Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Svart nätskärning?

Featured Replies

Publicerat

Har efter mycket velande bland T3:or, Blasrar och Sauer`s blivit stolt ägare till en gammal Sako AV. Dock har stocken sett sina bästa dar så den ska nu få sig en liten makeover.

Det jag undrar är följande: hur får jag på bästa sätt nätskärningen att bli så där vackert svart? Alla råd välkomnas då jag är utan överdrift, helt värdelös på trä, oljor, fernissor och lack  :sad:

Glad midsommar!

Publicerat

Har efter mycket velande bland T3:or, Blasrar och Sauer`s blivit stolt ägare till en gammal Sako AV. Dock har stocken sett sina bästa dar så den ska nu få sig en liten makeover.

Det jag undrar är följande: hur får jag på bästa sätt nätskärningen att bli så där vackert svart? Alla råd välkomnas då jag är utan överdrift, helt värdelös på trä, oljor, fernissor och lack  :sad:

Glad midsommar!

Du har typ beskrivit det ingen vill ha........men allt är naturligtvis personligt hur man vill ha det. Vill du ha det så så följ Mats råd.

Publicerat

Spotta i nävarna, meka med bilen, byt gärna olja och slabba lite.. Dra sedan händerna över de skurna delarna! Skämt åsido, jag tycker med det är snyggt med lite mörkt!

Publicerat

Skämt åsido är det svårt med genväger, det kommer helt enkelt med tiden, om man inte håller nätskärningen ren.

Publicerat

dra lätt med en pensel med mörk bets i? Svårare än så är det väl inte?

Publicerat

blanda lite tjära tepentin och lite TRÄolja,  "old fashion göteborg båt olja!" :) testa på något annat o se först! 

Publicerat
  • Författare

Detta är ungefär det resultat jag vill uppnå, kan inte förstå hur detta INTE skulle vara vackert??  :woot:

post-14608-0-95694100-1371986197_thumb.j

Publicerat

F'ratt de ä fuuuurt?  :tongue:

-- Mats

Publicerat

Känn dig inte ensam JockeUmeå.. Jag tycker också det är snyggt. Den där Mats vet inte vad han pratar om haha ;) 

Skämt åsido så är det väl tur smaken är som baken !

Mvh // Johannes 

Publicerat

Passar endast in på mörka kolvar. Du vill väl ändå ha samma mönster i nätskärningen som i träet?? Annars förstörs ju allt

Publicerat

Detta är ungefär det resultat jag vill uppnå, kan inte förstå hur detta INTE skulle vara vackert??  :woot:

För att det ser ut så för att kolvmakaren fuskat, bets blir alltid mörkare på ändträ än med fibrerna, ska man betsa en kolv får man ha olika bets på kolven och nätskärningen så de får samma färg. Lägg till uselt utförd nätskärning så blir det som Mats skriver än värre....

Jag tycker det ser slarvigt, hafsigt och jävligt amatörmässigt ut. Betsade kolvar tappar djupet i färgen vilket betyder att man använt skitträ som man måste betsa för att de inte ska bli gråa..... Och skitträ utan ådring brukar vara mjukt som fur vilket gör att kolven brukar se ut som fan efter ett år hur man än bonar den.

I min värld kan sånt bara kallas för fusk och skitkvalitet.

/T