Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Fibersikte till Hagel SBS

Featured Replies

Publicerat

Har googlat runt som fan och försökt hitta ett fibersikte till min hagelbössa som man limmar fast eller likande. Har en gammal Side by side som kornet ej är fastskruvat på utan fastjutet så kan ej använda mig av modellerna man skruvar på. Vill ha något i stelen med siktet på bilden. Färg m.m spelar dock ingen roll.

post-14501-0-95309000-1372498659_thumb.p

Publicerat

Tycker att Easy Hit är överlägsna bland de fibersikten jag sett/testat. Tycker de som är längst ger bäst resultat, de finns i olika längder och diameter.

Publicerat
  • Författare

Tycker att Easy Hit är överlägsna bland de fibersikten jag sett/testat. Tycker de som är längst ger bäst resultat, de finns i olika längder och diameter.

Ett sådant får det bli!

Publicerat

Varför funkar inte vanliga kornet!? För du 'siktar' väl inte med hagelbössan!?

Publicerat
  • Författare

Ne då har ju skottillfället passerat för länge sedan. Anledningen till att jag vill ha det är för att jag trivdes jäkligt bra med det när jag lånade en väns bössa och sköt med. För mig hade det något att göra med att ögonen inte vart lika spända utan dom slappnade av mer och fokuserade på målet helt för bössan ser man så tydligt exakt vart den är.

Här står det lite om det:

http://www.easyhit.se/page1/page1.html

Publicerat

Jo, jag använde också easyhit ca 15 första åren av min skyttekarriär...mestadels pga jag sköt mkt plåtjaktstigar, vilket eg är en form av 'running target skytte' med hagelbössa. För 'riktigt' hagelskytte dvs med instinktiv sving och framförhållning, är jag numer av uppfattningen att alltför synliga korn fördärvar. Mästarna på praktiskt flyktskytte, dvs engelsmännen runt sekelskiftet, visste hur ett korn på en hagelbössa skall se ut...silver- eller mässingsknopp...that's it B-)

Publicerat

en kompis pappa slår av kornen, det e ju bara i vägen säger han :)

Publicerat

Det du länkar till är ju inte Easy hit kornet, utan deras Sight rib som ligger på en stor del av spången. En helt annan grej.

Den största fördelen med Easy hit kornet är ju att eliminera om du har fel öga dominant. Annars har Krall helt rätt att det funkar bra till "sikt"-skytte typ jaktstig, annars tycker jag också att kornet är sekundärt på hagelvapen, se till att kolven passar och träna anläggningar,träna mer på lerduvor. Ett lysande korn är i mina ögon ingen fördel.

Publicerat

en kompis pappa slår av kornen, det e ju bara i vägen säger han :)

Fast det är ju nästan bara löjligt, är det inte enklare att gänga ur dem, sätta en blindskruv och faktiskt bevara vapnet i vettigt skick? 

Angående att sätta en ljusblobb på pangen, oklart med motivet till ingreppet men jag har lite svårt att förstå det, det där ljuset skulle vara det enda jag ser och jag har svårt nog ändå att skjuta med hagel för att göra det svårare än nödvändigt för mig.

/CHristian

Publicerat

Lösningen på dominansproblem stavas svs för min egen del! Då kommer tummen naturligt i vägen så att vänster öga inte ser mynningarna, min tid med svs botade mina problem men det kan spöka nån gång ibland på högergående duvor om jag skjuter med bock eftersom ytan man ser med vänster öga är så mycket större på en bock. Så högst troligt blir det ingen mer bock i mitt skåp, jag kikar efter drlling just nu.