Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Sjöfågel jakten börjar snart!

Featured Replies

Publicerat

Ska någon ut den 20 efter älven.

Får se om man har tid att fara ut i Kukkola i år.

Fågel tillgången varierar kraftigt en i Kukkola var ut en kväll och såg hela en fågel och en var ut i Övertorneå och såg ca 60st i en liten pöl.

Publicerat

Ska troligen ut efter Muonio och ev Könkemä älv. Hyffsat med fågel men ingen imponerande mängd tyvärr.. Fast det är bra med bisam så man kan ju skjuta några sådana i samma veva  :)

Publicerat
Ska någon ut den 20 efter älven.

Får se om man har tid att fara ut i Kukkola i år.

Men hallå Janne...tid tar man sig när det är andpremiär ;)

Själv står jag och några polare och väntar på klockslaget 11.00 på Kukkolas marker som vanligt.

Kommer att bygga våra gömslen långt ute i älven på ett grundområde dit änderna söker sig och normalt får vara ifred, men de kommer dom inte att få vara iår ;D

20,e aug är en av årets bästa dagar, fan vad gött att jakten nu är här :)

Publicerat

I dag började sjöfågeljakten och jag var ute en sväng kl. 12.00...men vädret var för vackert för att sjöfåglarna skulle flyga något.Såg väldigt lite fågel...men jag lyckades ändå att skjuta en and.  :D Så nu är jakten igång på allvar här i Österbotten.  ;)

post-438-1156095907_thumb.jpg

post-51-1156095907_thumb.jpg

Publicerat

Grattis iaf! En halv middag har Du ju räddat.

;) ;D

Publicerat

ja men längtar ju bara LITE  till fredag....hoppas att jag får vara "sjuk"för pappa så att man kan sitta lite längre än förra året när man fick ta bussen 0715 till skolan  :(

Publicerat

Är Bollkalle på stort gods och petar upp samt apporterar änder. Premiär idag, sjukt kul, lite pestig vind gjorde att vi hade svårt att få upp änderna men kul var det iaf. Sista såten efterapporterade jag och det var bara för jävla roligt, jyckarna är så vansinnigt "PÅ" bara! Sköt bara en and idag, en skammad som jyckarna petade upp. Brukar bli fler men chefen ville hålla igen där jag petade upp fågel och det innebär då att man inte kan buspanga en and eller tre  :-

Störtkul att träffa gänget runt jakterna igen!!!

Mvh!

Publicerat

har lessnat lite på fågel som flyger dåligt, men riktigt sjöfågeljakt i skärgården e grejer...hoppas det blir någon sväng i slutet på säsongen..

Publicerat
  • Författare
Men hallå Janne...tid tar man sig när det är andpremiär ;)

Själv står jag och några polare och väntar på klockslaget 11.00 på Kukkolas marker som vanligt.

Kommer att bygga våra gömslen långt ute i älven på ett grundområde dit änderna söker sig och normalt får vara ifred, men de kommer dom inte att få vara iår ;D

20,e aug är en av årets bästa dagar, fan vad gött att jakten nu är här :)

Hur var det med fågel i kukkola var till strandenvägen och kollade in läget men jag tyckte att det var väldigt lugnt på älven.

Hur gick det för er, kompisen sköt en gås i kukkola.

Publicerat
har lessnat lite på fågel som flyger dåligt, men riktigt sjöfågeljakt i skärgården e grejer...hoppas det blir någon sväng i slutet på säsongen..

Jo det kan verkligen vara pestigt. Det här stället brukar dock hålla andjakter av ruskigt hög klass och jag hade inga som helst problem att peta upp änderna dock, tvingas de lyfta och fara iväg med vinden så spelar det inte så stor roll, de flyger lågt iaf. Ett annat ställe där jag apporterar är det grym skillnad, där plockar jyckarna in bra mycket fågel som helt enkelt inte vill flyga.. Förra året på förstämnda stället så reste änderna bara man närmade sig, behövde aldrig peta med varken hund eller båt för att få dem på vingar!

Måste säga att det är en rätt häftig känsla att smyga försiktigt in i en vass i syfte att kanske inte resa all fågel och då misslyckas totalt, petade upp typ 300 änder på ett bräde och de flesta inom hagelhåll.. Shit vilket häftigt ljud! Blir lätt så när den utsatta fågeln är hissig och uppblandat med en hel del vildänder som är som vanligt typ  ;D

Mvh!

Publicerat

>:( :'(

Sämsta premiären på många många år i Torneälven ( Kukkola )

Hade inte en fågel innom hagelhåll under hela dagen.

Polarn sköt 5 stycken, men det var också allt.

Stod på ett område som normalt brukar vara midjedjupt vatten, men nu räkte bara vattnet till fotknölarna.

Ganska mycket fågel i luften, men dessa flög bara över huvudfåran 150 meter bort.

Bilder kommer

Publicerat

Hur funkar nu detta med jakträtt och hav. Området i fråga är en havsvik, marken runtomkring är uppdelad i flertalet tårtbitar ned mot stranden. Hur blir det då med jakträtten över vattnet? Har alla rätt till "sin" del av havet eller får alla jaga fritt? Läste någonstans om att det finns en gräns som går 100 meter ut från stranden? Någon som vet? Jaktledaren visste inte....

Publicerat
Hur funkar nu detta med jakträtt och hav. Området i fråga är en havsvik, marken runtomkring är uppdelad i flertalet tårtbitar ned mot stranden. Hur blir det då med jakträtten över vattnet? Har alla rätt till "sin" del av havet eller får alla jaga fritt? Läste någonstans om att det finns en gräns som går 100 meter ut från stranden? Någon som vet? Jaktledaren visste inte....

Jag är osäker, men borde det inte vara jaktkort inom byamarken som gäller då. Äger man mark eller arenderar minst 50 hektar så har man rätt att lösa jaktkort på byamarken. ???

Publicerat
Hur var det med fågel i kukkola var till strandenvägen och kollade in läget men jag tyckte att det var väldigt lugnt på älven.

Hur gick det för er, kompisen sköt en gås i kukkola.

Har Ni någon fågel kvar i älven efter skogsbranden?  :D Prästerna får ju ingen lön nu för det är ju mest kyrkoskog som har brunnit upp.

Publicerat

Jag å Markus_Piteå ska iväg en sväng på morgonen den 25:e....och på kvällen, och på...osv. ;D

Publicerat

Jag ska på nytt bollkallre race i morgon  ;D

Sen ska Belker, Ripjägarn och jag till Gotland i slutet av oktober.. där brukar det vara en grymt häftig sjöfågeljakt!!

Mvh!

Publicerat

Hurrudu Hipshot, du skall komma ner till mig oxå någon kväll, eller morgon å prova

ankjakten som vi surra om förrut!

Tror faktiskt det kan vara rätt givande...

:D

Publicerat

Ja! Det vore kul, om inte annat så för att se Patron själv promenera runt och visa sina ägor!

Ett tips.. en kompis petade ut typ ett kg vete i en strandkant på ett dike.. Nu har han ett rätt rejält antal änder som flyger in där varje kväll för att äta. I morgon kväll ska jag dit och jaga änder  ;D

Hur som, det vore iaf kul. Har du något kvällssträck eller är tanken att peta upp änder ur vassen eller vad är din plan? Har du båt?

Mvh!

Publicerat

Ja du, nu är det väl du som är kung på området men förutsättningarna är:

Sjön med "viken", brett vassbälte med vattenpussar insprängda, fasta "holmar" i vassen som bär folk, har tillgång till båt...

Som det ser ut så är det ett jävla liv i sjön på kvällarna men jag har även sett änder som flyger över till en annan

sjö sent på kvällen.

Tror att dom övernattar i sjön vår..så planen är att ro dit, plantera båten lite smart och sen invänta anstormningen  :D

/MVJH

Publicerat

OK!

Onsdag kväll?

Mvh!