Publicerat Juni 24, 201313 yr Min lilla 9,3a, aka Griseknoen som några av er följt i en projekttråd här, har ett Docter Sight III i originalmontage för weaverbas. Montaget är stabilt och bra menfullständigt GALET högt. Min tanke har länge varit att man borde kunna fräsa av klacken, skita i weaverbasen och skruva montageplattan rakt på lådan. Det som hindrat mig är osäketheten i hur jag ska få en bra anliggning mot lådan. Det har jag nu en lösning på då jag kommer att bädda plattan på samma sätt som jag bäddat picatinnyskenan på 6,5an (känd för vissa av er från ytterligare en projekttråd). Sagt och gjort, upp i fräsbordet. Hål som ska matcha hålen i weaverbasen. Fortsättning följer
Publicerat Juni 24, 201313 yr Författare Provmonterat, ser ganska bra ut. Liite längre skruvar måste jag ha, men det finns i gömmorna, någonstans. Skickat från en onödigt stor telefon, levererad av Televerket.
Publicerat Juni 24, 201313 yr detta blir sjukt mkt bättre än weaverfästet! Lustigt att ingen tillverkar liknande montage till dessa sikten! Du har ingen radiefräs med samma radie som lådan? Då slipper du ju böket med att bädda.
Publicerat Juni 24, 201313 yr Författare Kul att ni tror på konceptet Jag har ingen avancerad fräs alls, bara en gammal pelarborr med koordinatbord, eller vad det heter. Jag har heller ingen utbildning eller någon som helst koll på vad jag håller på med marine epoxi med svart färgpulver, blandas omsorgsfullt. Undersidan på plattan, mattad med grovt slippapper och avfettat med aceton. Man ser här på ena kanten där jag fräste lite galet då plattan gled i skruvstycket, inte snyggt men det är rent kosmetik, ingenting som påverkar funktionen. Ditskruvat, skruvarna som fäster siktet på plattan skruvade jag dit för att inte fylla hålen med bäddmassan. X antal tiotals bomullspinnar senare. Det är banne mig inte lätt att torka rent och forma bäddmassan snyggt i kanterna. Nu får vi hoppas att släppmedlet funkar bra. Tre lager med skokräm som fått torka mellan. Ytan är blästrad och duracoatad, det är naturligtvis lättare att få det att INTE sitta fast på en blank blånerad yta. Vi får se i morgon hur detta går.
Publicerat Juni 24, 201313 yr Jag har ingen avancerad fräs alls, bara en gammal pelarborr med koordinatbord, eller vad det heter. Jag har heller ingen utbildning eller någon som helst koll på vad jag håller på med Lever på hoppet bara!
Publicerat Juni 25, 201313 yr Författare Släppmedlet fungerade klockrent, ett försiktigt knack så lossade det så fint så. Nu ska jag bara gräva fram ett par lite längre skruvar och åka till skjutbanan. Men det lär få bli nästa vecka, fullt ös i huset med födelsedagsfirande idag och svåger med familj på besök resten av veckan. Man ser den ljusa randen mitt i bädden som talar för att plattan ligger an mot lådan på ett bra sätt. Hela ytan mot lådan blir nu enorm jämfört med weaverbasen som användes förut.
Publicerat Juni 25, 201313 yr Finns det inte färdiga såna att köpa till 98:or? Skämt åsido, ser ut att bli riktigt bra, blir lite sugen. /M
Publicerat Juni 28, 201313 yr Författare Basen ditskruvad med loctite, jag hade kunnat ha liiite längre skruvar ändå men det lär räcka. Med loctite och sprillans nya skruvar kommer det lätta lilla siktet sitta som berget ändå, jag antar att den numer så grymt stabila anliggningen mot lådan hjälper också. Fortsättningen kommer så småningom på skjutbanan. Skickat från en onödigt stor telefon, levererad av Televerket.
Publicerat Juli 1, 201313 yr Författare Inskjutet och klart. Allt har fungerat över förväntan. Inskjutningen var jag lite spänd inför. Hålen jag borrat för att skrúva plattan på lådan har jag måttat för hand med skjutmått och enkel trigonometri ger för handen att en felställning på 0,1mm slår i runda slängar en halvmeter fel på 100 meter. Nu behövde jag bara skruva in ca 40 cm, och det mest i höjdled. Det är jag väldigt nöjd med. Slutreslutatet är att montaget sänkts med 8mm och är stabilare med bäddningen, färre skruvar och lösa delar. Jag hade kanske kunnat fräsa plattan ännu lite tunnare och sänkt en eller möjligtvis två mm till men jag fegade ur då det är svårt att fästa en så tunn platta i fräsbordet ordentliget, risken att det glider och fräsen skär fel var allt för stor. På det hela taget väldigt bra projektresultat. Jag kommer inte helt ned med anliggningen med kinden men det är mycket bättre än tidigare.
Publicerat Juli 2, 201313 yr Författare Det vore nåt du Fransson, nä jag håller både hantverkande, matlagning och annat praktiskt till en ren hobby. Då behöver man inte möta några andra kvalitetskrav än sina egna. Men som jag skrivit i andra projekttrådar så är det kul om jag kan inspirera andra till att våga göra lite enklare jobb själv. Skickat från en onödigt stor telefon, levererad av Televerket.