Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Funderingar kring Sidensjöfällan

Featured Replies

Publicerat

Hej i sommarvärmen!

Jag köpte en del begagnade fällor på Bloclet härom veckan, och fick då med tre stycken Sidensjöfällor. Jag har aldrig hållit på med dom förut och har en del frågetecken.

1 gillret känns väldigt hårt, kan någon beskriva hur ni gillrar fällan?

2 "taggen" på tramplattan kan väl inte vara för bete (det är väl inte lagligt)?

3 hur sätter ni dom i skogen, konstruktionen känns gjord för att fällan ska sitta vertikalt, alltså ingångshålet nedåt längs trädstammen.

Är jag helt galet ute?! Hoppas på svar då jag absolut inte vill "chansa" på något sätt!

Med vänlig hälsning, Daniel

Publicerat

Har aldrig haft någon sådan men tror jag ska ha en beskrivning/ritning på den nånstans. Vad jag minns så är det väl ett kombinerat tramp/betesgiller med ingång underifrån.

Ska se om jag hittar beskrivningen.

Publicerat
  • Författare

Låter bra! Men är det alltså tillåtet med betesgiller då, för fällan i sig är ju det?

Publicerat

Hittade papperna, men jag hade fel.

Det är ett rent betesgiller. Tyvärr stod det inget om vilket gillertryck som gäller.

Visst finns det en del godkända fällor me d betesgiller. Tror bl.a att Kirunafällan är betesgillrad.

Publicerat
  • Författare

Skönt att höra, hade varit trist att ställa tre fällor på hyllan! Då gäller det bara att hitta rätt läge för gillret utan att tappa ett finger eller två! ;)

Ska nog börja med att borta hål för en säkring liknande den på ihjäl-fällorna...

Fasen vad jag ser fram emot kommande säsong!!

Tack för hjälpen,

/Daniel

• 1 year later...
Publicerat

Sidensjöfällan skall betas på kroken på samma sätt som kirunafällan. Antingen sätter man den direkt på trädet med hålet neråt..eller så fäster man den i en slana/bräda och lutar upp mot ett träd/vägg. Fällan är mycket exakt i slaget och förr då jag använde denna typ så tog jag en hel del ekorre i dem. Fällan kan även placeras rakt på marken men skall förses med skyddstunnel på 30cm då. I änden på fällan sitter en plåt som man kan ta bort för ljusinsläpp.. När man fäst fällan i ett träd så tar man två granrisknippen och förbinder dem med en ståltråd ca 20cm ifrån varann.. Sen är det bara att hänga över fällan..vill man kan man lägga ett harskinn på toppen av fällan.

Publicerat
  • Författare

Tack så mycket för bra info! Jag satte 2st i helgen, betade dem med älgkött och fäste älgskinn ovanför. Nu är deg bara att vänta!

/Daniel