Publicerat Juli 7, 201313 yr Hejsan.. Jag vet redan att 30-06 enligt många är overkill för rådjur, men det är den bössan jag har för tillfället och kommer inte få varken råd eller tid att skaffa en klass tvåa i år. Det får bli ett senare projekt.. Har försökt läsa en hel del om bästa kulan till rådjur med 30-06. Har hittat lite info om Nosler BST som många verkar tycka är bra till rådjur och som reducerar flyktsträckan bra. Den negativa sidan verkar tycka att det är en för riskabel kula med för mycket köttförstöring. Denna info har dock varit några år gammal.. Är det fortfarande så att detta är bästa rådjurskulan, eller finns det numera andra bättre alternativ ? Mvh // Johannes som verkligen inte är hemma på detta med ammunition, laddar verkligen inte själv och vill att djuret dör på en gång
Publicerat Juli 7, 201313 yr Skjut med det du jagar annat med om du är nöjd med den ammon. Bst kan kötta till det men mer köttförstöring innebär i min erfarenhet snabbare död.
Publicerat Juli 7, 201313 yr 30-06 är inte overkill då är det nästan mindre köttförstöring med en tung långsamt expanderande kula än en snabb explosiv kula. Och där passar ju 30-06an in med sina långsammare kulor. Eftersom du då inte laddar själv kan du titta på tyngsta Sako Hammerhead eller en ordentligt bondad kula som har hög restvikt.
Publicerat Juli 7, 201313 yr Sidelock har helt rätt, kör med samma kula du brukar ha till annat,förutsatt att du har nån annan favvokula.
Publicerat Juli 8, 201313 yr Har skjutit rådjur med tre olika kulor i 30-06. Den jag upplever som bäst hittills är Barnes Ttsx 168 gr. Vid bogskott spränger den en del, men det har jag upplevt med alla kulor. Dock ger den bra precision och korta flyktsträckor vilket uppskattas.
Publicerat Juli 8, 201313 yr Författare Någon favoritkula har jag inte då det enda jag skjutit förutom lerduvor är pappälgar och papprävar och pappgrisar Tack för tipsen hittills.. Får se vad lokala handlaren har Har inte hittat någon bra sida att köpa ammunition på nätet från än.. Någon som vet hur det går till och om det är lagligt ? Mvh // Johannes
Publicerat Juli 8, 201313 yr Självklart är det lagligt om dom har rätt tillstånd osv midway och andra större företag säljer via nätet!
Publicerat Juli 8, 201313 yr Dyrt blir det i allmänhet att köpa via nätet då det är rätt stor fraktkostnad. Då tror jag mer på att hitta en lämplig kandidat hos den lokale krämaren...
Publicerat Juli 8, 201313 yr Författare Jo jag brukar alltid starta i affären så att säga Ska åka och se vad dom har.. Mvh
Publicerat Juli 8, 201313 yr Tjena, Samtliga rådjur jag fällt med kula har varit med 30-06 och anser inte alls den vara overkill. Visst, laddar du på i bogen blir där inte mycket kvar av framvagnen men ett skott i spjälstaketet ställer inte till det farligt. Jag bör ligga mellan 60-70 30-06-skjutna rådjur vid det här laget och de med mycket köttförstöring kan jag inte beskylla kulan för. Större delen av dem är skjutna med kulor jag fått av farsan vilka mest troligen är olika typer av oryx då han verkar gilla det men de sista säsongerna har jag skjutit med partition 180 gr och även det har gått fint. Det jag försöker säga är att min uppfattning är att det nog inte spelar någon större roll så länge du placerar klan rätt. Hoppas det vart till nån hjälp,
Publicerat Juli 8, 201313 yr Eftersom du är nybörjare så behöver du inte mer krångel än nödvändigt så satsa på endast en jaktkula till allt, rådjuren kommer trilla de med. Just 180gr Nosler Partition som nämns ovan hade jag gärna provat i ditt läge, har hört mycket gott om den i 30-06.
Publicerat Juli 8, 201313 yr Författare Se där ja.. Jo det ska vara enkelt i början. Flera olika kulor hade bara fått mig att bli rörig i skallen men då det är just rådjur jag kommer jaga med denna bössa för tillfället så var det på rådjur jag ville fråga. Partitionen har jag läst om, verkar bra om jag förstår den rätt så är den inte lika sprängande som tex ballistic tip utan har mer kraft att gå igenom men svampar ändå upp sig. Lite som en blandning av en oryx och en ballistic ? Eller har jag fattat helt fel, lär mig gärna i sådana fall. Ska se vad handlaren har när jag är där nästa gång så får vi se vad det blir. Fortsättning följer Tror också på det som pfrep säger att om kulan sitter rätt så spelar det kanske inte större roll. Men blödig som man är vill man ha det som lämpar sig bäst. Tycker det här forumet är grymt. Trevliga svar mest hela tiden och man behöver inte skämmas för att fråga. Mvh // Johannes
Publicerat Juli 8, 201313 yr Njae, du har nog fattat funktionen hos Partition rätt bra. Hade gärna laddat med den själv i min 358win men den är skitdyr som laddkomponent sett till vad man får, flera bondade kulor är billigare liksom. Jag känner helt enkelt inte för att stödja den orimliga prissättningen även om jag är ett fan av kulan i sig! Färdig ammo har jag ingen riktig koll på längre men jag minns inte att Partition skulle utmärka sig åt något håll i pris jämfört med andra sorter från Norma.
Publicerat Juli 8, 201313 yr Innan jag började handladda sköt jag Federals fabriksladdn. med Partition 180gr under några år, mycket bra och prisvärd. Sen gick jag över till 165gr och den var det samma härliga klipp i. Remington laddar även de partition vill jag minnas. Du bör även se åt Sako Hammerhead, riktigt bra kula och rätt prisbild. / Herbert / Herbert
Publicerat Juli 8, 201313 yr Slår ett slag för gamla hederliga Lapua Mega, brukar skjuta bra i många vapen och ligger bra till i pris.
Publicerat Juli 9, 201313 yr Författare Tack för fler tips Sako hammerhead och Lapua Mega är väl dock mer lika oryxen än partitionen om jag inte fattat fel ? Mvh // Johannes
Publicerat Juli 9, 201313 yr Slår ett slag för gamla hederliga Lapua Mega, brukar skjuta bra i många vapen och ligger bra till i pris. Har inte Mega blivit dyra på senare år då? Har för mig att det inte längre är så stor skillnad mellan Mega och Oryx. Därmed inte sagt att Mega är en sämre kula eller att Oryx skulle vara att föredra
Publicerat Juli 9, 201313 yr Mega är fortfarande bättre än oryx tycker jag. Men vad har jag skjutit 20 rådjur och kanske 5 med mega/oryx... Ska verkligen inte prata av egna erfarenheter. Men jag tycker megan verkar vara en kula du kan lita på i alla lägen speciellt i lite mjukare djur som gris. Själv börjar jag skjuta Tsx nu i augusti handladdat.
Publicerat Juli 9, 201313 yr Sist jag köpte Mega var de bra mycket billigare har jag för mig, men jag kan ha fel! Mega är väl inte bondad heller? Jag uppfattar den som mjukare än Oryx.
Publicerat Juli 10, 201313 yr Men jag tycker megan verkar vara en kula du kan lita på i alla lägen speciellt i lite mjukare djur som gris. ???
Publicerat Juli 10, 201313 yr Tack för fler tips Sako hammerhead och Lapua Mega är väl dock mer lika oryxen än partitionen om jag inte fattat fel ? Mvh // Johannes Krångla inte till det för mycket. Använd den av dessa förslag som skjuter bäst i det vapnet du har. Jag skulle föreslå att du börjar med Lapua Mega som nästa alltid fungerar bra. Skjuter den bra så håll dig till den och förlora dig inte ner i kul/ladd-träsket. Det finns de som hellre pratar laddningar och kulor än jagar .
Publicerat Juli 10, 201313 yr Författare Krångla inte till det för mycket. Använd den av dessa förslag som skjuter bäst i det vapnet du har. Jag skulle föreslå att du börjar med Lapua Mega som nästa alltid fungerar bra. Skjuter den bra så håll dig till den och förlora dig inte ner i kul/ladd-träsket. Det finns de som hellre pratar laddningar och kulor än jagar . Du pratar med fel kille Jag är en mästare på att krångla till och nörda till mig för att få det jag själv tror är det bästa Men du har helt rätt i det du skriver. Kan ju dock vara kul att testa lite nya saker ibland. Vet att Remmingtons övningsskott och oryxen skjuter lika bra och likadant i min bössa, men vill gärna prova en tredje variant också. Provar man aldrig får man aldrig erfarenhet heller.. Mvh // Johannes
Publicerat Juli 15, 201313 yr lapua mega tycker jag är bra den funkar till allt började med en 16 grams kula men när jag ska pränta den på papper så hade jag tre ovala hål hmmm inte så bra min jaktkompis tillika vapensmed och handladdare snickrade ihop en finladdning 11grams kula var receptet den skjuter tätt och både grisar och rådjur trillar som käglor
Publicerat Juli 15, 201313 yr Har använt bst i 308 win i 3 säsonger nu till allt. Och de är en otrolig död i. Dem som kan mäta sig med den som jag provat är Hammerhead 13g, Alaska 11, 7g och Arrowhead 2.