Publicerat Juli 7, 201312 yr Sitter och funderar lite på öppna riktmedel. Jag var iväg till skjutbanan och testade de öppna riktmedlen på min HVA 640. De är lite mörka och kanske inte helt optimala men jag blev glatt överraskad av träffbilden ändå. Sköt inom femkronan med jaktmatch på 50 m. Observera att jag aldrig skjutit med öppna innan... Dock låg inte träffarna där jag siktade, mao skulle jag behöva "skjuta in" med den jaktammunition jag ska ha. Den tar turligt nog bara nån cm högre än jaktmatchen så det blir inte så stor skillnad mellan jakt å övning. Hur justerar man de öppna riktmedlen? Jag får inte ihop det i huvet, och när jag tror att jag fått ihop blir det fel. Tanken är att skicka bössan till Englund i klippan och montera Recknagel men jag vill prova lite till först. Är det nån som har tips på nåt av Recknagel's som är bra så hojta. Tanken är att de tv ska sitta i de befintliga baserna. /M
Publicerat Juli 7, 201312 yr Sitter och funderar lite på öppna riktmedel. Jag var iväg till skjutbanan och testade de öppna riktmedlen på min HVA 640. De är lite mörka och kanske inte helt optimala men jag blev glatt överraskad av träffbilden ändå. Sköt inom femkronan med jaktmatch på 50 m. Observera att jag aldrig skjutit med öppna innan... Dock låg inte träffarna där jag siktade, mao skulle jag behöva "skjuta in" med den jaktammunition jag ska ha. Den tar turligt nog bara nån cm högre än jaktmatchen så det blir inte så stor skillnad mellan jakt å övning. Hur justerar man de öppna riktmedlen? Jag får inte ihop det i huvet, och när jag tror att jag fått ihop blir det fel. Tanken är att skicka bössan till Englund i klippan och montera Recknagel men jag vill prova lite till först. Är det nån som har tips på nåt av Recknagel's som är bra så hojta. Tanken är att de tv ska sitta i de befintliga baserna. /M det bakre ska du flytta åt det håll du vill att skotten ska ta, tar det till höger så flyttar du det bakre åt vänster, tvärtom med kornet!
Publicerat Juli 7, 201312 yr Författare det bakre ska du flytta åt det håll du vill att skotten ska ta, tar det till höger så flyttar du det bakre åt vänster, tvärtom med kornet! jo det är jag med på, det jag klurar mest på är hur man ändrar i höjdläge. Det blir ju liksom lite mer permanent. Jag lurade lite på vad som händer om man filar ur skåran. Ena stunden får jag det till att skotten då skulle ta lägre... Vilket avstånd är lämpligt att "nolla" på med öppna? Jag satt och lekte med Normas ballistikprogram inatt och konstaterade att min skulle ta mitt i på ca 200 m. Inte så användbart kanske Min tanke är att skjuta in mitt i på 35 m. /M
Publicerat Juli 7, 201312 yr Samma med höjden. Fipplar du med siktbladet, justerar du åt det håll du vill korrigera. Filar du ur skåran/sänker bladet, sänker du träffarna. /Må
Publicerat Juli 7, 201312 yr Flytta siktskåran till höger om du vill träffa mera åt höger, till vänster om du vill åt vänster. Högre korn eller lägre siktblad om du vill sänka träffen, lägre korn eller högre korn om du vill höja träffen. 0,5 mm ger 10 cm förflyttning på 100 m och korn och siktblad sitter 50 cm från varandra. / Herbert
Publicerat Juli 7, 201312 yr Författare Samma med höjden. Fipplar du med siktbladet, justerar du åt det håll du vill korrigera. Filar du ur skåran/sänker bladet, sänker du träffarna. /Må Jamen sedär då e jag ju inte helt dum i huvet Finns det nån smidig formel för att räkna ut hur mycket man ska sänka siktbladet för att sänka exv 10 cm? /M
Publicerat Juli 7, 201312 yr Så samma relation mellan avstånd/visirlinje som träffändring/justering. Sen är det bara att lösa ut den obekanta (justeringen). /Må
Publicerat Juli 7, 201312 yr Rätt märkligt, jag startade en exakt likadan tråd på Robsoft igår. Och nu fick jag svar genom att läsa här... Haha, märkligt det kan va ibland. David Skickat från min Sony Xperia Acro S
Publicerat Februari 1, 20179 yr Väcker liv i denna gamla tråd med några frågor om öppna riktmedel! Då kikaren på min gamle carl gustaf 1900 förolyckades i helgen står jag nu utan kikare en vecka eller två innan jag hunnit få alla nya delar jag behöver... Så då tänkte jag att jag lika gärna kan prova att skjuta med de öppna riktmedlen lite nu när det ändå inte sitter någon kikare på! Men jag har inte gjort lumpen (pga alliansregeringens syn på värnplikt) så har inte mycket mer erfarenhet av det än när man var en liten knatte och lekte med luftgevär, och då tänkte man inte mycket på skytteteknik m.m. Så jag har en riktig nybörjarfråga till er veteraner här: På bössan sitter det klassisk skåra och pärlkorn, och när jag siktar på måltavlan, tänker jag rätt om jag har själva punkten jag vill träffa precis över pärlkornet?
Publicerat Februari 1, 20179 yr Vissa vill täcka målet, andra vill ha det vilande ovanpå. smakfråga. Men testa först hur just din bössa har justerats in, så ut till banan och skjut först då får du svaret.