Publicerat Juli 6, 201313 yr Har problem med min vapen garderob. Inte nog med att det är ett enda virvar så börjar de tära på ekonomin! (allt jäkla bytande) Jagar mesta dels med hund. Vakar gris. Lockar räv. Smyg jagar Bock/dov/gris. Jagar Kråka änder duva och gäss. Men jag får inte ihop de med bössorna känns som något saknas Kombi 12/222 rem ärvgods bara står Bock 20 Vinst står mäst andvändes idag dock Blaser prof 308 win A-tec Zeiss 3-12x56 A-tec ctm 4, Aimpoint 9000 Blaser D99 20/8x57jrs Öppna riktmedel Varberger 717 6,5x55 Zeiss 2,5-10 x50 Benelli Comfort 12 Som synes har jag endast 4 platser att röra mig med. Men igentligen bara 1 Varbergern. Tänkte köpa en 8x57js pipa till blasern att ha som hundförar pang. Skulle också vilja ha en 17 hmr och en 22lr/ Och en tung bössa i 6,5x55 till vak och pyrch. Men även en Sauer 303. Känns som man aldrig blir nöjd? I-lands problem! jag vet men de retar mig. S.
Publicerat Juli 6, 201313 yr Ska man mala ner det till minimal vapengarderob skulle jag nog säga att du behöver en hagelbössa, en 22a, en hundförarbössa och en vak/smygjaktsbössa.Mer än så har jag egentligen svårt att se behov av hos en normal jägare och är mera vill ha snarare än verkligen behöver. Jag skulle byta ut bock 20 mot en 22a och sedan vara nöjd.
Publicerat Juli 6, 201313 yr Författare Ska man mala ner det till minimal vapengarderob skulle jag nog säga att du behöver en hagelbössa, en 22a, en hundförarbössa och en vak/smygjaktsbössa. Mer än så har jag egentligen svårt att se behov av hos en normal jägare och är mera vill ha snarare än verkligen behöver. Jag skulle byta ut bock 20 mot en 22a och sedan vara nöjd. Bock 20 byter jag inte den följer mig i graven! Då åker varbergern i så fall.
Publicerat Juli 6, 201313 yr Ska man mala ner det till minimal vapengarderob skulle jag nog säga att du behöver en hagelbössa, en 22a, en hundförarbössa och en vak/smygjaktsbössa. Mer än så har jag egentligen svårt att se behov av hos en normal jägare och är mera vill ha snarare än verkligen behöver. Jag skulle byta ut bock 20 mot en 22a och sedan vara nöjd. En drlling borde väl alla ha. och sedan behöver alla seriösa hageljägare två hagelbössor - en lätt och en lite tyngre. /T
Publicerat Juli 6, 201313 yr Har problem med min vapen garderob. Inte nog med att det är ett enda virvar så börjar de tära på ekonomin! (allt jäkla bytande) Jagar mesta dels med hund. Vakar gris. Lockar räv. Smyg jagar Bock/dov/gris. Jagar Kråka änder duva och gäss. Men jag får inte ihop de med bössorna känns som något saknas Kombi 12/222 rem ärvgods bara står Bock 20 Vinst står mäst andvändes idag dock Blaser prof 308 win A-tec Zeiss 3-12x56 A-tec ctm 4, Aimpoint 9000 Blaser D99 20/8x57jrs Öppna riktmedel Varberger 717 6,5x55 Zeiss 2,5-10 x50 Benelli Comfort 12 Som synes har jag endast 4 platser att röra mig med. Men igentligen bara 1 Varbergern. Tänkte köpa en 8x57js pipa till blasern att ha som hundförar pang. Skulle också vilja ha en 17 hmr och en 22lr/ Och en tung bössa i 6,5x55 till vak och pyrch. Men även en Sauer 303. Känns som man aldrig blir nöjd? I-lands problem! jag vet men de retar mig. S. Den uppenbara lösningen är ju att dumpa kombin om den nu inte är hårt sysselsatt..... vi har den garderob vi har, då får man släppa taget om "kul att ha" eller andra känslomässiga bössor. Eller parkera den på samling. Du har ju en Blaser - komplettera med tung pipa i 6,5 och en överjäst kolv till det. Så åker Varbergern med. Att skaffa en 8x57 när du har en 308 känns inte speciellt genomtänkt om du inte dumpar 308:an - 308 är ju inget annat än en kopia av 8x57 prestandamässigt. Gå upp till 9,3 istället. Komplettera med en switchbarrel i 22/17. Så har du en tom plats kvar att leka på - köp en hagelpang till..... Eller en dubbelstudsare. T
Publicerat Juli 6, 201313 yr Författare Hur svårt är det att få samling? Annars är de så som du skrivit jag funderat på. Gillar 6,5x55 bättre än 308 och likaså 8x57 som är min favorit. Ny garderob Kombin 12/222 samling Bock 20 Blaser 6,5x55 a-tec zeiss 3-12x56 blaser 8x57 zeiss 2, 5-10x50, aimpoint 9000 D99 20/8x57 jrs Benelli comfort 12 Brno 455 17hmr 22lr Bock 12 browning. Beretta.blaser? Den är inte så dum? S
Publicerat Juli 6, 201313 yr En drlling borde väl alla ha. och sedan behöver alla seriösa hageljägare två hagelbössor - en lätt och en lite tyngre. /T i kaliber 20?
Publicerat Juli 6, 201313 yr D99 är en drilling. Även om många säger annat;-) Nej, D99 är en kombi med tre pipor........ /T
Publicerat Juli 6, 201313 yr i kaliber 20? Tja, om man vill ha det så..... Det finns smäckra drillingar i kaliber 12 med. /T
Publicerat Juli 6, 201313 yr Författare En tyngre sporting bock hade inte varit fel. Hur funkar samlinglicens? S
Publicerat Juli 7, 201313 yr ............ Hur funkar samlinglicens? S Samlingslicens/minneslicens ansöker man om som vanligt, fast med syfte "samling/minne". Sedan vidtar en en stunds förklarande och diskuterande med handläggarna. Lite beroende på var och vem som handlägger ditt ärende så kan det vara mer eller mindre komplicerat. Sedan blir ju frågan varför du vill hålla på en kombibock i fel kaliber så till den milda grad? /T /T
Publicerat Juli 7, 201313 yr Författare Ärvegods. Mycket minnen i den. Fick den av min morfar som alltid tog med mig ut på jakt från de jag var 5 år. S.