Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Min första bockjakt

Featured Replies

Publicerat

Om en dryg månad är det dags för min första bockjakt. Vad föredrar ni, smyga eller vaka? Något man bör tänka på? Någon speciell utrustning utom det vanliga?

Ös gärna på med tips och tankar! :)

Publicerat

Helt klart purscha om möjligt, sakta ta sig framåt och ta mkt hjälp av kikaren. På heta platser ger man det en stund, kanske tar en kopp kaffe.

Camo eller inte ? Jag föredrar lövcamo med hela kitet dvs ansiktsmask, handskar. Du kommer aldrig så nära i jeans och rutig skjorta :wink: som i en lövhög.

Utrustning för utom någon forma av skjutstöd är lugn å tålamod, ta det med ro och chanserna kommer.

Publicerat

En lockpipa tycker jag förhöjer jakten:-)

Publicerat

Helt klart purscha om möjligt, sakta ta sig framåt och ta mkt hjälp av kikaren. På heta platser ger man det en stund, kanske tar en kopp kaffe.

Camo eller inte ? Jag föredrar lövcamo med hela kitet dvs ansiktsmask, handskar. Du kommer aldrig så nära i jeans och rutig skjorta :wink: som i en lövhög.

Utrustning för utom någon forma av skjutstöd är lugn å tålamod, ta det med ro och chanserna kommer.

Tar du kaffe iklädd full lövcamo?

Jag hade hållt mig ifrån kaffe då kaffe luktar mkt och avskräcker djuren väldigt mkt enligt egen erfarenhet.

Publicerat

Jorå termos med i stasen, men om man är fel i vind tror jag det spelar mindre roll om det luktar kaffe eller männska.

Publicerat

Myggolja och ett rep och dra hem bocken med.

Publicerat

Har alltid skjutstöd med. Kan vara svårt att smyga in på kort avstånd på en bock

Publicerat

En vettig kikare som är hyfsat smidig är att föredra. 8x42:ish.

Ljudlösa kläder. Camoluva/balaclava. Någon form av skjutstöd beroende på jaktform och jaktmark.

/Må

Publicerat

Är du ny på att jaga - jag gissar det - föreslår jag att du primärt vakar... Från en plats du enkelt och ljudlöst kan lämna för en ansmygning om bocken är 400 meter bort. Du kan redan idag börja rensa (!!!) dina smygvägar så att du inte har en massa bråte som låter illa när du går. Lyckan favoriserar sen förberedde :-)

Publicerat

Egentligen viktigt att ha en bandana och ett par tunna handskar för att undvika visa hud, behöver inte vara lövcammo osv. Jag köpte Pinewoods grejor billigt annars. Tunna är de också. Annars mygga roll on, handkikare ett måste och en skjutkäpp and you're good to go. Skippa kaffet och kör på en liten vattenflaska. Det kan bli svettigt ;-)

Publicerat

Sitt still och håll käften.

Handskar är inte dumt, men att skyla ansiktet är ren överkurs. Uppfyller du det första jag skrev ordnar det sig, händerna däremot har en förmåga att flaxa runt fast man inte tänker på det.

Det absolut viktigaste tipset jag har är, att om läget uppstår, ANVÄND STÖD när du ska skjuta!

Skickat från min HTC One S via Tapatalk 2. Alla stavfel har jag gjort med flit.

Publicerat

Jorå termos med i stasen, men om man är fel i vind tror jag det spelar mindre roll om det luktar kaffe eller männska.

Instämmer till fullo!

Det går inte att jaga utan kaffe!

Om man inte går hundförare vill säga....

Skickat från min LT18i

Publicerat
  • Författare

Tack för alla tips!!

I dagsläget har jag kikare, skjutstöd, camohuva och camohandskar. Jag har även camoställ som jag är lite tveksam till, har gillieh suit. Är lövcamo mycket bättre eller funkar drn jag har bra?

Jag är väl rättså ny inom jakten. Har vatit med sedan jag kunnat gå, men tog inte ecamen förrän slutet på augusti förra året. Men det jag har erfarenhet av sen tidigare är drevjakter. Har aldrig sysslat med pyrsh tidigare så behöver alla tips man kan få :)

Publicerat

Ghillie rockar !