 201312 yr Men jag har en desto större Munkorg på.. Jagar redan en del med en sådan med munkorg. Nu verkar han lära sig att det är dumt att ge sig på stora grisar...
Publicerat Juni 19, 201312 yr Författare Munkorg på.. Jagar redan en del med en sådan med munkorg. Nu verkar han lära sig att det är dumt att ge sig på stora grisar... Vi får se hittills har det gått bra, men haft turen att inte springa på de riktigt små! Sen så har han en förkärlek att välja de stora i första hand, men då ökar ju tyvärr risken att någon sugga stryker med.
Publicerat Juni 19, 201312 yr Förresten för att svara på frågan - min uppfattning på de ca 4500 ha jag jagar på i norra Skåne och södra Småland är att det finns hyfsat med gris men att det är färre vuxna djur. Jag tror att det helt enkelt skjutits mer i vinter. På många håll med mycket småmarker och hårt åteltryck vet jag att det skjutits en bra bit över 100 gris per 1000ha under jaktåret.
Publicerat Juni 19, 201312 yr Tycker att de har börja röra på sig mer och mer nu för tiden än för ett par år sedan.
Publicerat Juni 19, 201312 yr Min misstanke är att de lär sig helt enkelt, jag jobbar som tidigare nämnt natt och det har jag gjort i 6 år, mycket bilkörande från 18-06, mestadels småvägar på "landet" men även inne i städer osv, så mycket gris som jag sett i år har jag aldrig sett förr, storleken på kullarna verkar ha ökat markant med, sett flera smågrupper på 2-3 stora som följs av 15-25 små, med den avskjutning som finns i Sverige idag så tror jag inte att vi kan minska stammen, däremot så kommer den inte öka lika snabbt om rätt individer skjuts
Publicerat Juni 19, 201312 yr Min misstanke är att de lär sig helt enkelt, jag jobbar som tidigare nämnt natt och det har jag gjort i 6 år, mycket bilkörande från 18-06, mestadels småvägar på "landet" men även inne i städer osv, så mycket gris som jag sett i år har jag aldrig sett förr, storleken på kullarna verkar ha ökat markant med, sett flera smågrupper på 2-3 stora som följs av 15-25 små, med den avskjutning som finns i Sverige idag så tror jag inte att vi kan minska stammen, däremot så kommer den inte öka lika snabbt om rätt individer skjuts Va bra då finns det åt att jaga i höst! I V:a Götaland minskar allt. Gör eftersök och iår: 0 Älgar, 0 Kronhjort, 1 Dovhjort, 0 Grisar och 5 rådjur. Jag har varit enda kontaktmannen i mitt område iår fram tills nu, Har delar av E20 samt Rv42. som mest hade jag 86 rådjur ett år + resten
Publicerat Juni 20, 201312 yr Ja, de kullar vi sett i området där vi jagar är födda i rätt tid på året så till hösten/vintern så är de i lagom storlek för frysen!