Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Dags för första siktet!

Featured Replies

Publicerat

Hej!

Snacka här förut om bra första bössa funderade på kaliber osv,

Nu har jag iaf skickat in ansökan på en tikka m558 308win med förhöjd kolvkam, matchpipa osv på. riktigt trevlig känns den, får förhoppningsvis ett ja nu den här eller nästa vecka!

Iaf så behöver ju jag ett siktet och baser till den! Funderar och funderar.

Till att börja med ska man köpa ringar som passar på bössan direkt eller köpa weaver skena/baser

Sen angående sikte man är ju student så tänkte byta upp siktet om ett år eller nå så men ett helt ok första sikte runt 40/50 mm ljus öppning gärna uppåt 50 sen vill jag helst ej lägga mer än 3000 på siktet.

Har iof ett tasco 6*42 men vill ha zoom på de sen vete fan om det är nå höjdar sikte direkt sitter på luft bössan (weirauch hw97k)

Alla svar är välkomna

Med vänlig hälsning, Marcus

Publicerat

Skriv gärna lite kriterier du vill att siktet ska ha så kan du få massvis med förslag :smile:

Publicerat
  • Författare

Kriterierna är att det ska vara bra rent mekaniskt inte behöva oroa sig för att det ska bli träffläges förendring. Sen bör det funka skapligt i lite skymning kommer inte användas som drev kikare, utan ska användas på pysch toppfågel och vakjakt även älg såklart.

Publicerat

Svårt att komma över något 50mm för 3000 nytt som är bra.

Om du kan tänka dig att köpa ett begagnat hade jag försökt att få tag i ett leupold VX-R 50mm.

Vill du ha ett nytt hade jag valt detta, lite över budget dock:

http://natur.astrosweden.se/leupold-vx-i-3-9x50/19445-0?sReferal=prisjakt

Annars någon av dessa:  

http://www.svenskfiskeshop.se/kikarsikten/swiss-arms/swiss-arms-4-16x50-a0.html

http://natur.astrosweden.se/vortex-crossfire-ii-3-9x50-belyst/20103-0

Publicerat
  • Författare

Ja det första var ju som rätt trevligt vad det verkar har kollat på det själv! Vet ju dock inte så mycket så man måste ju kolla runt. Mest är man ju osäker på märkena har kollat på resfilts men inte hört talas så mycke om dom äre nåt att ha eller äre Kina?

Med vänlig hälsning,

Publicerat

Ja det första var ju som rätt trevligt vad det verkar har kollat på det själv! Vet ju dock inte så mycket så man måste ju kolla runt. Mest är man ju osäker på märkena har kollat på resfilts men inte hört talas så mycke om dom äre nåt att ha eller äre Kina?

Med vänlig hälsning,

Leupold är ett av dom mest kända märkena. Verkligen kvalité. kör själv med det på min 9,3x6,2 och är tokigt nöjd.

Publicerat
  • Författare

ja har först at det ska vara bra grejer! skulle stå redfield är inte jätte kompis med ipadens autocorrect. men ringar då ska man ha baser och montera weaver på eller ska man köra på fästen som passar i orginal spåren?

Publicerat

ja har först at det ska vara bra grejer! skulle stå redfield är inte jätte kompis med ipadens autocorrect. men ringar då ska man ha baser och montera weaver på eller ska man köra på fästen som passar i orginal spåren?

Redfield är ju en billigare variant av Leupold och klassas som helt ok, även  samma garantier som Leupold.

Publicerat

Funkar det med dom som sitter så är det ju bara att köra på dom. Det påverkar ju ytterst lite. Ang redfield så hade jag kört på leupold alla dagar i veckan om du har råd. planerar du dock som du skrev att ganska fort byta kanske redfield är ett altenativ. Dock är ju andra handvärdet på redfield ca 0kr :smile:

Publicerat

Jag hittade ett väldigt fint Leupold VX II 3-9x40 på blocket, fick det för 2400 har jag för mig..har inte så mycket att jämföra med, och är en nybörjare, men jag är grymt nöjd iaf :)

Skickat från min HTC One S via Tapatalk 2

Publicerat

Jag hittade ett väldigt fint Leupold VX II 3-9x40 på blocket, fick det för 2400 har jag för mig..har inte så mycket att jämföra med, och är en nybörjare, men jag är grymt nöjd iaf :)

Skickat från min HTC One S via Tapatalk 2

Det ska du vara! Det är ett kanon sikte. Har ett lika dant. Enda att klaga på är ju 40mm linsen. Hade jag köpt nytt idag hade jag köpt 50 eller 56 =)

Publicerat

Lägg pengar på optiken. Allt för många snålar på optiken och går sen och köper onödigt dyra kläder. 3000 för siktet å 15000 på kläder syns ofta tyvärr. Gore-tex må va bra men åt helvete för dyrt. Lager på lager och när det regnar släng på en regnponcho. Funkade 10 månader i lumpen å 7 i Bosnien så varför inte enstaka dagar under jakt?

Publicerat

Gå på fästen direkt i spåren i lådan, rekommenderar varmt Warne, finns till Tikka. Leupold är ett helt ok sikte mekaniskt, optiskt lämnar de en del att önska om man jämför med Européer, men de brukar gå att hitta beg. till bra pris. Ett bra nybörjarval!