Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Projekt 1640

Featured Replies

Publicerat

Hallå där..

Vet inte riktigt om jag ska våga mig på att säga att jag har startat något projekt men jag provar :)

Har ju en 1640. Min tanke var först att den gångna vintern skulle innebära en ny kolv men fick aldrig tummen ur, men idén finns fortfarande så det får väl i sådana fall bli den vintern som kommer kanske..

Så just nu är det istället fokuserat på detaljerna. 

Har köpt ett kikarsikte. 

post-11914-0-22928500-1372518970_thumb.j

Ska även köpa fästen men först måste jag få bort de gamla klackarna/baserna från pipan. Skruvskallarna är tyvärr mjuka som smör så de första försöken gick inte så bra men som tur är jobbar far på en mekanisk verkstad så det ska nog lösa sig.

Idag var det dags att ta isär slutstycket i molekyler. Via guiden på http://www.surplusrifle.com/shooting/mauserboltdisassembly/index.asp så gick det väldigt bra. Inte exakt samma slutstycke men från bild nr. 8 så såg det väldigt lika ut. Det hade nog gått att ta bort den där ringen som håller den platta metalldelen också men har för mig att jag läst att man lätt missbildar den vid demontering så den fick sitta kvar.

post-11914-0-34443900-1372519190_thumb.j

Det rengjordes, torkades och polerades med Autosol och dremel. Funderade sen på om det var något som skulle oljas in. Lade en droppe olja på den lilla "pinnen med fjäder" som sitter i följande detalj.

post-11914-0-01704400-1372519374_thumb.j

Är det någon mer stans som man bör ha olja i slutstycket får gärna kunnig expertis informera. Märk också att jag inte har en aning om vad delarna heter. Finns det någon lista på detta ? 

Nåväl, även ihopsättningen gick bra även om en detalj var lite knepig att få dit och det var till stor hjälp att man hade en kompis som kunde hjälpa till. En stor skillnad i glans mot innan !

post-11914-0-74720300-1372519567_thumb.j

Blästrade även underbeslaget. Tycker det var lite ful blank svart färg på det med massa märken i så det kommer nu lackas med först grundfärg och sen matt svart är det tänkt.

post-11914-0-50561600-1372519623_thumb.j

Glömde ta kort på partonhållaren men den har jag också putsat upp så den blänker och är fin.

Mvh // Johannes

Publicerat

Snyggt :)

Lacka mattsvart och blir det snyggt så tänker jag göra detsamma :)

Mer bilder också :D

Publicerat
  • Författare

Idag åkte lite grundfärg på :) Gick riktigt bra utan rinningar eller dylikt.

Får låna en hörna i kompisens verkstad under ett utsug vilket underlättar en hel del. Utomhus yr det gärna runt smuts som fastnar i färgen har jag upplevt när jag målat saker tidigare. 

post-11914-0-77646300-1372700730_thumb.j

post-11914-0-95805900-1372700747_thumb.j

Mvh // Johannes

Publicerat
  • Författare

Idag försvann de gamla klackarna från pipan så nya sådana + ringar ska beställas. 

Det finns även svart färg på underbeslaget nu. Inte heltmatt utan halvmatt/halvblank. Ville inte ha det för matt då det kan se lite rollat ut och knottrigt ut och blev mycket nöjd med valet av halvblank. Kommer köra med matt klacklack ovanpå och hoppas det blir bra.. 

post-11914-0-63531600-1372787673_thumb.j

Mvh // Johannes

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Nollade kikaren genom att ställa den mot en spegel, satte på den på bössan och grovinställde sen genom att kolla genom pipan vs kikaren och vrida på rattarna. Det började med ca 30 cm högt på 30 meter. Idag på 80 meter så gick det ungefär lika högt och jag vred ned siktet 26 steg nedåt vilket motsvarar 26 cm på 100 meter. Sen 5 klick åt vänster sen såg det ut såhär :)

post-11914-0-56354900-1373993189_thumb.j

Ska skjuta mer på torsdag.

Var idag och köpte mig en ny kolv, eller ja, ny för mig. Vill ju ha en kolv att grejja med så jag inte förstör originalkolven. Denna såg väl i princip likadan ut men med främre nätskärning vilket var skoj.

post-11914-0-66272000-1373993368_thumb.j

post-11914-0-07131200-1373993386_thumb.j

Denna kolv ska, om jag lyckas, få en gummibakkappa, justerbar kolvkamhöjning och plastbäddning :) 

Mvh // Johannes

• 1 month later...
Publicerat
  • Författare

Jaha då kan man uppdatera denna gamla tråd lite .

Kolven är slipad sen ett tag sen även om det återstår ett par steg med sandpappret. Idag fick jag hem lite verktyg och en bakkappa, så nu har jag märkt ut vart jag ska såga av kolven med hjälp av en vinkelhake. Jag har även rensat ut lite i nätskärningen för ett tag sen.

post-11914-0-37920700-1378556447_thumb.j

post-11914-0-82395900-1378556468_thumb.j

Mvh // Johannes

Publicerat

Trevligt, ska du bara höja kolvkammen eller ska du ha upp bakkappan lite närmare pipans centrumlinje? Det skulle nog göra rekylupplevelsen trevligare.

Skickat från en onödigt stor telefon, levererad av Televerket.

Publicerat
  • Författare

Nöjer mig med höj och sänkbar kolvkam i sådana fall. Första projektet jag har i vapenvärlden så vill inte heller göra FÖR mycket. Visst är det rekyl i gamla bettan men jag har inte på något sätt ont av den.

Mvh // Johannes