Publicerat Juni 22, 201312 yr Jag är i läge att byta mobil. Ganska snart ska jag även köpa hundpejl till hunden och är då i tankarna om man ska skaffa sig en tålig mobil och ett halsband som det går att använda mobilen för. Men vet egentligen inte vad som är bäst. Så alla tankar, tips och råd är önskade!
Publicerat Juni 23, 201312 yr jag har inte testat den till mobilen men en nackdel måste väl vara att batteriet tar slut fort i mobilen!
Publicerat Juni 23, 201312 yr Vad har du tänkt att köpa för pejl? Här har du en länk som kan vara av intresse. http://www.peters.se/
Publicerat Juni 23, 201312 yr Säkert en bra pejl. Själv har jag slutat att köpa grejor första svängen dom kommer ut på marknaden. Tycker att allt som oftast är inte prylarna färdig testade utan man använder konsumenten till att ta reda på barnsjukdomarna. Batteriet i telen går att spara på åtminstone med swepointen. Man stänger helt enkelt av gps:en i telefonen. Karta och kompass kräver inga batterier, om man nu inte hittar på marken.
Publicerat Juni 23, 201312 yr Författare Säkert en bra pejl. Själv har jag slutat att köpa grejor första svängen dom kommer ut på marknaden. Tycker att allt som oftast är inte prylarna färdig testade utan man använder konsumenten till att ta reda på barnsjukdomarna. Batteriet i telen går att spara på åtminstone med swepointen. Man stänger helt enkelt av gps:en i telefonen. Karta och kompass kräver inga batterier, om man nu inte hittar på marken. Använder du swepoint?
Publicerat Juni 23, 201312 yr Kommer att göra, har precis köpt. Tycker den verkar bra det lilla jag har suttit och lekt med den. Pejlen alltså.
Publicerat Juni 23, 201312 yr Författare Okej, jag har som sagt inte riktigt bestämt mig ännu Han som går mest i jaktlaget har nog swepoint, han använder iaf mobilen för att se hunden. Sen finns det en kille som har garmin, har även en bekant som är nöjd med det.
Publicerat Juni 23, 201312 yr Har kört astro men är inte nöjd med räckvidden. Så då valde jag mellan tracker och swepoint. Vad jag har förstått är det krångligare vid telefon byte med trackern annars verkar det inte skilja så mycker på dom.
Publicerat Juni 23, 201312 yr Jag kör på Garmin astro+Tracker G500 med en motorola razr till Gråhunden. Han söker o förföljer allt för stort för att bara köra Garmin. Det blir ett perfekt kombination. Du har obegränsad räckvidd, Skallindikator och Garmin funkar utan mobiltäckning. Nu har jag inte läst vad du har för hund men på en större hund rekommenderar jag denna combo starkt! Testade Contakt GPS2 eller vad den hette. Den lämnade jag tillbaka efter första testet. Fick en kordinat som låg 600m fel... Dessutom så var den jävligt seg att uppdatera och gick ej att ringa upp. Tänk på att mobilen ska ha så hög batterikapacitet som möjligt och ha alltid en laddare i bilen som backup.
Publicerat Juni 24, 201312 yr Kör också ett liknande paket men har Garmin+swepoint och skaffat en Sony Xperia V. Fördelen med den telefonen är att den är vattenskyddad. Funkar som sagts innan kanon. För trots allt är Garminen rätt oslagbar när man ska in på ståndet, med sin Zoom och avståndet så exakt.
Publicerat Juni 24, 201312 yr Kör också med Garmin och swepoint har en Samsung xcover till den. Under jakt pejlar jag med garmin tycker den är smidigare när man är nära, swepointen har jag som backup när det drar iväg.
Publicerat Juni 24, 201312 yr Håller helt med om att Garmin används mest. Jag hade också samsung xcover i början men tyvärr vart den stulen när jag hade inbrott. Att jag valde Motorolan den här gången var för att Åke Handler på Tracker rekommenderade den pga sin överlägsna batteristyrka. Vill du så kan du få Åkes nummer. Han hjälper dig med allt oavsett tid. Enda gången han inte svarar är när han själv smyger på ståndskall känns det som
Publicerat Juni 24, 201312 yr Författare Låter som det kanske är Garmin som är vägen att gå trots allt
Publicerat Juni 24, 201312 yr Har hon stort sök? Räkna med att är det lite kupperat så tappar Garmin kontakten fort. Sen känns det som en extra säkerhet att ha 2 sändare på hunden om det ena skulle sluta fungera. Jag har båda mina sändare på samma halsband. Kan ta ett kort på det o lägga in här så får du se hur det ser ut.
Publicerat Juni 24, 201312 yr Författare Hon är bara ett år till höstens jakt så det är väl tveksamt om jag ens kommer att släppa henne helt. Tänkte börja med att söka efter påskjutna djur för att se hur hon beteer sig när hon hittar dem. Så hon inte springer rakt in i älgen och blir sparkad om jag släpper henne. Just nu håller hon sig gärna väldigt gärna med om man släpper henne, hon gör inga längre löp.
Publicerat Juni 24, 201312 yr Min är född i maj o jag släppte honom för träning i augusti året efter alltså var han ca 15 månader då. Innan det fick han gå med som ledhund o jag hade kunnat skjuta en älg för honom som ledhund i oktober första året men det var fel älg och kändes oavsett för tidigt. Men åter till det där med Pejl. Här får du en bild på hur det kan bli med 2 sändare på samma halsband. 2 band med broderat telefonnummer har jag med på.
Publicerat Juni 24, 201312 yr Författare Tack för bilden! Jo som sagt jag är lite i valet och kvalet hur vi ska göra. Vi har en förare med bra hundar som brukar vara med de första veckorna av jakten. Fram till brunsten ungefär. Efter det brukar det vara lite struligt att få fram hunder som vi kan låna eller så. Därav är jag intresserad att prova på i höst redan. Men jag tänkte inte stressa fram någon jakt för henne heller för det gör knappast gott.
Publicerat Juni 24, 201312 yr Min är född i maj o jag släppte honom för träning i augusti året efter alltså var han ca 15 månader då. Innan det fick han gå med som ledhund o jag hade kunnat skjuta en älg för honom som ledhund i oktober första året men det var fel älg och kändes oavsett för tidigt. Men åter till det där med Pejl. Här får du en bild på hur det kan bli med 2 sändare på samma halsband. 2 band med broderat telefonnummer har jag med på. Ser smidigt ut. Är det tracker du monterat på Garmins halsband eller tvärtom. Själv kör jag med dubbla halsband på Jämthanen och väst och halsband på gråhundestiken, men till hösten blir det väst även till Jämten.
Publicerat Juni 24, 201312 yr Författare Ser smidigt ut. Är det tracker du monterat på Garmins halsband eller tvärtom. Själv kör jag med dubbla halsband på Jämthanen och väst och halsband på gråhundestiken, men till hösten blir det väst även till Jämten. Vad använder du för väst?
Publicerat Juni 24, 201312 yr Det är Tracker halsbandet som jag använder. Garminsändaren är mkt lätt att flytta. Allt du behöver är en hålpipa i rätt storlek och en skruvmejsel.
Publicerat Juni 25, 201312 yr Vad använder du för väst? Till Gråhunden har jag en Contact GPS Signalväst och till Jämten har jag beställt en Tuskproof då jag bra jagar vildsvin med honom.