Publicerat Juni 19, 201312 yr Hej. Jag har sedan ett par veckor tillbaka börjat filma för att göra en "andutsättnings film för nybörjare". Eftersom jag tycker det är roligt att filma, och tycker om att dela med mig av det jag gör så hoppas jag att många kan dra nytta av denna film. När jag har sökt på internet så har jag inte hittat någon bra plats där man enkelt och snabbt kan få en översiktlig information om andutsättning, därför tänkte jag att en film kunde vara ett bra sätt att ge ut grundläggande information och skapa intresse. I söndags fick jag 50 änder som jag satte ut på två olika platser. Filmens upplägg ska egentligen vara fyra olika steg. Steg 1: Val av utsättningsplats Hur platsen ska se ut, lämpliga/olämpliga utsättningsplatser, mm. Steg 2: Skydd för änderna. Flottar, stängsel, radio (de första nätterna), öar, mm. Steg 3: Val av foder och utfodrings sätt Som rubriken låter. Många vet inte att det är väldigt fördelaktigt att börja med vete och ju närmare jaktsäsongen man kommer så bör man successivt blanda ut vetet med korn och tillslut endast använda korn. Eftersom detta gör att fåglarna kommer flyga mycket bättre vid jaktstarten. Det finns olika sätt att utfodra änder med olika fördelar och nackdelar. Dessa tänkte jag gå in mer på. Steg 4: Predatorer Vad man bör tänka på, fällor, predator jakt, mm. Utifrån dessa enkla steg med bra förklaringar så hoppas jag att fler personer vågar pröva på att sätta ut änder. Man brukar säga "det är lika lätt att lyckas med änder som det är att misslyckas med fasaner". Tror ni att upplägget på filmen blir bra? Om någon kommer på fler tips som man bör nämna så skriv gärna! /Samuel Persson Facebook: Jaktupplevelser
Publicerat Juni 19, 201312 yr Var försiktig med predatorjakten där, jakttidtabellen är ganska snäv i dessa tider. Nyfiken på vad du får ihop, upplevt den paradoxala motsatsen två säsonger hos kompisen. Fasanerna går som klockor och änderna strular
Publicerat Juni 19, 201312 yr Författare Var försiktig med predatorjakten där, jakttidtabellen är ganska snäv i dessa tider. Nyfiken på vad du får ihop, upplevt den paradoxala motsatsen två säsonger hos kompisen. Fasanerna går som klockor och änderna strular Självfallet så kommer lagen följas i mina uttalanden. Men det finns effektiva sätt att skydda sina änder från predatorer utan att behöva döda dem. Även om det är det effektivaste.. Men det är ju kul att det går bra för era fasaner! Varför strular det med era änder? Du får gärna skicka ett personligt pm om hur ni gör för lyckas med fasan utsättning. Vi har prövat ett par gånger och har fasaner som finns på marken och får kullar varje år. Men tyvärr så klarar sig sällan kullarna men vi har ett tiotal fasaner kvar varje år.
Publicerat Juni 19, 201312 yr Änderna har blivit störda av olika predatorer och knallar iväg helt enkelt. Ofta finns vattendrag i närheten och då tappar man dem fort.. Ett gäng hittade ett drändike i anslutning till vattnet och följde det, vi fick valla dem åter flera gånger. De stack nog pga att det var mysigt helt enkelt i diket.. Vi fick dem åter iaf efter ett antal vallningar och sen vart det nät där de gick iväg. Väl i diket så är de sårbara för räv och allsköns oknytt.. Fasanerna har gått utmärkt men jag tror att framgångsfaktorerna där är två till antalet. 1. Bra utsättningsplatser dvs bra skydd och 2. tokbevakning på dem. Såå kul att se dem där de har skydd, de knallar i hjulspåren och käkar och har tjock hampaodling inom 30 cm om/när höken kommer! Enda trasslet på den utsättningen var nattkvisten, där var de lite sämre skyddade. Mvh!