Publicerat Juni 30, 201313 yr Hur lågt går det att ladda denna? kostar ca 2kr st så den är billigast till pappälgen! Sen kan man ju ladda hårdare till räven!
Publicerat Juni 30, 201313 yr Den vikten går att spänna iväg i nästan 1000m/s redan i 223r. Du hade väl 6xc så den lär ju gå som ett skållat ollon oavsett. :-o
Publicerat Juni 30, 201313 yr Författare jo 1230 är nog max enligt ql men då blir pipan het efter några serier så undrar om man kan ladda ner den till typ 950? hehe ladda ner till 950 låter inte klokt!
Publicerat Juni 30, 201313 yr Mycket fort! Säger öbon som missade sitt men hällde kokande vatten över benen ändå:-/
Publicerat Juli 1, 201313 yr btw hur fort går ett skållat ollon? Du får väl skålla ditt ollon och sen springa genom kronografen till diskhon. 6mm och speciellt de snabba modellerna känns småkorkat till älgbana ärligt talat. Du lär ju knappast skjuta löpande vilt med den.
Publicerat Juli 1, 201313 yr Detta är en populär post. Seriöst, vad har man för förutsättningar och initial värden om man 1 avser att använda 6XC på älgbanan 2 avser att använda en osedvaligt lätt kula som kommer att vara träligt svår att få er i någon rimligt låg fart 3 avser att använda nya XC hylsor a 7 kr styck att dynga runt i skjutbåset på en älgbana I min värld är det bara skrämmande, naivt att agera som föreslaget och den där stackars pipan som det tog lite mer än ett och ett halvt år att få fram, den skall gå någon form av sotdöd till mötes genom att brännas ur av 1200 m/s, nja mer troligt kanske runt 1100 m/s laddningar men ändå. Har inte din skjutbana någon banpang att låna? Har du ingen pipa i vettig kaliber att använda. Vad är det för fel på att ladda med en lite tyngre FMJ/matchkula och skjuta laddningar i lite mer avslappnad hastighet? /CHristian
Publicerat Juli 1, 201313 yr Författare Haha, ja du Christian. pipan tog nån vecka att fixa men resten...... jo jag har ju även en pipa i 270wsm, men jag anser nog att ska jag öva på bana med bössan så är det nog med 6xc! Nu kan jag inte pipliv på en 6xc men går den bara hälften så många skott med 56 grains mot 105 grains? om man räknar 1000 58 grains så har pipan kostat mig 8000kr och kulorna 2000kr= 10kr skottet just d 700kr för hylsorna säg 11kr per smäll Tar jag istället normas jaktmatch så kostar dessa ca 15 kr skottet men klarar kanske då 2000 st innan pipan tar slut! 8000kr + 30 000 för 2000 skott= 38000/2000= 19kr skottet Om jag istället köper normas så kostar den 4,15 (hittade bara blyspets) så blir det 8000kr + 8300/2000= 8kr skottet + hylsorna så 9 kr Så ekonomiskt sett skiljer det inte jättemycket, detta är då räknat på att 58 grainarna slitter dubbelt så mycket på pipan vilket JAG inte tror den gör! Men nån kanske vet? Och om det sliter så mycket kanske jag bör överväga moly? extra bössa har jag, helix i 308 och 9,3x62 och kommer att skjuta mycket med 308 pipan på älgen men även ca 100 skott m 9,3x62 för att veta att jag skjuter ok med den! Men jag tror man bör öva med den bössa man jagar med inte en klubbössa, och helst med samma ammo men all övning är väl av godo? Detta var inte skrivit i ondo utan en förklaring på hur jag tänkt!
Publicerat Juli 1, 201313 yr Förstår fortfarande inte, 6xc är klass 2, knappast som att det är pangen man nyttjar till drevjakt. Vidare har man klass 1 pang i 308 win så kostar Men 147 grains 3995 kr för 1000 st på blocket. I ljuset av det förstår jag inte relevansen av utläggningen om kostnader för 6xc, vad jag vet och förstår är pipslitaget som uppstår när man har laddningar över 1100 m/s. Det är inte kulans vikt som sliter på en pipa, inte ens om det är frågan om en dubbelt så lång kula, det är trycket och det är värmen, älgbaneskytte är typiskt sätt sådant som är hårt på pipor och det gör 1000 m/s+ laddningar också. Så om det är träning med den egna pangen du vill åt, är 6xc pipan väldigt lämplig till långhåll men inte älgbanan. Men visst dina prylar, dina bekymmer, samtidigt är det då relevant och frågan är varför du gör en tråd där du ber om råd. Christian
Publicerat Juli 1, 201313 yr Köp hellre en 6.5x55-pipa och bulkskjut med. Sen tar du lillfisen till mer adekvat övning på längre håll och mindre stillastående mål. Mina två ören. Skickat från min HTC One S via Tapatalk 2. Alla stavfel har jag gjort med flit.
Publicerat Juli 2, 201313 yr Författare Förstår fortfarande inte, 6xc är klass 2, knappast som att det är pangen man nyttjar till drevjakt. Vidare har man klass 1 pang i 308 win så kostar Men 147 grains 3995 kr för 1000 st på blocket. I ljuset av det förstår jag inte relevansen av utläggningen om kostnader för 6xc, vad jag vet och förstår är pipslitaget som uppstår när man har laddningar över 1100 m/s. Det är inte kulans vikt som sliter på en pipa, inte ens om det är frågan om en dubbelt så lång kula, det är trycket och det är värmen, älgbaneskytte är typiskt sätt sådant som är hårt på pipor och det gör 1000 m/s+ laddningar också. Så om det är träning med den egna pangen du vill åt, är 6xc pipan väldigt lämplig till långhåll men inte älgbanan. Men visst dina prylar, dina bekymmer, samtidigt är det då relevant och frågan är varför du gör en tråd där du ber om råd. Christian ok, bra detta betyder att iomed att jag har två snabba kalibrar till bössan så är det olämpligt att träna på älgbanan! Trodde i min enfald att det var bättre att träna än att låta bli......
Publicerat Juli 2, 201313 yr Skjut du med vilken pipa du vill, eller köp en bulkpipa i 6,5. Specialkalibrar ger alltid nackdelar i någon ände, i ditt fall på älgbanan.
Publicerat Juli 2, 201313 yr Författare Jo, skulle pipan varit till älgbanan så hade jag valt annan kaliber, men tycker det är bättre att köra två-tre serier än inga!
Publicerat Juli 2, 201313 yr Är det bara 2-3 serier så skjut med det du skjuter annat med! Älgbanan är den skytteform som ställer absolut lägst krav på ammon så det vore väl fan om inte dina normala patroner skulle duga. Jag kan inte för mitt liv förstå varför du skulle labba fram en laddning enkom för 12 skott på en pappälg.
Publicerat Juli 2, 201313 yr Författare sidelock , gud va skönt att nån tänker som jag, nu blir det kanske 3-4 serier men inte mer med 6xc, 1-2 med 270 wsm och 10 serier med 9,3 och så mycket jag orkar med 308! jag kan även skjuta 4 skott sen byta bössa! Men går det att ladda ner 58 grains till kanske 900m/s då talar vi om ca 20 skott resten ska jag ju ha till räven! men jag kanske ska ha 90 grains till allt i 6xc 20skott på älgen och resten på bana- räv?
Publicerat Juli 2, 201313 yr Detta är en populär post. Du är inte direkt känd för att göra något enkelt eller praktiskt så du bör nog ladda samma kula till 3 olika hastigheter, minimiladdning till pappälg, precisionsladdning till bana och maxladdning till räv. Märk sen inte upp laddningarna på ammoboxarnas lock utan ställ dem bara på köksbordet och låt släkt och vänner byta ordning på dem när de är på besök. På det sättet kommer du ha en aldrig sinande ström av problem att dryfta på nätet.
Publicerat Juli 2, 201313 yr Författare Nej , jag är faktiskt ganska praktisk och enkel i mina val MEN ventilerar väldigt mycke tokigheter på nätet. bättre på nätet än i praktiken!
Publicerat Juli 3, 201313 yr Författare är det någon som har laddata till 58 grains zombie i 6xc? söker även till scirocco 2 90 grains! 130 grains i 270 wsm.