Publicerat Juni 25, 201312 yr Min Vorsteh närmar sig tvåårsstrecket och har den senaste tiden fått en stark jaktlust. Om det kommer vålla problem när jag jagar vet jag inte men det är ett problem när jag rastar honom. Han går upp i varv och drar som en oxe så fort han får syn på fåglar. Har ni några tips?
Publicerat Juni 25, 201312 yr När du jagar är det bra med jaktlust! Men det gäller att kunna tygla den... Inget konkret tips, annat än att du måste arbeta med lydnaden, om du inte kan få hunden att inte dra i koppel vid fågel, kommer du knappast att få stopp på den 200 meter bort. Så bara att kavla upp ärmarna! Ta det försiktigt med lydnadsträning vid fågelsituationer, så hunden inte förknippar fågel med olust.
Publicerat Juli 11, 201312 yr Håller med de föregående, Har också en hund med väldigt stor jaktlust samt hög intensitet. För min hund gäller att få ner honom i varv då det är svårt att få kontakt då han går upp i spinn. Det jag jobbar med och som har bäst resultat är att inte fokusera så mycket på att träna med fågel utan att träna annat så att du får en god lydnad. Det är nämligen den som sätter grunden för hur hunden kommer att prestera kontrollerat då jaktlusten och intensiteten är inte något som går bort. Miljöträning med variation typ får, barn, folksamling och allt som kan vara triggande och se till att få kontroll/kontakt och gå sedan vidare till vilt/fågel som sista uppkörning. Summa summarum det gäller att få lydnad på "jaktmonstret" utanför jakten först, det har iaf funkat för mig men det är ett ständigt arbete! Lycka till