Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kalibrering två gånger 30-06 hylsor.

Featured Replies

Publicerat

Ok en liten dela med sig bakgrund/erfarenhet/fundering.

Har för avsikt att börja handladda till min 30-06 och har således skaffat utrustning och satte igång att helkalibrera ett gäng S&B hylsor som jag fått av kompisen(övning ger färdighet).

Gjorde iordning RCBS verktyget för utstötning tändhatt och kalibrering enligt laddboken Lyman 49 utgåvan och diverse nätstudier.

Skruva ned med verktyget tills det tar i tändhatten, vrid 1/2 till 1/1 varv till och lås muttern.

Gjorde iordning 20 st hylsor med smörja på hylsa och inne i halsen och det fungerade efter förväntan. Tändhatten stöttes av och halsen gjorde motstånd när verktyget skulle igenom med 1/2 varv nedskruvat verktyg.

En snabb koll med en lös S&B kula .30 147 grain visade på att hylsan inte släppte ned kulan utan den förväntade kulpressen.

Här kommer sedan problemet - när kulan pressas ned i sin position så är hylshalsen inte tillräckligt kalibrerad utan låter kulan glappa i sin position,

Fram med kulhammaren och knacka ut kulan, går ganska lätt således.

Provade att således att skruva ned tändhatt-hyls/kaliberingen 1/2 varv till och kalibrerade om S&B hylsorna och provade att sätta om kulan i hylsan och det gick bra - fick fast kulan utan glapp.

Fick ett tydligt märke på hylshalsen som gick ned cirka 1,5 mm i sotet från hylsan.

Så frågan jag funderar på är om det är farligt att kalibrera om en hylsa två gånger enligt ovan beskrivning, nu tänkte generellt och kanske inte just enbart S&B övningshylsor?

Publicerat

Hej, jag tänker överlåta åt de mer rutinerade att bidra med kunnande om hur materialet tar härdning när metallen sträcks flera gånger, jag tänkte mer peka på det faktum att du har en halvauto enligt din signatur. I det fallet är det än viktigare att kulan sitter ordentligt, eftersom det blir en del krafter när slutstycket smäller fram. Crimpverktyg kan vara något att tänka på... men som sagt, du kommer nog att få utförligare svar av våra mera erfarna forumister.

Publicerat

börja med att slänga dina S&B hylsor ock skaffa dig några andra hylsor tex sako norma lapua.

S&B gör inga bra hylsor, jag skulle inte använd dom .

jag har sako och norma hylsor om du vill köpa.

Publicerat

Börja med att göra rätt: du har inte läst instruktionen. I denna står att du ska skruva ned verktyget tills det tar i hylshållaren, först när det är gjort justerar du utstötarstången enligt din beskrivning...

Fast helst bör du läsa min "Kalibrering för dummies" på grannforumet, då kan du ladda säkert och ekonomiskt. Och släng de där jävla Sill å Bäjkån-hylsorna - de är tröstlös och FARLIG skit.

-- Mats

Publicerat
  • Författare

börja med att slänga dina S&B hylsor ock skaffa dig några andra hylsor tex sako norma lapua.

+1 på det, efter att ha läst "världens bästa engångsskott" på något ställe är S&B hylsorna övningsmaterial och inget annat. Slänger dessa i metallåtervinningen efter praktiken.

Ville inte öva riktigt ännu på de egna skjutna Fiocchihylsorna och de norpade Normahylsorna från älgbanan.

Börja med att göra rätt: du har inte läst instruktionen. I denna står att du ska skruva ned verktyget tills det tar i hylshållaren, först när det är gjort justerar du utstötarstången enligt din beskrivning...

Fast helst bör du läsa min "Kalibrering för dummies" på grannforumet, då kan du ladda säkert och ekonomiskt.

-- Mats

+1 på att läsa om manualen, gör om och rätt men skam den som ger sig även om sanningen svider till av expertisen. Ska läsa igenom rättframme I-mats nålade inlägg om kalibrering på grannkanalen.

jag tänkte mer peka på det faktum att du har en halvauto enligt din signatur. I det fallet är det än viktigare att kulan sitter ordentligt, eftersom det blir en del krafter när slutstycket smäller fram.

Intressant notering av dig, se vad som kan hända om man inte sätter fast kulan ordentligt. Slutstycket i min bössa har kraft nog att klämma fingret rejält om det är i vägen och vad det motsvarar i rörelsenergi för en lös kula kan mycket väl släppa kula från en hylsa om den inte klämmer om odentligt eller är crimpad.

http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=8&t=150995

Jag kollade om S&B hylsorna kamrade i bössan och det gjorde de men sedan kom jag och tänka på att slutstycket är fjädrande så det förlåter kanske mer till skillnad mot en repeterbössa som inte går att ladda korrekt och stänga slutstycket. När jag sedan tittade på hur långt in hylsan gick då stannade den utanför loppet i pipan med kanske 2-3 mm i bakkanten, sedan så noterade jag en insänkning i slutstycket med motsvarande mått. Jag provade med fabriksladdad patron för att ske om det var samma utstick från pipan och det var väl samma längd med ett ögonmått men digitalt skjutmått är bättre.