Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Tolkar jag detta rätt?

Featured Replies

Publicerat

Som nyexaminerad jägare sitter jag och försöker få koll på olika lagar och regler. Jag snubblade över följande lagtext:

Rätt till jakt efter vissa djur

23 § Under de tider som regeringen föreskriver får
1. den som bor på en gård eller har en trädgård men saknar jakträtt där döda eller fånga och behålla följande djur som kommer in på gården eller i trädgården: vildsvin, räv, mårdhund, grävling, mård, iller, mink, hermelin, vessla, ekorre, vildkanin, mullvad, sorkar, lämlar, råttor, skogsmöss, husmus, duvhök, sparvhök, kråka, råka, kaja, skata, björktrast (snöskata), gråsparv eller pilfink,
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19870259.htm

Betyder det att jag får skjuta ovan nämnda djur om de kommer in i min trädgård? För det är ju det som står i texten, men visst måste det finnas en hake? Jag förstår naturligtvis att man inte får ha grannens veranda eller områdets dagis/lekplats som kulfång. 

Kanske en urbota korkad fråga men jag tänker att om man inte frågar så får man inte veta...

Publicerat

Jäklar intressant detta!!

Jag tolkar det som att viltet får skjutas under ordinare jakttid på på tomten( och att det stannar där efter skott) .  Men, sedan kommer ju frågan, husmöss tex får man ju jaga(?) året runt.  :huh:

Publicerat

För det är ju det som står i texten, men visst måste det finnas en hake? 

Haken i den här paragrafen är att markägaren/jakträttsinnehavaren går miste om det du jagar om du är hyresgäst/motsvarande. Den har inget alls att göra med vad man får göra i största allmänhet. (Skjuta får man inte i detaljplanerat område, men det finns ju fällor; Man måste ha jaktkort o s v.)

Publicerat

Du har rätt att döda eller fånga.

Vilket innebär att om det inte föreligger några andra orsaker till varför du inte får skjuta så får du göra det.

Det vanligaste hindret för att skjuta är väl att man råkar befinna sig inom detaljplanerat område eller att det saknas fullgott kulfång.

Eller att man inte har vapenlicens med jakt som syfte...

Jag är däremot lite tveksam till om det verkligen behövs jaktkort. Om det spelar någon roll så rekomenderar jag att du ställer frågan på förbundets area.

Bra att veta kan vara att det för inte så många år sedan tillkom en regel som gör det möjligt att fånga ett djur i en levandefångst fälla. (Givetvis godkännd) Och sedan flytta fällan till område där den kan avlivas med skjutvapen. (Om skjutvapen anses som lämpligt val för avlivning) Det är alltså helt ok att slänga upp grävlingfällan bak på pick-up'en och köra ut från detaljplanerat område för att där avliva.

Publicerat
  • Författare

Haken i den här paragrafen är att markägaren/jakträttsinnehavaren går miste om det du jagar om du är hyresgäst/motsvarande. Den har inget alls att göra med vad man får göra i största allmänhet. (Skjuta får man inte i detaljplanerat område, men det finns ju fällor; Man måste ha jaktkort o s v.)

Jagar jag på min tomt så är väl jag markägare? Sedan var det framför allt svartfåglarna jag tänkte på och det kanske omkringliggande markägare ha överseende med.

Du har rätt att döda eller fånga.

Vilket innebär att om det inte föreligger några andra orsaker till varför du inte får skjuta så får du göra det.

Det vanligaste hindret för att skjuta är väl att man råkar befinna sig inom detaljplanerat område eller att det saknas fullgott kulfång.

Eller att man inte har vapenlicens med jakt som syfte...

Jag är däremot lite tveksam till om det verkligen behövs jaktkort. Om det spelar någon roll så rekomenderar jag att du ställer frågan på förbundets area.

Bra att veta kan vara att det för inte så många år sedan tillkom en regel som gör det möjligt att fånga ett djur i en levandefångst fälla. (Givetvis godkännd) Och sedan flytta fällan till område där den kan avlivas med skjutvapen. (Om skjutvapen anses som lämpligt val för avlivning) Det är alltså helt ok att slänga upp grävlingfällan bak på pick-up'en och köra ut från detaljplanerat område för att där avliva.

Egentligen spelar det inte så stor roll i nuläget, jag vet inte ens om området räknas som detaljplanerat och jag har inget att skjuta med... Det var mer att funderingarna skenade iväg lite när jag läste detta. Jag saknar ju mark att jaga på och började fantisera om att kanske kunna skjuta nån kråka i hörnet av tomten som vetter mot skogen.

Publicerat

Jagar jag på min tomt så är väl jag markägare?

Uppenbarligen skriver jag inte så lättförståeligt, paragrafen är till för de fall då du bor där du antingen inte är markägare eller inte har jakträtt fastän du är markägare:

* Hyresgäst eller motsvarande, t ex arrendator där jakträtt inte ingår. Motsvarande kan också vara tomträtt där kommunen är markägare.

* Om man som markägare av en eller annan anledning upplåtit hela jakträtten till någon annan.

* Nyckelordet är "bor", alltså gäller det alla i hushållet, även de som inte står på något kontrakt.

Den är alltså till för att antingen ge dig eller låta dig behålla jakträttigheter.

Publicerat
  • Författare

Uppenbarligen skriver jag inte så lättförståeligt, paragrafen är till för de fall då du bor där du antingen inte är markägare eller inte har jakträtt fastän du är markägare:

* Hyresgäst eller motsvarande, t ex arrendator där jakträtt inte ingår. Motsvarande kan också vara tomträtt där kommunen är markägare.

* Om man som markägare av en eller annan anledning upplåtit hela jakträtten till någon annan.

* Nyckelordet är "bor", alltså gäller det alla i hushållet, även de som inte står på något kontrakt.

Den är alltså till för att antingen ge dig eller låta dig behålla jakträttigheter.

Ok, då är jag med tror jag. Jag försvarar mig med att jag inte kan så mycket om jakt och ännu mindre om lagtexter. Dessutom har jag ibland lite otur när jag tänker.

Är det så att jag förvisso får döda ovan nämnda djurarter på min tomt men detta regleras inte i den lagtext jag citerade? Förutsatt förstås att jag har licens på vapnen jag tänker använda och det inte finns andra hinder för att skjuta.

Publicerat

Om regeringen har föreskrivit att det är så, du måste titta i reglerna för skyddsjakt på enskilds initiativ för att se vilka tider/villkor som har meddelats för detta. /Christian

• 4 weeks later...
Publicerat

Du har alltid jakträtt på din egen tomt där emot inte om du bor innom tätbebyggt område "50 skyltarna".

Kontakta din "komun jägare" så har han garanterat svar =)

Publicerat

Hoel

Du har visst jakträtt på din tomt även inom tätbebyggt område.

Kan dock vara svårt att utnyttja då det råder förbud mot skottlossning inom detaljplanerat område. (Inte riktigt samma sak som "50 skyltarna".) 

Publicerat

Hoel

Du har visst jakträtt på din tomt även inom tätbebyggt område.

Kan dock vara svårt att utnyttja då det råder förbud mot skottlossning inom detaljplanerat område. (Inte riktigt samma sak som "50 skyltarna".) 

Innom tätbebygt område måste du väll ha tillstånd av polis för att få skjuta och det får väll endast komunjägaren? Rätta mig gärna om jag har fel =)

Vad är skillnaden på tätbebyggt område och detaljplanerings område?

Får man verkligen skjuta i tättbebyggt område?

Svaret är: Ja, det får man förutsatt att man har tillstånd. Vilket komunala skyddsjägare har.

En skyddsjägare har tillstånd från polisen och kan också ha det från kommunen och länsstyrelsen. Han eller hon måste också ha vapenlicens och jägarexamen. 

Beth Flodin Eriksson vapenhandläggare vid östgötapolisen.

Publicerat

Det går att jaga utan att skjuta, fälla du vet.

Publicerat

Det går att jaga utan att skjuta, fälla du vet.

Haha, jaha du tänker så. öhhh just ja. :wallbash: