Publicerat Juni 21, 201313 yr Har efter mycket velande bland T3:or, Blasrar och Sauer`s blivit stolt ägare till en gammal Sako AV. Dock har stocken sett sina bästa dar så den ska nu få sig en liten makeover. Det jag undrar är följande: hur får jag på bästa sätt nätskärningen att bli så där vackert svart? Alla råd välkomnas då jag är utan överdrift, helt värdelös på trä, oljor, fernissor och lack Glad midsommar!
Publicerat Juni 21, 201313 yr Detta är en populär post. Svart nätskärning är en kombination av dålig kvalitet på arbetet, bets och hederlig gammal smuts. På en proper bössa syns nätskärningen som en skugga - inte som en svartmålad plupp... Men vill du ha det så är det enkelt: skär med slöa verktyg som trasar sönder fibrerna, dränk träbiten i mörkbrun bets som dödar allt liv i ådringen och gör inget åt fiberresningen - klart! Bara att dra ett varv med Skyttens Spillolja efter det. :-) -- Mats
Publicerat Juni 21, 201313 yr Har efter mycket velande bland T3:or, Blasrar och Sauer`s blivit stolt ägare till en gammal Sako AV. Dock har stocken sett sina bästa dar så den ska nu få sig en liten makeover. Det jag undrar är följande: hur får jag på bästa sätt nätskärningen att bli så där vackert svart? Alla råd välkomnas då jag är utan överdrift, helt värdelös på trä, oljor, fernissor och lack Glad midsommar! Du har typ beskrivit det ingen vill ha........men allt är naturligtvis personligt hur man vill ha det. Vill du ha det så så följ Mats råd.
Publicerat Juni 21, 201313 yr Spotta i nävarna, meka med bilen, byt gärna olja och slabba lite.. Dra sedan händerna över de skurna delarna! Skämt åsido, jag tycker med det är snyggt med lite mörkt!
Publicerat Juni 21, 201313 yr Författare Detta är en populär post. Då skall jag icke tvätta händerna för ens efter älgjakten, tack å bock för svaren
Publicerat Juni 22, 201313 yr Skämt åsido är det svårt med genväger, det kommer helt enkelt med tiden, om man inte håller nätskärningen ren.
Publicerat Juni 23, 201313 yr blanda lite tjära tepentin och lite TRÄolja, "old fashion göteborg båt olja!" testa på något annat o se först!
Publicerat Juni 23, 201313 yr Författare Detta är ungefär det resultat jag vill uppnå, kan inte förstå hur detta INTE skulle vara vackert??
Publicerat Juni 23, 201313 yr Känn dig inte ensam JockeUmeå.. Jag tycker också det är snyggt. Den där Mats vet inte vad han pratar om haha Skämt åsido så är det väl tur smaken är som baken ! Mvh // Johannes
Publicerat Juni 23, 201313 yr Passar endast in på mörka kolvar. Du vill väl ändå ha samma mönster i nätskärningen som i träet?? Annars förstörs ju allt
Publicerat Juni 24, 201313 yr Detta är ungefär det resultat jag vill uppnå, kan inte förstå hur detta INTE skulle vara vackert?? För att det ser ut så för att kolvmakaren fuskat, bets blir alltid mörkare på ändträ än med fibrerna, ska man betsa en kolv får man ha olika bets på kolven och nätskärningen så de får samma färg. Lägg till uselt utförd nätskärning så blir det som Mats skriver än värre.... Jag tycker det ser slarvigt, hafsigt och jävligt amatörmässigt ut. Betsade kolvar tappar djupet i färgen vilket betyder att man använt skitträ som man måste betsa för att de inte ska bli gråa..... Och skitträ utan ådring brukar vara mjukt som fur vilket gör att kolven brukar se ut som fan efter ett år hur man än bonar den. I min värld kan sånt bara kallas för fusk och skitkvalitet. /T