Publicerat Juni 29, 201313 yr Jag skulle vilja prova att sätta ut några fasaner, kanske 5 tuppar och 5 hönor. vuxna fåglar räcker det? ev kanske stödutsätt 5-10st dom efterföljande åren? mest för att det skulle vara ett trevligt inslag i naturen. Biotopen är nog gynnsam för det har funnits rapphöns naturligt. Är det någon som har eller vet var jag kan få tag i närheten av Vårgårda så hör av er
Publicerat Juni 29, 201313 yr Du får nog söka dig åt Skåne för i din region hittar jag inga annonser. http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/annonstorget/ Hittade en på blocket i din region. http://www.blocket.se/skaraborg/Fasaner_47803491.htm?ca=1_7&w=3
Publicerat Juni 29, 201313 yr På grund av sabotagerisk så skyltar inte alla öppet, det finns en uppfödare rätt nära dig. Återkommer via PM. F.ö. så om du ska sätta ut så få, ta EN tupp och fem hönor. Annars kommer tupparna locka iväg hönsen över socknen.
Publicerat Juni 29, 201313 yr Författare Du får nog söka dig åt Skåne för i din region hittar jag inga annonser. http://www.jagarefor...t/annonstorget/ Hittade en på blocket i din region. http://www.blocket.s....htm?ca=1_7&w=3 Kanonbra! den har jag inte sett. På grund av sabotagerisk så skyltar inte alla öppet, det finns en uppfödare rätt nära dig. Återkommer via PM.F.ö. så om du ska sätta ut så få, ta EN tupp och fem hönor. Annars kommer tupparna locka iväg hönsen över socknen. Ok!? vad händer om den enda tuppen stryker med? har ca 400ha fält/åker/träda varav 100ha som är mina. grannen som har dom andra 300 är positiv till detta med, mest för att kul å se ibland. sen skall jag inte sticka under stolen med att nån kan hamna på tallriken om det tar sej någon kull men i först att det är ett trevligt inslag i faunan
Publicerat Juni 29, 201313 yr Tupparna stjäl höns för varandra och bildar harem, ett råd som jag följt är att minimera och skjuta ut tupparna. Det står dig fritt att göra som du vill! Din fråga är väll självbesvarande...
Publicerat Juni 29, 201313 yr Tio fåglar är väldigt få. 20-30 stycken på 400 hA är fortfarande instegsnivå. Det finns ingen brist på läsning i ämnet, men det blir nog att köpa åttaveckors för dig. Ha dem i utsättningsvoljär ett tag, gärna skjuta av rovdjur som visar intresse för fåglarna under tiden och sedan portionera ut dem i markerna. Helst minska rovdjurstrycket innan projektet påbörjas. Fasaner vill ha täta träd i stil med toppade granar att träa i över natten. Det tillsammans med trädor och annat bra skydd dagtid och fodertillgång är ungefär vad som behövs. Ty även om de överlever kan de ju trivas bättre hos grannen. Lycka till!
Publicerat Juni 29, 201313 yr Uppfödare i Västergötland ska nog vara lugnt, kolla bl.a. Anders Landins hemsida.
Publicerat Juni 30, 201313 yr Författare Jag va inne på detta för några år sedan och pratade med någon kvinna i örebrotrakten som hade vuxna fåglar som hade använts till avel (kallades något speciellt). hon skulle då ha 15 spänn/fågel och dom va ca 15-16 månader. Överlevnaden kunde vara sådär på denna typ av fågel meddelade hon även. jag tänkte slippa 8 veckors och voljär mm då jag jobbar rätt ryckigt och inte kan sköta detta på ett bra sätt. 10st är ingen absolut siffra utan en fundering då som jag skrev i första hand för att få ett trevligt inslag i fälten. Bonden sa att det funnits rapphöns, tydligen helt vilt men att jägarna som hade marken innan sköt alla (var nog lite rävmat också). detta var på 80 -talet. Det gör inget om dom trivs hos grannen, han är ju med på det Vad beträffar predatortrycket tror jag mej våga säga att det är tämligen lågt, skulle väl vara duvhök och kärrhöken som kan ställa till det men.... Tack för inputen ska kolla med han Anders
Publicerat Juni 30, 201313 yr Författare 15:- då skulle köpt hela kongarånget B-) Det var 2009 jag hade dessa funderingar sen ska jag åka 50mil för att hämta dom är inte gratis heller. vet att priserna är andra både nu och då. hette nog "halvvärpta"?
Publicerat Juni 30, 201313 yr Det är rätt namn men brukar de vara så billiga? Mina åttaveckors rymde direkt ur voljären en gång, men höll sig kvar ändå och syntes till ännu efter tre år... Rapphöns där man sätter ut parhöns på våren är ju ett alternativ. Landin har haft länkar till fågeluppfödare men de var inte lila lokala längre.
Publicerat Juni 30, 201313 yr Det priset var inte billigt det var gratis lägg på en nolla så är det närmare riktpris.
Publicerat Juni 30, 201313 yr nä 50-75kr är väl riktpris? skickade du strävhår kontaken som du delgav mig i småland?
Publicerat Juni 30, 201313 yr nä 50-75kr är väl riktpris? skickade du strävhår kontaken som du delgav mig i småland? http://nbfasaneri.com/fageluppfodning/prislista för den slanten får du inga halvvärpta hönor men väl 6-8 veckors. Fredrik är för övrigt bra att ha att göra med.
Publicerat Juli 7, 201313 yr Författare Får tack för uppgifter som lämnats på PM kontakt etablerad och det ser ut att kunna lösa sej på ett bra sätt. återkommer med uppgifter på hur det fortlöper. hade ingen aning om att fasaner kunde flyga efter 1-2 veckor........
Publicerat Juli 7, 201313 yr Jag tog hen 15st rapphöns igår 7 veckors, trodde jag kunde har dom i hönshuset! Men dom skulle flyga igenom hundbursnätet, så dom får vara i kycklingburar i 2 veckor till!
Publicerat Juli 7, 201313 yr Mina vaktlar är 8 dagar och dom har flugit korta sträckor i flera dagar, försigkommna små rackare
Publicerat Juli 7, 201313 yr jo men dina vaktlar är ju superstammade.... jag har tränat föräldrarna i intervaller....1 någon som vet om det går att träna stående på vaktel? Hundträning alltså, då det tyvärr föds lika många tuppar som hönor så måste man ju göra nått med en del tuppar! Dom förra var iallafall jättegoda
Publicerat Juli 7, 201313 yr De löper stor risk att bli tagna av hunden. En rätt dålig vana att träna in. Bättre att äta upp dem!
Publicerat Juli 7, 201313 yr De löper stor risk att bli tagna av hunden. En rätt dålig vana att träna in. Bättre att äta upp dem! hmm, bra svar!
Publicerat Juli 8, 201313 yr Tolsgården hade en bunt fasaner över när jag var där och hämtade min beställning i torsdags. Kontaktinfo skickad via PM.
Publicerat Juli 9, 201313 yr Författare Tolsgården hade en bunt fasaner över när jag var där och hämtade min beställning i torsdags. Kontaktinfo skickad via PM. Jo det var dom jag kontaktade så det kommer väl hem några fasaner därifrån om nån vecka. Han var riktigt proffessionel att föra en dialog med och ville inte bara "sälja" fågel så jag kan rekomendera denna leverantör..... (fast det är första gången jag håller på med sånt här)