Publicerat Juni 30, 201313 yr Är dom lika hårda? Funderar på en kula till 270wsm, trodde jag valt accubonden men när jag började goggla kom flera andra kulor upp som förslag! ttsx,e-tip,accubond,scirocco a-frame mm! Och vad skiljer i bondning på accubond long range och vanlig? var kan man köpa long rangen?
Publicerat Juni 30, 201313 yr Accubond är gjord för att tappa vikt vid träff (lägre restvikt) medan Scirocco är gjord för högsta möjliga restvikt. Bägge är annars hög-bc-kulor med plastspets. Accubond LR har jag inte sett till än. Även på amerikanska forum är det bara någon enstaka kulvikt som släppts av Nosler.
Publicerat Juni 30, 201313 yr Författare sciroccon borde bli bäst av de två i hög hastighet då? nu finns den ju bara i 130 grain men den funkar väl till rådjur. tror på runt 1000m/s beroende på 130 eller 140 grains!
Publicerat Juni 30, 201313 yr Tjena ozzian, ett snabbt slag på google genererar en hel del trådar i ämnet på olika forum där jag tror att du kan läsa dig till informationen du söker. ett annat förslag är att du funderar ut vilka kulor du vill testa, köper/laddar upp ett gäng och sen testar av själv och skapar dig en egen uppfattning. lycka till, P
Publicerat Juni 30, 201313 yr Författare Tjena ozzian, ett snabbt slag på google genererar en hel del trådar i ämnet på olika forum där jag tror att du kan läsa dig till informationen du söker. ett annat förslag är att du funderar ut vilka kulor du vill testa, köper/laddar upp ett gäng och sen testar av själv och skapar dig en egen uppfattning. lycka till, P Jo helt rätt! Men jag börjar att fråga då kan man plocka bort kulor som inte är lämpliga!
Publicerat Juni 30, 201313 yr Tjena ozzian, ett snabbt slag på google genererar en hel del trådar i ämnet på olika forum där jag tror att du kan läsa dig till informationen du söker. Vilket bra förslag... Eftersom man kan hitta ALLT på Google så föreslår jag att vi stänger ner det här forumet då det per definition är meningslöst.
Publicerat Juli 1, 201313 yr Vilket bra förslag... Eftersom man kan hitta ALLT på Google så föreslår jag att vi stänger ner det här forumet då det per definition är meningslöst. inte riktigt dit jag ville komma. visserligen har du helt rätt i det du skriver i att man kan hitta allt på google men vissa svar är betydligt lättare att finna än andra. precis som det är skillnad på svar och svar finns det skillnad på frågor och frågor. ./
Publicerat Juli 1, 201313 yr Författare Nu ska ni inte bråka pojkar Jag fick höra idag att sciroccon kan vara kittlig att få precition med, vet någon något om detta?
Publicerat Juli 1, 201313 yr inte riktigt dit jag ville komma. visserligen har du helt rätt i det du skriver i att man kan hitta allt på google men vissa svar är betydligt lättare att finna än andra. precis som det är skillnad på svar och svar finns det skillnad på frågor och frågor. Jag förstår och du menade säkert väl, men jag tycker ditt svar var lite tråkigt. Forumet är till för diskussioner och jag ser inte riktigt vitsen med att hänvisa till något så generellt som Google. Om man däremot länkar till exempelvis McMillans hemsida i en tråd där någon frågar om vilka modeller McMillan erbjuder så är det en helt annan sak.
Publicerat Juli 2, 201313 yr Det jag tycker är rätt ofta är trist med forumfrågor är att folk inte orkar sätta sig in i sin egen fråga innan den ställs. Man kan inte fråga vilken komponent som är bäst utan att ha en väldigt klar bild över vad den ska användas för. Vilken är bäst, en 458 winmag eller en 222a typ, ja säg det.... Nu syftar det inte till denna tråd. Vilken kaliber ska jag ha? Vilken B-fråga... Är man inte mer intresserad än så?
Publicerat Juli 2, 201313 yr Visst blir det många repriser å dösnacks trådar mellan guldkornen men man får sina favvoriter som man gärna vill kolla vad dom skriver å ju mer personliga åsikter dom har desto intressantare att läsa även om man inte håller med alltid. Att bara googla ett svar utan några insikter om vem som svarar är man snart inne på flashback å får råd av en 12 årig möp varför du ska använda spårljus till toppfågel
Publicerat Juli 2, 201313 yr Författare Jag är ialllafall bäst på att ställa samma fråga fler gånger... i detta fall 270wsm, så vill jag ha en kula som jag kan skjuta bort bogbladen på en 150kg gris, för att jag vill få den på plats. sen vore det inte dumt om den är tillräckligt hård så jag kan skjuta ett råddjur i staketet utan att ha malt köttet i skottet! A-frame klarar detta även rhino.ttsx absolut NFmen kan det finnas någon som lämnar liiiite mindre restvikt? viktigast är att grisen ligger på skottplatsen om jag gör mitt! BST jo men då har jag inget att grilla!
Publicerat Juli 3, 201313 yr Glöm inte Hornady Interbond. De kulor jag hittat i älgar har sett extremt bra ut...bra terminalballistik även vid tuffare motstånd :-)
Publicerat Juli 3, 201313 yr Glöm inte Hornady Interbond. De kulor jag hittat i älgar har sett extremt bra ut...bra terminalballistik även vid tuffare motstånd :-) Men i regel svåra att få att skjuta bra. Jag har lagt ner Interbonden, mest slöseri med pengar. Nu den sista gången som jag provade Interbond så var det ett knippe 85grs i 243an, sköt rent kasst. Har dock haft en trevlig upplevelse med 165grs Interbond i 308an, de sköt faktiskt OK. Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2
Publicerat Juli 3, 201313 yr Sciroccon skjuter riktigt bra i min .308. Lite hårdare tror jag den är så för .270w och dy l borde den vara ultimat.
Publicerat Juli 3, 201313 yr Författare någon som har laddata till 90 grains i 6xc och 130 grains i 270 wsm? Scirocco 2
Publicerat Juli 3, 201313 yr Men i regel svåra att få att skjuta bra. Jag har lagt ner Interbonden, mest slöseri med pengar. Nu den sista gången som jag provade Interbond så var det ett knippe 85grs i 243an, sköt rent kasst. Har dock haft en trevlig upplevelse med 165grs Interbond i 308an, de sköt faktiskt OK. Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2 180 grains IB skjuter helt OK i min 308 win. Laddad till 785 m/s med 203-B :-)