Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Göra rent choker?

Featured Replies

Publicerat

Hej!

Jag har en hel del skitiga choker som det är dags att göra rent!

Kan man lägga dom i nått medel eller någon lösning för att få skiten att lösa upp sig? Maskindiskiskmedel och vatten?

Hoppas nån sitter inne med nått bra tips! :)

//Martin

Publicerat

Aceton- det löser plasten och en del av skiten. /Christian

Publicerat

Jag låter dem bada en stund i Ed's red. Sen är det bara att torka rent dem.

Den innehåller bl.a. aceton som Christian är inne på men också lite annat vilket gör att den löser både skit och plast.

Publicerat
  • Författare

Tack för tipsen! Jag ska pröva aceton!

Trodde man skulle slippa att gnugga rent dom men de kanske var lite mycket att hoppas på!

Publicerat

Martin- din mamma har säkert en Scotchbrite invid vasken hemma, den är bra att gnussa på choker med om man inte går allt för våldsamt fram. Christian

Publicerat

Hej!

Jag har en hel del skitiga choker som det är dags att göra rent!

Hoppas nån sitter inne med nått bra tips! :)

//Martin

Martin din lata jävel :lol:

Mitt tips är att göra rent oftare. Annars ser chokerna ut som mina...

Skickat från min HTC One S via Tapatalk 2. Alla stavfel har jag gjort med flit.

Publicerat

Har man fått hjärnan till annat än hålla isär öronen har man inte lösa choker ety det är outsägligt korkat med lösa choker.

T

Publicerat

Har man fått hjärnan till annat än hålla isär öronen har man inte lösa choken ety det är outsägligt korkat med lösa choken.

T

Det är en åsikt/ synpunkt. Men OM man nu råkar ha köpt sig ett massproducerat hagelgevär av fabrikat vilket som helst som man kan skjuta drägligt med och nyttjar ofta, gängat för choker och söker en lämplig rengöringsmetod så finns det lite olika vägar att vandra. Några alternativ redovisas i inlägg ovan. Diesel har fungerat ypperligt på mina choker. Ställ dem över natten i dieseln och den mesta lorten släpper utan större motstånd. Lite svinto fixar de sista. Man kanske ska veta vad för material choken är tillverkad av innan man ger sig i lag med polerande redskap och var rädd om gängorna.

Sen har PMT en poäng. Lösa choker är inte bra. Choker skall sitta fast, däremot behöver de inte vara ohemult hårt åtdragna med allsköns tänkbara verktyg.

M

Publicerat
  • Författare

Martin din lata jävel :lol:

Mitt tips är att göra rent oftare. Annars ser chokerna ut som mina...

Skickat från min HTC One S via Tapatalk 2. Alla stavfel har jag gjort med flit.

Du vet, jag skjuter så mycket så jag hinner aldrig göra dom rena mellan varje skjutning ;) 

Publicerat
  • Författare

Har man fått hjärnan till annat än hålla isär öronen har man inte lösa choker ety det är outsägligt korkat med lösa choker.

T

Ja absolut visst är det! Jag ska börja skjuta jaktstig med fasta skeetchoker!  :thumbsup:

Publicerat
  • Författare

Det är en åsikt/ synpunkt. Men OM man nu råkar ha köpt sig ett massproducerat hagelgevär av fabrikat vilket som helst som man kan skjuta drägligt med och nyttjar ofta, gängat för choker och söker en lämplig rengöringsmetod så finns det lite olika vägar att vandra. Några alternativ redovisas i inlägg ovan. Diesel har fungerat ypperligt på mina choker. Ställ dem över natten i dieseln och den mesta lorten släpper utan större motstånd. Lite svinto fixar de sista. Man kanske ska veta vad för material choken är tillverkad av innan man ger sig i lag med polerande redskap och var rädd om gängorna.

Sen har PMT en poäng. Lösa choker är inte bra. Choker skall sitta fast, däremot behöver de inte vara ohemult hårt åtdragna med allsköns tänkbara verktyg.

M

Disel skall jag pröva! :) Ju smidigare och mindre jobb för mig desto bättre! ;) 

Publicerat

Jag har en glasburk med plåtlock hakvfull med ED's RED som jag låter chokerna ligga i 1-3 dygn. Sen behöver man bara fejja lite med borsten och dra igenom några lappar med jaggen och så är de skinande rena. I Ed's finns allt som behövs för att lösa det som fastnar i choken. Att experimentera med annat ser jag som bortkastad tid. Ville man testa annat kunde man göra det utan att fråga vad som verkligen fungerar. ;)

Publicerat
  • Författare

Var får man tag i ED's RED? :) 

Publicerat

Du blandar själv. Googla...recept finns på nätet.

Publicerat

1/4 ATF-olja

1/4 Lacknafta

!/4 lysfotogen

1/4 Aceton.

Nästan gratis soppa.. :D

Publicerat

Det går, om man vill undvika aceton och bara vill ha Ed's Red som krutlösare, dessutom att rationalisera lite i receptet.

Använder man alifatnafta så går det att blanda 2/3 alifatnafta och 1/3 olja.

Du tappar lösningen av plast, men i gengäld får du en solvent som är betydligt snällare mot oljeboningar.

Publicerat

För en som inte är så hemma på olika oljor. Vad är det för olja och vart hittar man lättast sådan?

// P

Publicerat

ATF-olja = Växellådsolja. Finns på Biltema.

Liksom Alifatnafta och Aceton.

Pris/prestanda är Ed´s red svårslaget...

Publicerat

Aha, tack!