Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Husqvarna modell 1990

Featured Replies

Publicerat

Verkar ha en ganska udda modell av en Husqvarna kaliber 30-06, nämligen 1990. Köpte den ny år 1997, alltså bra långt efter fabriken la ner. Använder den sällan (har bara gått ca 60 skott), men funderar desto mer på vad det är för modell, hur stor upplagan var, värdet nu, varför den tillverkades så sent m.m. Det står husqvarna på den, alltså inte viking. En handlare sa att de satte ihop olika vapenmodeller av Huskvarnas sparade delar långt efter att fabriken la ner, stämmer detta? Helt enkelt undrar jag om dess historia, någon som vet nåt om denna bössa?

Med vänlig hälsning, Klass1!

Publicerat

Det du har är med största sannolikhet en "Husqvarna" tillverkad av Antonio Zoli i Italien. De såldes under namnet Husqvarna och är en ren kopia.

Publicerat

Det du har är med största sannolikhet en "Husqvarna" tillverkad av Antonio Zoli i Italien. De såldes under namnet Husqvarna och är en ren kopia.

Enkelt kontrollerat, lyft upp den ur kolven - kolla efter italienska provstämplar.

1990 är lite väl sent om du frågar mig, den hantverksmässiga tillverkningen på HVA försvann mig veterligen en bit in på 80-talet. Så ja, jag skulle gissa på en Italiensk Zoli jag med.

/T

Publicerat

1997 hade Tommy definitivt tagit med sig sista reservdelarna och startat eget. Jag är tveksam till om det finns några äkta Sverige tillverkade efter 300 års jubilet. Då gjorde de ju en serie om 21 st om jag inte minns fel.

Publicerat

Det är inte med största sannolikhet utan det är en AZ som är förkortningen på Antonio Zoli.

Publicerat

Det är inte med största sannolikhet utan det är en AZ som är förkortningen på Antonio Zoli.

Nej, knappast för AZ är dateringskoden för 1990. Zoli har ett Z med en pil i som trademark.

http://www.shotguns.se/html/italy.html kolla i tabellen längst ner.

/T

Publicerat
  • Författare

Tack för alla svar. Detta var intressant! Här kommer en bild också.

post-14539-0-45293200-1372426198_thumb.j

Publicerat

Nej, knappast för AZ är dateringskoden för 1990. Zoli har ett Z med en pil i som trademark.

http://www.shotguns.se/html/italy.html kolla i tabellen längst ner.

/T

Ok! Tack för rättelsen.

Publicerat

Tack för alla svar. Detta var intressant! Här kommer en bild också.

attachicon.gifIMG_0076.JPG

Ser ut att vara en italienare :)